במשך שנים אחד מכלי המכירה העיקריים של טילים נגד טנקים של רפאל היה התווית "הוכח בקרב", בעיקר בשירות צה"ל. דווקא ב-2022, כאשר מלחמה מתחוללת בלב אירופה, טילי נ"ט מערביים מסופקים באלפים לאוקראינה כדי לבלום את השריון הרוסי, וטילי הספייק של רפאל הם טילי הנ"ט התקניים של רבות ממדינות נאט"ו, החברה מוצאת את עצמה מחוץ לשדה הקרב.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
משרד הביטחון דחה כבר מספר פניות, כולל בקשה אמריקנית למכור ספייק לאוקראינה, ובקשות מיותר ממדינה אירופית אחת להסכמה ישראלית להעברה טילי ספייק שרכשה לקייב, בטענה שאספקת נשק כחול לבן תפגע ביחסים עם מוסקבה, ותשפיע על חופש הפעולה הישראלי בסוריה. כמו ארה"ב, גם ישראל דורשת מלקוחות התעשיות הביטחוניות שלה לקבל אישור מוקדם להעביר לצד שלישי מערכות נשק שרכשו ממנה.
1 צפייה בגלריה
טיל ספייק דור שישי
טיל ספייק דור שישי
טיל ספייק דור שישי
(צילום: דוברות רפאל)
אבל ברפאל עדיין מקווים ליהנות מתקציבי הביטחון שהוגדלו בבהילות ברבות ממדינות אירופה בעקבות המלחמה באוקראינה. בשבוע הבא תציג החברה לראשונה בתערוכת הנשק יורוסטורי בפריז את הדור השישי של הספייק, בגרסה ארוכת הטווח NLOS. הדגם החדש מציע טווח משופר, 32 ק"מ משיגור מהקרקע או מהים במקום 25 ק"מ, ו-50 ק"מ בשיגור ממסוקי קרב, במקום 32 ק"מ, לצד אפשרות לשיגור במקביל של כמה טילים שנשלטים בידי מפעיל אחד, והעברת השליטה בטיל מהמסוק המשגר לכוח קרקעי שקרוב יותר למטרה ומכיר טוב יותר את השטח, בזמן שהמסוק עוזב את אזור הסכנה כדי לתדלק ולהתחמש שוב. רפאל מציעה את הטיל כעת ללקוחות בעסקה הכוללת מל"טי אורביטר של חברת הבת אירונאוטיקס, שיאתרו עבורו מטרות.
"יש לנו היום יכולת באמצעות בינה מלאכותית לאפשר לטיל לזהות לבד את המטרה ולפגוע בה באופן אוטונומי לחלוטין, אבל בינתיים אף צבא לא אישר אותה, כולם רוצים שאדם יזהה את המטרה לפני הפגיעה", אומר גורם ברפאל.
הספייק הוא שמו הזר של משפחת טילי הגיל והתמוז של צה"ל, שפותחו לאחר מלחמת יום הכיפורים במטרה לעצור במלחמה באה טורי שריון, כמו אלה שצה"ל התקשה להתמודד איתם ב-1973.
במלחמת לבנון הראשונה ב-1982 כבר היה הטיל בשירות מבצעי בצה"ל, אך נשמר בסיווג גבוה כנשק הפתעה, וישראל לא עשתה בו שימוש. רק במלחמת לבנון השנייה ב-2006 נעשה בו שימוש משמעותי ראשון בכמויות גדולות. מאז הספיק הספייק NLOS להשתתף במלחמה באפגניסטן בשירות הצבא הבריטי, ולפי גורמים זרים, גם במלחמה בנגורנו קראבך בשירות אזרבייג'אן. גם צבא ארה"ב רכש אותו בכמות קטנה עבור מסוקי האפאצ'י שלו, ודרום קוריאה הציבה אותו בגבול עם הצפון. גרסאות אחרות נמכרו לגרמניה, איטליה, ספרד, פולין, הודו ועוד.
עד היום ייצרה רפאל 37 אלף טילי ספייק מכל הסוגים, ורשמה מכירות מצטברות בשווי של כ-5 מיליארד דולר, רובן לייצוא. כמחצית מהטילים יוצרו מחוץ לישראל, בפסי ייצור שהוקמו בעיקר באירופה, כחלק מהסכמי הרכש עם המדינות שביקשו לשלב בפרויקט עבודה מקומית.
רפאל, ביחד עם לוקהיד מרטין, מתמודדות בתחרות של הצבא האמריקני לרכישת כמות גדולה של טילי נ"ט ארוכי טווח עבור צי האפאצ'ים שלו. אם יזכה בה הספייק NLOS הוא ייוצר בארה"ב ויזכה לקבל רכיבים אמריקנים, אך רפאל עדיין תהיה צפויה להכנסה של 5 מיליארד דולר, מחצית משווי העסקה שתתפרס לאורך 20 שנה. ההחלטה צפויה ב-2023.