הבנק הדיגיטלי One Zero (וואן זירו), שבשליטת המיליארדר אמנון שעשוע, סיים היום (ג') את תקופת ההרצה ופתח את שעריו לקהל הרחב. נכון להיום, הבנק מאפשר למצטרפיו מסלול עמלות חודשי אחד המכונה "מסלול One", ובו נכללות מרבית העמלות הנפוצות ביותר בעבור תשלום חודשי של 49 שקל בחודש ליחיד או 59 שקל בחודש לחשבון משותף.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
יחד עם זאת, בבנק מציינים כי "מפני שהבנק נמצא בשלבים אחרונים של השלמת מעטפת השירותים, הפעולות ופתרון התקלות, הבנק יחל לגבות את דמי המנוי החודשיים רק החל מינואר 2023". בנוסף, בבנק מסבירים כי "כדי להבטיח את רמת השירות ובשל הביקוש הגבוה, האפשרות לפתוח חשבון תלויה כרגע ברישום מוקדם ובשליחת לינק להורדת האפליקציה (שלא תהיה זמינה לכולם) כמה ימים לאחר מכן, כתלות בהיקף הביקושים".
2 צפייה בגלריה
משרדי One Zero בתל אביב
משרדי One Zero בתל אביב
משרדי One Zero בתל אביב
(צילום: רועי בר)

מה כוללים המסלולים וכמה זה יעלה?

בתוך כך, בתחילת השנה הבאה גם צפוי הבנק להשיק שני מסלולים נוספים: "מסלול Zero" ללא עלות חודשית ועם תשלום פר פעולה (בדומה לכפי שקיים במרבית הבנקים בישראל כיום) ו"מסלול One+" שיכלול גם פטור מעמלות מסחר במט"ח ובניירות ערך, בעבור מחיר משמעותית יותר גבוה של 119 שקל בחודש ליחיד או של 139 שקל בחודש לחשבון משותף.
כל מסלולי הבנק, לרבות מסלול Zero שכאמור אינו צפוי לכלול עמלה חודשית, כן כוללים פטור מלא מעמלות עו"ש, מדמי כרטיס, מעמלת הקצאת אשראי ומעמלת פתיחת תיק הלוואה.
בנוסף, מסלול One - שהוא למעשה האפשרות היחידה שקיימת כיום בבנק - כולל פטור ממגוון יחסית רחב של עמלות נוספות כדוגמת עמלת המרה, העברה ומשיכת מט"ח (אם כי בהמרת מט"ח בחשבון עדיין יש מרווח המרה של 0.5%), עמלת פירעון מוקדם ועוד. המסלול המורחב One+ צפוי כאמור גם לכלול פטור מלא מעמלת קנייה ומכירה של ני"ע (עד 15 פעולות בחודש).
כמו כן, בין היתר באמצעות טכנולוגיית בינה מלאכותית אותה דחף במיוחד המייסד שעשוע - נשיא ומנכ"ל מובילאיי ופרופ' למדעי המחשב מהאוניברסיטה העברית, הבנק מציע שירותי בנקאות פרטית לכל לקוחותיו במסלולי העמלות (כלומר, לא כולל מסלול Zero) ובעתיד צפוי להציע גם שירותי ייעוץ פנסיוני.

האם ולמי זה עשוי להשתלם?

המסלול המרכזי של הבנק אשר מושק כיום (מסלול One) מציע שירות יחסית רחב אולם בעמלה חודשית לא מבוטלת של כ-50 שקל. כיום, כאשר יש בנקים אחרים, כדוגמת פפר של לאומי, אשר מאפשרים בנקאות דיגיטלית עם פטור מלא מעמלות עו"ש, ככל הנראה לא מדובר באופציה הזולה ביותר עבור חלק גדול מהלקוחות שלא מבצעים פעולות רבות בחשבון.
יחד עם זאת, למי מאיתנו שכן מבצע פעולות באופן יחסית תדיר בחשבון, נוסע לעיתים קרובות לחו"ל או מעביר כספים לחשבונות בחו"ל, הפטור מעמלות המט"ח יכול להיות משמעותי ולהפוך את העלות החודשית למשתלמת.
לצורך השוואה, במרבית הבנקים הגדולים בישראל לקוחות פרטיים ישלמו עמלת קנייה ומכירה של עשרות עד מאות ואף אלפי דולרים (תלוי בגובה העסקה וללא מסלולי הנחות מיוחדים), לצד עמלת העברת מט"ח נפרדת שעלולה להגיע לכ-200-150 דולר לעסקה.
יחד עם זאת, לאחר שנחשף לראשונה מודל העמלות הצפוי ונודע כי העלות החודשית עלולה להיות גבוהה מאוד עבור לקוחות מסויימים, הבנק מפרסם כעת כי יפתח גם אופציה נוספת ללקוחות אשר מעדיפים לשלם פר עמלה (מסלול Zero). אולם, כאמור, מסלול זה לא צפוי להיות מושק עד תחילת השנה הבאה והוא אינו בהכרח יותר משתלם ממסלולים דומים שמציעים בנקים אחרים הקיימים כיום בשוק.
מי שיבחר בעתיד במסלול Zero של הבנק לא ישלם כאמור עמלה חודשית, אולם כן ישלם עמלות לא מבוטלות בדומה למודל הקיים כיום בבנקים המסורתיים. כך למשל, על עמלת המרת מט"ח תשלמו 2% (לרוב נעה בין 1% ל-3%) ועל עמלת ערבות בנקאית תשלמו 2.5% מגובה הערבות.

