שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', מנסה להביא להארכת הצו לפיו המס על הדלק מופחת בשיעור של 56 אגורות לליטר, לקראת שינוי המחיר ביום ראשון בחצות. נכון להערב (חמישי) לא פורסם צו חדש, בסוף החודש הפחתת המס תקוזז ל-13 אגורות במקום 56, והמחיר צפוי לזנק.
בכירים באוצר מתנגדים לכך בטענה שמההפחתה נהנים בעיקר ארבע העשירונים העליונים, בנוסף לכך נרשמת כעת ירידה משמעותית בהכנסות ממסים, מצב שיביא להגדלה נוספת בגירעון. לפי משרד האוצר, הפסד הכנסות המדינה ממיסים בשל התוספת באפריל עמד על 130 מיליון שקל.
במשרד האנרגיה יסיימו הערב את חישוב השינוי במחירי הנפט באגן הים התיכון ושער הדולר הממוצע בחמישה הימים האחרונים כדי לקבוע את המחיר החדש. אם שר האוצר יחליט על צו המאריך את ההנחה על הדלק, יהיה על משרדו לפרסם את הצו להערות הציבור בהקדם וספק אם ניתן יהיה למנוע את העלייה הניכרת במחירי הדלק בארץ ביום ראשון בחצות. אם המחיר אכן יעלה, מדובר בכ-0.2% תוספת לאינפלציה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
נזכיר כי מחיר הדלק ירד בתחילת מרץ ל-6.81 שקלים, אחרי שקודם לכן קפץ למחיר של 7.17 שקלים למשך יומיים, משום שסמוטריץ' פרסם ברגע האחרון את הצו להפחתת מחיר הדלק. השיא הקודם היה ביולי, אז טיפס המחיר ל-8.08 שקלען לליטר - ולאחר מכן הופחת המס על הדלק בשקל שלם על ידי הממשלה הקודמת. עד סוף ינואר הפחתת המס על הדלק עמדה על 13 אגורות בלבד.
פרופ' עומר מואב התייחס לנושא המס על הדלק בראיון לאולפן ynet: "המחיר של הדלק בישראל, כמו ברוב המדינות המתוקנות, ובצדק רב, מורכב משני מרכיבים. אחד הוא מיסוי ואחד הוא באמת המחיר, העלות של הדלק עצמו. והניסיון להקל על יוקר המחיה ע"י הורדת המיסוי הוא קשקוש מוחלט, זה מהלך פופוליסטי לחלוטין. לא רק שיש רציונל למס הגבוה על הדלק, שהרי שאנחנו נוסעים ברכב, אנחנו תורמים לצפיפות ולזיהום האוויר, המיסוי על הדלק נועד בדיוק לטפל בבעיה הזאת, כלומר לייקר את הדלק בצורה מלאכותית כדי לצמצם שימוש ברכב פרטי, אלא שגם אין לממשלה מקור כספי שאינו הציבור, כלומר אם נותנים הנחה במס על הדלק זה בא מהכיס שלנו או בהווה או בעתיד, אין אפשרות אחרת".
מלשכת שר האוצר נמסר כי "השר דן באפשרויות למנוע עלייה חדה במחיר הדלק בתחילת השבוע הקרוב".
פורסם לראשונה: 13:55, 27.04.23