הצעת החוק שמציעה שהבנקים יחויבו לשלם ריבית על העו"ש, שכבר עברה את ועדת השרים והייתה צריכה לעלות היום (רביעי) להצבעה טרומית במליאה, יורדת בשלב זה מסדר היום.
חבר הכנסת ינון אזולאי (אחד ממגישי הצעת החוק), הודיע כי "לאחר התייעצות עם יו"ר תנועת ש"ס הרב אריה דרעי, ראש הממשלה בנימין נתניהו, ויו"ר הקואליציה אופיר כץ, הוחלט להמתין עם העלאת הצעת החוק, שתחייב את הבנקים לשלם ריבית על יתרת העו"ש. זאת עד לשבוע הבא, המועד בו הבנקים נדרשים להחזיר תשובה לגבי בקשתו של נגיד בנק ישראל".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
מליאת הכנסת
(צילום: AP)
כאמור, מטרת הצעת החוק שהוגשה לאור הביקורת הרבה שיש על רווחי הבנקים מהעלאות הריבית של בנק ישראל, שנועדו למתן את האינפלציה, היא לחייב את הבנקים בישראל לשלם יותר ריבית ללקוחותיהם ולצמצם את הפערים בין ריבית הזכות לריבית החובה שהבנקים גובים.
הנגיד עצמו ממש לא אהב את הצעת החוק, ופנה במכתב דחוף לראש הממשלה בנימין נתניהו במטרה לעצור את המשך החקיקה שלו. "אני מתנגד נחרצות להתערבות בתמחור המוצרים הבנקאיים ולקביעת מחיר אחיד", כתב הנגיד לנתניהו. "קביעת מחיר פוגעת בפעילותם של מנגנוני השוק, גורמת לכלל השחקנים להתכנס סביב המחיר שנקבע ובכך מדכאת תחרות והתייעלות, מעוררת קשיים יישומיים משמעותיים בכל הנוגע לאופן חישוב המחיר והיא נתפסת בעולם כמהלך שלילי שלא הולם כלכלות מתקדמות במדינות מפותחות.
"אני חושש כי התערבות בוטה מעין זו בחקיקה עלולה להשפיע לא רק על גופים פיננסיים בינלאומיים השוקלים לפעול בישראל, אלא גם על גופים עסקיים בינלאומיים בתחומי הכלכלה האחרים. מיקוד הדיון בצעד בודד בתחום העו"ש, ודאי כאשר הוא מבוצע תוך התערבות בתימחור, אינו אופטימלי עבור הלקוחות".
עוד כתב כי "יתרה מזאת, ההצעה לפיה קביעת הריבית המזערית על העו"ש על ידי נגיד בנק ישראל כפופה לאישור שר האוצר, מהווה פגיעה חמורה ביותר בעצמאותו של בנק ישראל וביכולתו לנהל את המדיניות המוניטארית. בכך, ניתנת לשר האוצר הסמכות להשפיע בפועל על הריבית במשק ולהתערב באופן בוטה בניהול המדיניות המוניטרית ובאפקטיביות שלה. הפגיעה בעצמאות הבנק המרכזי המגולמת בהצעת החוק היא חציית קו אדום של ממש וקיים חשש ממשי כי כך יתפסו אותה גם הגורמים הבינלאומיים וחברות הדירוג".
בשבוע שעבר הזעיק הנגיד ללשכתו את שבעת ראשי הבנקים הגדולים ואמר להם כי הוא מבקש לפעול בהוגנות בעניין תשלומי הריבית על חשבונות העו"ש והפיקדונות השקליים. עם זאת, כדי לשמור יעל עצמאות הבנקים, הוא לא "הורה" לבנקים לפעול, אלא ביקש מהם להודיע לו את החלטתם, מוטב תוך שבוע ימים (עד היום). בעקבות הפגישה הודיעו בנק לאומי, ירושלים ומזרחי טפחות, כמו גם פייבוקס, כי ישלמו ריבית מסוימת על יתרת העו"ש בחשבונות לקוחותיו.
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ דוד ביטן, התייחס בוועדה להצעת החוק שתאפשר לנגיד להתערב בריבית על העו"ש ומתח ביקורת על ההחלטה שלא להביא אותה היום להצבעה בקריאה טרומית. "הצעת החוק נחסמה בלחץ הנגיד והבנקים, ואם זה המצב – כשעושים משהו לטובת האזרחים אז זה נעצר בגלל לחץ של הנגיד והממשלה מתנגדת להביא את זה להצבעה - אז בסוף לא נעשה שום דבר לטובת הציבור. היה צריך להעביר את ההצעה בקריאה טרומית ורק אחרי זה לנהל מו"מ עם הבנקים והנגיד, אני מוחה על זה וקורא לראש הממשלה וגם לח"כ דרעי לשנות את ההחלטה ולאפשר הצבעה", אמר היו"ר ביטן.