אמזון תפטר מעל 18 אלף עובדים. כך אישר לפנות בוקר (יום ה') מנכ"ל החברה, אנדי ג'סי, לאחר שדווח על הפיטורים בתקשורת. זאת, לדבריו, במטרה לצמצם עלויות. מדובר ב-1% בלבד מכוח העבודה של החברה, שלה יותר מ-1.5 מיליון עובדים במחסנים ובמשרדי החברה.
"נתמוך בעובדים שייפגעו ונספק חבילות הכוללות פיצויים והטבות נוספת, מעבר לביטוח בריאות ותמיכה בהשמה בעבודה", אמר המנכ"ל. הוא הוסיף שההודעה על הפיטורים הוקדמה בעקבות הדיווח, משום שאחד מחברי הצוות הדליף את המידע.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
בלייזר
בלייזר
אמזון
(צילום: Sundry Photography/shutterstock)
מהלך הקיצוצים מגיע לאחר שענקית הטכנולוגיה כבר דיווחה בשנה שעברה שתצמצם את מספר העובדים שלה, מבלי להודיע רשמית כמה משרות יקוצצו. בנובמבר הודיעה אמזון כי תתחיל בסבב פיטורים כדי לצמצם הוצאות, ובכלי התקשורת דווח אז כי החברה תפטר כ-10,000 עובדים.
החברה כבר הקפיאה גיוסי עובדים ועצרה חלק מההרחבות של המחסנים שלה, משום שלדבריה התרחבה יתר על המידה במהלך מגפת הקורונה. אמזון גם סגרה חטיבות בחברה, וביטלה פרויקטים מתוכננים כמו רובוט המשלוח האישי וצמצמה השקעות בפרויקטים כמו אלקסה.
המנכ"ל אמר לאחרונה כי "התקופה האחרונה הייתה קשה לאור אי הוודאות בכלכלה ומשום שגייסנו עובדים במהירות גדול במהלך השנים האחרונות". עוד הוסיף כי "חברות שמחזיקות מעמד זמן רב עוברות שלבים שונים, ולא בכל שנה אפשר להתרחב".

המשבר של חברות הטכנולוגיה

אמזון היא האחרונה בשורה של ענקיות טכנולוגיה בארה"ב שהכריזו בחודשים האחרונים על פיטורים נרחבים. מטא של פייסבוק, טוויטר, סנאפ, ויאמו ואחרות הכריזו כולן על קיצוצים נרחבים לאחרונה, לאחר צמיחה חזקה במשך יותר מעשור.
שילוב של ירידה בהכנסות מפרסום עם צרכנים שמוציאים פחות בצל האינפלציה ויוקר המחייה, פוגע קשות בשנה האחרונה בחברות הטכנולוגיה. הפריחה שנרשמה במהלך מגפת הקורונה, כאשר הפעילות המקוונת זינקה בזמן שאנשים בילו זמן רב בבית, הגיעה לסיומה. עבור אמזון, מגפת הקורונה תרמה באופן מובהק לרווחים שלה, עם מכירות מקוונות שהרקיעו שחקים בעוד שאנשים נמנעו מקניות בחנויות הפיזיות.
ענקיות הטכנולוגיה נטו בשנים האחרונות להעסיק ולשמר טאלנטים באמצעות משכורות אטרקטיביות במיוחד, גם אם אין בהם צורך באופן מיידי, בעיקר כדי למנוע מהם לעבור למתחרים. נראה שהנטייה הזאת הופכת בחודשים האחרונים למותרות שחברות הטכנולוגיה הגדולות כבר לא יכולות להרשות לעצמן.