הדולר שוב צנח הערב (ד') מתחת לרף ה-3.1 שקלים, על אף שבנק ישראל התערב במהלך היום במסחר ורכש על פי הערכות כ-100 מיליון דולר. מוקדם יותר היום נראה כי הרכישה כן הצליחה למתן מעט את הירידה, כאשר שער הדולר היציג נקבע על 3.111 שקלים - ירידה יומית של 1.4% בסך הכל, לפני שהמשיך לרדת כאמור בשעה מאוחרת יותר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בטרם החל הבנק ברכישות הדולרים, ירד הדולר עד לרמה של 3.1062 שקלים, זאת לאחר ששערו היציג נקבע אתמול על 3.1550. שערו היציג של האירו נקבע על 3.512 שקלים, לאחר שהגיע במהלך היום לרמה של 3.503 שקלים.
1 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
דולר שקל
(צילום: Shutterstock)
א פורסם כי בנק ישראל רכש בנובמבר למעלה מ-4 מיליארד דולר וכי יתרות מטבע החוץ של ישראל הסתכמו בסוף נובמבר בסכום שיא של 208.769 מיליארד דולר. זהו גידול של 1.296 מיליארד דולר בלבד, רק משום שבחישוב שיערוך יתרות מטבע החוץ נגרעו 2.27 מיליארד דולר. כמו כן, העבירה הממשלה לחו"ל 463 מיליון דולר ובה בשעה המגזר הפרטי העביר לישראל מחו"ל סכום מזערי של 25 מיליון דולר בלבד.
הגידול ביתרות המט"ח של בנק ישראל בכ-1.3 מיליארד דולר לעומת סוף החודש הקודם, אוקטובר, הביא את היתרות לרמה של 45.9% ביחס לתוצר המקומי הגולמי, הרבה מעבר לדרוש, מצב שגרם למבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, למתוח ביקורת קשה לפני חודשים אחדים על רכישות הדולרים המוגזמות, כדבריו, שמבצע בנק ישראל.
בעקבות זאת חדל בנק ישראל לרכוש דולרים בשוק המט"ח במשך כשבועיים, עד שהשער התדרדר במסחר הרציף עד ל-3.04 שקל לדולר - ואז שב הבנק המרכזי לרכוש דולרים בכמויות גדולות ואושש את השער הנמוך.
לפני כשנה, בסוף נובמבר 2020, עמדו יתרות מטבע החוץ של ישראל על 166.947 מיליארד דולר בלבד, קרוב ל-42 מיליארד דולר פחות מאשר בנובמבר השנה. מדובר בשיא רכישות של דולרים על ידי בנק ישראל בשנה אחת אי פעם.
בראשית שנת 2021 הודיע נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, כי בשנת 2021 ירכוש הבנק 30 מיליארד דולר, אולם לפי שעה נרכשו כבר כ-35 מיליארד דולר ובדצמבר 2020 הגדיל הבנק המרכזי את יתרות המט"ח בעוד יותר מ-6 מיליארד דולר.
לדברי יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות, "העליות החדות שנרשמות בשווקים, עם הרגיעה מבהלת זן האומיקרון, גוררות את המוסדיים למכור דולרים בהיקפים גדולים. המכירות מחזקות את השקל מול הדולר. ככל שתימשך המגמה החיובית בשווקים, כך יתגברו היקפי הגידור של המוסדיים ובהתאמה יצטרך בנק ישראל להמשיך ולרכוש דולרים בהיקפים גדולים כדי למנוע את ההתחזקות".
נשיא התאחדות התעשיינים, רון תומר, אמר בעקבות ההתחזקות המחודשת של השקל כי "היצוא הישראלי בסכנת קריסה מול משבר הדולר והממשלה מתמהמהת. תעשיות רבות מפסיקות השקעות בישראל ובודקות אפשרות לייצר בחו"ל כדי להימנע מפגיעה כלכלית בגלל שערי המטבע בישראל. את הנזק ישלם המשק כולו".
פורסם לראשונה: 07:52, 08.12.21