קניון עזריאלי בת"א ספג בתקופת הקורונה את הפגיעה החמורה ביותר בשוק, עם ירידה של 16.5% במכירות למ"ר ושל 48% במכירות המצטברות. כך עולה מנתוני חברת ריס שמודדת מכירות בקניונים לפי מ"ר. החברה פרסמה היום (א') נתוני מכירות של הקניונים במהלך 2020, השנה הקשה ביותר בתחום.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מריס נמסר כי "לא ניתן לדבר על פגיעה אחידה בכל הקניונים והמרכזים המסחריים. יש מרכזים שפעלו יותר ימים ויש מרכזים שפעלו פחות ימים. יש מקרים בהם חנויות החליטו לא לפתוח, למרות שהמרכזים היו פתוחים, ויש מקרים בהם חנויות היו פתוחות בתקופות בהם המרכזים היו סגורים. יש מרכזים שהפגיעה במכירות שלהם היתה חריפה מהירידה בימי המכירה, ויש כאלו שפרחו בימים בהם היתה פעילות, כך שהנזק שנגרם כתוצאה מהסגירה - עומעם".
2 צפייה בגלריה
קניון עזריאלי בתל אביב
קניון עזריאלי בתל אביב
קניון עזריאלי בתל אביב במהלך משבר הקורונה
(צילום: שאול גולן)
מדגם ריס כמעט ואינו כולל חנויות שהוגדרו "חיוניות" כגון סופרים, בתי מרקחת וחנויות בינוי. הוא גם לא כולל חלק מהרשתות הבינלאומיות כמו זארה ו-H&M.
עיקר הירידה במכירות נובעת כמובן ממיעוט ימי מכירה. בממוצע ארצי חלה ירידה של 33% בימי המכירה בהם הקניונים פעלו. ברחובות מסחריים, שהיו הראשונים לפתוח את החנויות, חלה ירידה של 27.5% בימי המכירה. בפאואר סנטרים חלה ירידה של 28.5% בימי המכירה, בקניונים מקורים שנכנסו לפיילוט של המדינה: 34.5%, בעוד שבקניונים מקורים שלא השתתפו בפיילוט, חלה ירידה של 38.5% בימי המכירה.
עקב כך, חלה ירידה של 29% במכירות הכוללות בממוצע ארצי. יחד עם זאת, חלה עלייה של 6% במכירות למטר, בעיקר בזכות מרכזי הקניות הפתוחים. למרכזים הפתוחים היה יתרון מהותי על פני המרכזים הסגורים, וזאת הן במספר ימי עבודה גדול יותר, והן בעליה במכירות למ"ר שנבעו ככל הנראה מהעדפת הציבור את האוויר הפתוח.
לכן, בעוד שבקניונים אזוריים חלה ירידה של 36% במכירות הכוללות וירידה של כ-1% במכירות למטר, בפאואר סנטרים חלה ירידה של 15% במכירות הכוללות ועלייה של 19% במכירות למטר.
2 צפייה בגלריה
קניון מול הים
קניון מול הים
המוביל במכירות למ"ר. קניון מול הים
(צילום: יוסי דוס-סנטוס)
מבדיקה לפי קבוצות עולה כי בקבוצת צים חלה עלייה במכירות למ"ר של 21.3% ל-43 שקל למ"ר; בקבוצת מבנה: עלייה במכירות למ"ר של 18% - ל-37 שקל למ"ר; בקבוצת ביג חלה עלייה במכירות למ"ר של 12.5% ל-50 שקל למ"ר; בקבוצת פרנדלי TLV חלה עלייה במכירות של 7.5% למ"ר ל-48 שקל למ"ר; בקבוצת עופר חלה עלייה של 3.1% במכירות למ"ר ל-63 שקל למ"ר; ובקבוצת עזריאלי ירידה של 0.5% במכירות למטר, ל-55 שקל למ"ר.
כמה מהמרכזים הפתוחים רשמו גידול משמעותי במכירות למ"ר. בין היתר: מול הים וילג' עם עלייה של 49% במכירות למ"ר; ישפרו מודיעין: 40% עלייה במכירות למ"ר; ביג קריות עלייה של 30% במכירות למ"ר ועליות דומות בסדר יורד בביג רגבה, צ'ק פוסט, בילו סנטר אאוטלט, סיטי פולג, ביג ק"ש, ביג פשן אשדוד, ביג יקנעם, גלובוס סנטר נתיבות, מבנה ב"ש, ביג כרמיאל, מבנה גן שמואל, עופר הגבעה, חונים קונים בראשל"צ, ביג ב"ש, סטאר סנטר אשדוד רמות ירושלים, קניון ערים כפ"ס, ביג קסטינה פרנדלי עמק עפולה, מבנה נצרת עילית, עין שמר, שרונים, ביג בבית שמש ושפיים.
הקניון המוביל במכירות למ"ר הוא עדיין מול הים עם 137 שקל למ"ר, אחריו רמת אביב עם 106 שקל למ"ר ואחרי כן ביג פאשן נצרת: 85 שקל למ"ר, קניון עופר פ"ת עם 77 שקל למ"ר וכנ"ל קניון איילון וקניון מלחה בירושלים, קניון שבעת הכוכבים עם מכירות של 73 שקל למ"ר, ביג פאשן אשדוד עם72 שקל למ"ר ביג אילת: 71 שקל למ"ר ועופר הקיריון עם 69 שקל למ"ר.