אחרי המסחר התנודתי אמש (ב') בבורסה שהסתיים בעליות קלות ובצל המלחמה הקשה שנכנסת ליומה הרביעי, השקל המשיך להיחלש מול המטבעות המובילים: הדולר נסחר סביב 3.95 שקלים (שער יציג 3.9510) והאירו שמתחזק בעולם נסחר סביב 4.19 שקלים (שער יציג 4.1774), אם כי המגמה תנודתית מאוד ולעיתים השקל מדביק מעט את הפער והשערים יורדים.
במקביל, הבורסה המקומית ננעלה בעליות שערים: מדד ת"א 35 עלה ב-1.2%, ת"א 125 ב-1.43%, ת"א נפט וגז זינק בכ-4% ות"א בנקים היה בין המדדים היחידים שננעלו במגמה הפוכה וירד בכ-0.13%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
לאור הירידות החדות בשקל ובעיקר לקראת הצפי להמשך המגמה בצל המלחמה, בנק ישראל הכריז אתמול על תוכנית יוצאת דופן למכירת מט"ח בהיקף של עד 30 מיליארד שקל. "הבנק יפעל בתקופה הקרובה בשוק ככל שיידרש על מנת למתן את התנודות בשער השקל ולספק את הנזילות הנדרשת להמשך הפעילות הסדירה של השווקים". יצוין, כי יתרות מטבע החוץ הסתכמו בסוף חודש ספטמבר 2023 בסך 198,555 מיליוני דולרים.
2 צפייה בגלריה
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
(צילום: shutterstock)
עוד ציינו בבנק המרכזי, כי "בנוסף לתוכנית ה-30 מיליארד, ובמידת הצורך, אספקת הנזילות לשוק תתבצע גם ע"י הפעלת מנגנוני עסקאות SWAP של הבנק בשוק בסכום של עד 15 מיליארדי דולרים. בנק ישראל ממשיך לנטר את ההתפתחויות, עוקב אחר כלל השווקים ויפעל בכלים העומדים לרשותו בהתאם לצורך". גורמים בבנק ישראל הסבירו כי מדובר בפעם הראשונה מזה שנים שמוכרים מט"ח בישראל.
בתגובה, אחד מבכירי משרד האוצר שיבח את נגיד בנק ישראל: "יש מבוגר אחראי אחד בכלכלת המדינה - הנגיד".
היחלשות נוספת של השקל תגרום בימים הקרובים לעליות מחירים של מוצרים מיובאים ותגביר את הצורך של בנק ישראל להעלות את הריבית במשק ב-23 באוקטובר בעוד רבע אחוז ל-5%. יחד עם זאת, אם תימשך הלחימה והמשק בחלקו ישותק, קיים גם סיכוי שבנק ישראל יחשוש מהשלכות העלאת ריבית בעת הזאת וכניסת המשק להאטה משמעותית וייתכן שהעלאת הריבית תידחה להחלטה האחרונה של השנה, בדצמבר.
לדברי יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות, "הודעת בנק ישראל אמש בלמה את פיחות השקל מעל לרמת 4 שקלים, כאשר בנק ישראל מספק נזילות למערכת הבנקאית. בכך, מונע בנק ישראל משבר בשוק האשראי, במיוחד ליבואנים וליצואנים. להערכתנו, לדולר פוטנציאל תנועה לעבר רמת 4.1 שקלים ואף למעלה מכך. אולם, ככל שיחלוף הזמן, במיוחד על רקע הקמת ממשלת אחדות, פוטנציאל פיחות השקל, מוגבל. כאשר הדולר עשוי להמשיך ולנוע בתחום 3.8-4.2 שקלים לדולר, בהתאם לתנועות ההון אל לישראל ומחוץ לישראל".

יו"ר רשות ני"ע: שר האוצר הורה לפתוח את הבורסה

בתוך כך,יו"ר רשות ניירות ערך, עו"ד ספי זינגר, קיים אתמול הערכת מצב עם מנכ"לי בתי ההשקעות, בה השתתפו גם צוות רשות ניירות ערך, איגוד בתי ההשקעות ומנכ"לי בתי ההשקעות החברים בו. במהלך הפגישה טען זינגר כי ההחלטה - אשר עוררה תגובות רבות לכאן ולכאן - לפתוח את הבורסה ביום ראשון, הייתה של שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', וגובתה על ידי עמדת הרשות.
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הוא זה שהורה לפתוח את הבורסה? בצלאל סמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"במסגרת הערכת המצב, דיווח איגוד בתי ההשקעות כי עד כה ההתנהלות השוטפת של שוק ההון נמשכת כסדרה בצורה ראויה גם בצל הלחימה", טענו ברשות והוסיפו: "עוד מסר האיגוד, כי בתי ההשקעות עובדים בצורה תקינה וערוכים להמשך עבודה ומתן שירות מלא.
"נוכח המצב, ביקש האיגוד מהרשות לשקול מספר הקלות אשר יקלו על ביצוע פעולות על ידי לקוחות מהבית, בדומה להקלות שניתנו בתקופת הקורונה. הרשות בוחנת את הנושא", נטען בהודעה.
יו"ר הרשות עוד ציין כי הרשות עוקבת באופן רציף ומעמיק אחר המתנהל בשוק ההון כדי לאתר ולטפל בכשלים, ככל שיהיו, וכי "חשוב שציבור החוסכים ימשיך לפעול בצורה שקולה בראייה ארוכת טווח".
פורסם לראשונה: 08:21, 10.10.23