עסקאות ראשונות לתעשיות הביטחוניות בישראל בעקבות המלחמה באוקראינה: אלביט קיבלה בחודש האחרון הזמנות לפגזים ממספר מדינות במערב אירופה, בשווי מצטבר של כ-100 מיליון דולר. מדובר במדינות שהצבאות שלהם קיבלו תקציבי הצטיידות מיוחדים בעקבות המלחמה, כחלק משיפור המוכנות שלהם, ובעקבות השימוש הנרחב והמוצלח שעושים האוקראינים בארטילריה שלהם נגד הצבא הרוסי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"הצבא הרוסי נכשל בכל מושגי התמרון, בין השאר בגלל השימוש היעיל של צבא אוקראינה בארטילריה", אומר צבי מגן, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון באוניברסיטת תל אביב ולשעבר שגריר ישראל ברוסיה ובאוקראינה. "האוקראינים משתמשים במודיעין שהם אוספים באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים ומקבלים מנאט"ו כדי לטווח הצבא הרוסי כמעט בכל נקודה שבה הוא מנסה לפרוץ. שני הצדדים מפעילים עוצמת אש גבוהה והאוקראינים מצליחים למרות הנחיתות שלהם במספר התותחים ומשגרי הרקטות, עניין שנאט"ו מנסה לסייע לו כעת".
1 צפייה בגלריה
רקטה רומח של אלביט
רקטה רומח של אלביט
רקטה רומח של אלביט
(צילום: אלביט)
ריית'און האמריקנית, שותפתה של רפאל לפיתוח וייצור מערכת קלע דוד ("שרביט קסמים") ליירוט רקטות כבדות וטילי שיוט, חתמה על הסכם לייצור מקומי של מיירט קלע דוד ברומניה.
השימוש שעושה רוסיה בתקיפת יעדי איכות בטילי שיוט באוקראינה, שאינה מצוידת במערכת ליירוטם, זירז את חתימת ההסכם - שלב ראשון בדרך לעסקה למכירת הטילים לרומניה.
רפאל מכרה את טילי הנ"ט שלה מדגם ספייק למדינות רבות בנאט"ו תוך ייצור מקומי בגרמניה ובפולין וביחד עם ריית'און נערכה גם לאפשרות של ייצור מקומי של חלק מרכיבי הטיל, והרכבה סופית שלו על אדמת אירופה.
הרוסים והאוקראינים עושים גם שימוש נרחב ברקטות גראד ואחרות, אבל כאן מתקשה המערב לתגבר את קייב: בניגוד לרוסים שהפכו את הרקטה למערכת לחימה מרכזית עוד בימי הקטיושות של מלחמת העולם השנייה, במערב יש כיום רק שני יצרני רקטות, לוקהיד-ריית'און בארה"ב, וחטיבת היבשה של אלביט בישראל, בעקבות רכישת תעש מערכות.
רקטות זולות משמעותית מטילים ומצוידות כיום ביכולת הנחייה וכושר תמרון שמאפשר להן לפגוע בדיוק של מטרים בודדים גם בטווחים של עשרות קילומטרים. לוקהיד כבר הודיע שתגביר דרמטית את קצב הייצור בציפייה להזמנות חדשות, אך כמו אלביט, טרם דיווחה על עסקאות חדשות בתחום בעקבות המלחמה. אלביט מציעה כעת אספקת רקטות בתוך כ-12 חודש מחתימת החוזה, בעוד שלוקהיד מתחייבת על אספקה בתוך 36 חודשים.