נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, שולל מכל וכל את ניסיון החקיקה של חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה בעניין חיוב הבנקים בתשלום ריבית על חשבונות העו"ש, ומכנה אותה "חציית קו אדום של ממש וחשש ממשי כי כך יתפסו אותה גם הגורמים הבינלאומיים וחברות הדירוג".
בפנייה דחופה ויוצאת דופן לראש הממשלה, בנימין נתניהו, הביע היום (ג') הנגיד את התנגדותו הנחרצת להצעת החוק שמבקשת לחייב בנקים בתשלום ריבית על יתרת זכות בחשבונות עובר ושב של לקוחות בשיעור מינימלי שיקבע הנגיד. ההצעה אושרה בוועדת השרים ביום ראשון השבוע וצפויה לעלות מחר להצבעה בקריאה טרומית.
"אני מתנגד נחרצות להתערבות בתמחור המוצרים הבנקאיים ולקביעת מחיר אחיד", כתב הנגיד לנתניהו. "קביעת מחיר פוגעת בפעילותם של מנגנוני השוק, גורמת לכלל השחקנים להתכנס סביב המחיר שנקבע ובכך מדכאת תחרות והתייעלות, מעוררת קשיים יישומיים משמעותיים בכל הנוגע לאופן חישוב המחיר והיא נתפסת בעולם כמהלך שלילי שלא הולם כלכלות מתקדמות במדינות מפותחות.
"אני חושש כי התערבות בוטה מעין זו בחקיקה עלולה להשפיע לא רק על גופים פיננסיים בינלאומיים השוקלים לפעול בישראל, אלא גם על גופים עסקיים בינלאומיים בתחומי הכלכלה האחרים. מיקוד הדיון בצעד בודד בתחום העו"ש, ודאי כאשר הוא מבוצע תוך התערבות בתימחור, אינו אופטימלי עבור הלקוחות".
עוד כתב כי "יתרה מזאת, ההצעה לפיה קביעת הריבית המזערית על העו"ש על ידי נגיד בנק ישראל כפופה לאישור שר האוצר, מהווה פגיעה חמורה ביותר בעצמאותו של בנק ישראל וביכולתו לנהל את המדיניות המוניטארית. בכך, ניתנת לשר האוצר הסמכות להשפיע בפועל על הריבית במשק ולהתערב באופן בוטה בניהול המדיניות המוניטאית ובאפקטיביות שלה. הפגיעה בעצמאות הבנק המרכזי המגולמת בהצעת החוק היא חציית קו אדום של ממש וקיים חשש ממשי כי כך יתפסו אותה גם הגורמים הבינלאומיים וחברות הדירוג".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונגיד בנק ישראל אמיר ירון
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונגיד בנק ישראל אמיר ירון
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונגיד בנק ישראל אמיר ירון
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
הצעת החוק שאושרה השבוע בוועדת השרים וצפויה לעלות מחר להצבעה בקריאה טרומית אומרת כי יש "לחייב תאגידים בנקאיים בתשלום ריבית על יתרת זכות בחשבון עובר ושב של לקוח, בשיעור מינימלי שיקבע נגיד בנק ישראל לאחר התייעצות עם הוועדה המייעצת לבנק ישראל ובאישור שר האוצר". ההצעה אמורה לעלות כבר מחר להצבעה טרומית בכנסת ולכן פנה הנגיד בבהילות לראש הממשלה שיוריד אותה לאלתר מסדר היום.
בשבוע שעבר הזעיק הנגיד ללשכתו את שבעת ראשי הבנקים הגדולים ואמר להם כי הוא מבקש לפעול בהוגנות בעניין תשלומי הריבית על חשבונות העו"ש והפיקדונות השקליים. עם זאת, כדי לשמור יעל עצמאות הבנקים, הוא לא "הורה" לבנקים לפעול, אלא ביקש מהם להודיע לו את החלטתם, מוטב תוך שבוע ימים (עד היום). בעקבות הפגישה הודיעו אתמול בנק ירושלים, אחרי פייבוקס ובנק לאומי, כי ישלמו ריבית מסוימת על יתרת העו"ש בחשבונות לקוחותיו.
במכתבו החריף כותב בין השאר הנגיד: "אדגיש כי יש מקום להמשיך ולשפר את התחרות בסקטור הבנקאי בעיקר במקטע האשראי הצרכני המשמש את משקי הבית והאשראי לעסקים קטנים ובינוניים. דרך המלך לשיפור רווחת הלקוחות היא המשך הסרת החסמים המונעים תחרות בין השחקנים הקיימים ובאלו המונעים כניסת שחקנים חדשים".
עוד כתב הנגיד לראש הממשלה כי "כפי שוודאי ידוע לך, רק לפני מספר ימים זימנתי לבנק ישראל את מנכ"לי הבנקים לדיון מיוחד בהשתתפות המפקח על הבנקים בנושא הריביות על הפיקדונות, העו"ש וההלוואות במערכת הבנקאית".
הנגיד מציין את ארבעה היעדים המרכזיים שהציב בפגישה לקידום על ידי הבנקים: תמסורת ריבית נאותה על יתרות זכות של משקי הבית; עידוד אקטיבי של לקוחות בעלי יתרת עו"ש מעל רף מסוים להסטת כספים המוחזקים בעו"ש לאפיקים משתלמים יותר, כגון פיקדונות לזמן קצוב או קרנות כספיות; סיוע אקטיבי לבעלי המשכנתאות המאובחנים כבעלי הקשיים המשמעותיים ביותר, והקלת הנטל על לקוחות בעלי יתרה שלילית בחשבונות העו"ש.
עוד מציין הנגיד במכתבו: "בתום הפגישה, הנחיתי את מנכ"לי הבנקים לדווח למפקח על הבנקים בדבר היערכותם להשגת היעדים שהצגתי בתוך זמן קצר. הבנקים השונים בוחנים כעת את היעדים שהוצגו, כאשר כל בנק מגבש חבילה משלו וחלקם כבר פרסמו בימים האחרונים הצעות ערך משמעותיות ללקוחות בתחום הריביות על יתרות הזכות.
"אני סבור שגישה זו מאפשרת לכל בנק לבחור בתמהיל צעדים אופטימלי התואם את המאפיינים הייחודיים שלו ושל קהל לקוחותיו, והיא גם עשויה לתרום לשיפור התחרות במערכת הבנקאית".
לסיום, כתב לנתניהו: "לאור האמור, אבקש את התערבותך המיידית על מנת שהצעה זו תוסר לאלתר מסדר היום".
את העתקי מכתבו שיגר הנגיד ירון לשר האוצר בצלאל סמוטריץ', ליו"ר המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' אבי שמחון, שנחשב למועמד להחליף את ירון כנגיד בנק ישראל, למפקח על הבקים החדש דני חחיאשווילי, וליועצת המשפטית של בנק ישראל עו"ד טידה שמיר.
בתוך כך, שר האוצר סמוטריץ' זימן אליו לפגישה מחר את הנגיד פרופ' אמיר ירון. בפגישה יעלה השר את ההצעה להטיל מס גבוה על רווחים חריגים של הבנקים. כמו כן ידונו השניים בהצעות לכפות על הבנקים לשלם ריבית על חשבונות עו"ש וריבית גבוהה יותר על הפיקדונות השקליים. בלשכת שר האוצר טענו הערב כי הפגישה נקבעה כבר לפני ימים אחדים.