האם רשת בתי מרקחת אוסטרלית תשנה את שוק הפארם בישראל? "אם הכל יסתדר, נגיע לישראל תוך שנה", אמר ל-ynet ג'ק גנץ, הבעלים של רשת Chemist Warehouse האוסטרלית, שמשרד הכלכלה מקדם את הגעתה ארצה על מנת שתתחרה בשוק הפארם. "המחירים אצלכם מאוד גבוהים, אנחנו יכולים להוריד אותם", הוא מכריז.
גנץ, שייסד את הרשת, רוצה להגיע לישראל גם בזכות היותו יהודי: "אנחנו יהודים אז חשוב לנו להיות בישראל. אני מבקר בארץ הרבה, לאחרונה חגגתי לשני נכדי בר מצווה בכותל".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
Chemist Warehouse
Chemist Warehouse
Chemist Warehouse
(צילום: gettyimages)
גנץ הוא רוקח במקצועו, ורכש בתחילת דרכו עם אחיו בית מרקחת. בשנות ה-70 וה-80 הם ייסדו את המותגים לה ספקס, לה טן ואוסטרליס, ומכרו אותם כדי לבנות את אימפריית בתי המרקחת שלהם. האימפריה שבנו שווה מעל מיליארד דולר אוסטרלי, לפי ראיון שנתן לאחרונה במדינתו, זאת בזכות 60 חנויות רשת My Chemist ו-350 חנויות Chemist Warehouse. הוא עצמו שווה כ-350 מיליון דולר. התלונות על הרשתות הן שמחיריהן מחסלים מתחרים קטנים, ונטען גם ששכר העבודה של העובדים נמוך מדי.
יש לציין כי בישראל נמכרים מוצרי פארם גם ב-Be ובבתי מרקחת פרטיים ורשתות קטנות, אך לרוב ללא תחרות מחירים עזה. מוצרי פארם נמכרים גם ברשתות השיווק וכן ברשת גוד פארם שמסתמכת חלקית על יבוא מקביל (יבוא חוקי שלא דרך היבואן הרשמי), שמאפשר לה להוריד מחירים.
"אנחנו וולמארט של בתי המרקחת, מוכרים בזול בזכות כוח הקנייה הגדול שלנו", סיפר גנץ. "אנחנו מדברים עם כמה גורמים בארץ שיעזרו לנו להיכנס לשוק הישראלי, ומכירים אותו ואת הרגולציה. שרת הכלכלה אמרה לנו שיקלו עלינו, יפתחו את השוק עבורנו, יקלו על יבוא מקביל וידאגו שכל מוצר שרשום באוסטרליה יקבל רישום אוטומטי בישראל".
תוך כמה זמן תפתחו פה חנות ראשונה? "תוך שנה, אם הכל יילך כשורה, אחרי שנמצא זכיין ובזכות ההקלות, נפתח חנות אחת או שתיים ונראה איך זה עובד. זאת טעות לפתוח בבת אחת 30-20 חנויות, קודם נבחן את השוק. למשל, כשהגענו לניו זילנד התחלנו עם מעט חנויות, וכעבור שלוש שנים יש לנו כבר 38 חנויות שם שמגלגלות 700 מיליון דולר, ואנחנו ממשיכים להתרחב - פותחים חנות כל שבועיים. יש לנו ארבע חנויות בסין וארבע באירלנד, שם יהיו לנו 12 חנויות תוך שנה. אירלנד היא שוק טוב לבחינת כניסה לבריטניה ולאירופה".
השוק הישראלי שונה מהשווקים האלה? "כל שוק שונה וצריך להסתגל לדרישות שלו, לכן אנחנו מחפשים שותף ישראלי. יש לנו מלאי ענק בכל חנות בשווי חצי מיליון דולר, וגם מגוון ענק".
גנץ. בדרך לישראל
אתם בעצם שולטים בשוק האוסטרלי. "נכון. זאת רשת שנתח השוק שלה מגיע ל-50%. כל אספירין שני שנמכר באוסטרליה הוא שלנו".
מי המתחרים שלכם באוסטרליה? "רשתות כמו פרייס ליין וטרי ווייט. אנחנו הרשת המצליחה ביותר בזכות מגוון אדיר ומחירים נמוכים. בזכות המגוון, צרכנים שנכנסים לחנויות שלנו קונים אצלנו יותר ממה שהם ציפו לקנות - וזה המודל העסקי שלנו כי הרווחיות שלנו נמוכה. אם בתי מרקחת אחרים היו מסתפקים ברווחיות שלנו הם היו פושטים רגל".
לצורך השוואה הנה דוגמה למחירים הנמוכים ברשת האוסטרלית לעומת ישראל: סופר-פארם מוכרת מוצרי באלם להרגעת העור והשפתיים, שמכילים תמצית פאו פאו (Paw Paw) ומקורם באוסטרליה, ב-40 שקל ל-25 מ"ל או במבצע: 30 שקל. באוסטרליה מוצרים דומים נמכרים ב-16-9 שקלים ל-25 מ"ל. באתר אייהרב האמריקני אפשר למצוא את אותו מותג שנמכר בסופר-פארם (שמו "ד"ר פאו פאו") ב-16 שקל בלבד, פער של כ-150%. עוד דוגמה: מאך 3 טורבו של ג'ילט - ידית ושני סכינים נמכר ברשת האוסטרלית ב-30.97 שקל או במבצע: 23 שקל. בסופר-פארם ב-49.90 שקל, פער של 61% ללא מבצע.
כבר ב-2019 פורסם שאתם במגעים להגיע לארץ, מה קרה? "היינו במגעים עם שותף מקומי (רמי לוי מ.ק), אבל הקורונה קרתה. היינו אמורים להגיע לארץ בפברואר 2020 ופרצה המגפה".