גם בני"ע - משתלם בעיקר למי שעושה הרבה פעולות

גם באשר למסלול המורחב, הכולל פטור מעמלות מסחר במט"ח ובני"ע ושגם הוא צפוי להיות מושק רק בעוד כחמישה חודשים, הכדאיות שוב תלויה באופן ישיר במספר הפעולות החודשיות שאתם עושים.
כך למשל, במרבית בתי ההשקעות בארץ עמלת הרכישה או המכירה עומדת על 1 סנט למניה עם מינימום של כשמונה דולרים לעסקה. כלומר, רק מי שמבצע פעולות בשווי כ-70 שקל בחודש (כ-3 פעולות רכישה/קנייה), עשוי להיות לו משתלם יותר לשלם את העמלה החודשית הגבוהה בסך 119 שקל בחודש (לעומת 49 בחודש במסלול הרגיל) ולעבור לסחור דרך הבנק. יחד עם זאת, עבור חלק גדול מהסוחרים אשר מבצעים קנייה אחת או שתיים פעם בכמה חודשים, המסלולים הקיימים כיום בבתי ההשקעות ככל הנראה עדיין יותר משתלמים.
בנוסף, עבור מי שמבצע פעולות רבות כדוגמת סוחרים יומיים, ייתכן כי האופציה המשתלמת ביותר היא דווקא פלטפורמת מסחר בחו"ל, אשר פעמים רבות אינה כוללת עמלות קנייה ומכירה כלל, אולם אז יש להשוות בין עמלות הקנייה ומכירה שנחסכו לסכום שככל הנראה תשלמו על שירותי ראיית חשבון לצורך דיווח ותשלום מיסים תקופתי, ולראות מה יוצא לכם יותר משתלם.
יחד עם זאת, גם אם לא מדובר במסלול המשתלם ביותר עבור כל הסוחרים, הבנק הדיגיטלי מציע לראשונה מסחר ישיר דרך הבנק בעלות שמתחרה בבתי ההשקעות בישראל, ובכך מדובר בבשורה של ממש לסוחרים העצמאיים בארץ שמעוניינים בנוחות ומוכנים גם לשלם על כך יותר במקרה הצורך.
כמו כן, לקוח שיבחר במסלול Zero או One ויהיה מעוניין לסחור בניירות ערך יהיה צפוי לשלם עמלות דומות לאלו שמשלמים כיום במרבית גופי המסחר בישראל (אשר לרוב מציעים תנאים טובים יותר מהבנקים המסורתיים). כלומר, ניהול תיק ניירות הערך דרך וואן זירו אולי יהיה נוח יותר, אך לא יהיה משמעותית יותר זול עבור מרבית הסוחרים בארץ.
בבנק הדיגיטלי, שנפתח היום לקהל הרחב 43 שנה אחרי פתיחתו של הבנק החדש הקודם, בין היתר בשל שינויי הרגולציה שהוביל שר האוצר לשעבר משה כחלון, טוענים כי בתקופת ההרצה הצטרפו עד כה למעלה מ-12 אלף לקוחות, כאשר 35% מהם מעבירים לחשבון משכורת חודשית או 5,000 שקל בחודש. בנוסף, לדברי הבנק סך הלקוחות מחזיקים בעו"ש ובפיקדונות סכום של למעלה מ-200 מיליון שקל.
גל בר דעה, מנכ"ל One Zero, אמר כי "תוך פחות מ-3 שנים מאז יצאנו לדרך, הצלחנו להקים לא רק בנק שלם עם כל השירותים והמוצרים שיש בכל בנק אחר, אלא אנחנו מתחילים להציע לראשונה בישראל ובעולם שירות בנקאות פרימיום באמצעות מנהל כספים אישי שזמין 24/6 לנהל עבור הלקוחות שלנו את כל הכסף במקום אחד - בדרך לחזון של בנקאות פרטית דיגיטלית לכולם, לא רק לבעלי הממון. עוד ועוד שירותים פיננסים יצטרפו בהדרגה ובמהלך הדרך לא הכל יהיה מושלם, אבל אנחנו רצים ממש מהר והמסלול מאוד ברור. אנחנו כאן עבור כל מי שרוצה לחסוך זמן, התעסקות וכאב ראש בניהול הכסף".