בעוד חברות רבות ברחבי העולם מנסות להתמודד עם המשבר הכלכלי העולמי ומקצצות משרות, יש חברות שבוחרות להתמודד עם המצב המורכב בצורה קצת אחרת, ואף מנסות לנצל אותו כדי להשיג יתרון על מתחרות. כך למשל, לפי דיווח שמהימנותו טרם ברורה, דויטשה בנק - אחד הבנקים המובילים באירופה המעסיק למעלה מ-100 אלף עובדים בעשרות מדינות ברחבי העולם, בוחן את האפשרות להעלות את שכר הבסיס של עובדיו בכדי למשוך כישרונות מבנקים אחרים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
כתוצאה מהדיווח, המניה של הבנק זינקה בלמעלה מ-8% במסחר בשבוע שעבר. בכך, השלימה המניה עלייה של כ-20% בחצי השנה האחרונה ומחקה חלק משמעותי מהירידות החדות שרשמה במסחר במחצית הראשונה של השנה. יחד עם זאת, המניה עדיין נסחרת במחיר הנמוך בכ-25% מהשיא אליו הגיעה בחודש פברואר האחרון.
2 צפייה בגלריה
דויטשה בנק
דויטשה בנק
דויטשה בנק
(צילום: shutterstock)
ברקע, כאמור, מגמת הפיטורים הנרחבת נמשכת וחצתה מזמן את גבולות הגזרה של ענף ההייטק, אשר סובל במיוחד מהמשבר הנוכחי. כך למשל, לפני כשבועיים פורסם כי גם ענקית הפיננסים גולדמן זאקס צפויה לפטר עד כ-4,000 עובדים, לאחר שכבר קיצצה בכ-500 משרות בחודש ספטמבר האחרון. גם חברות בנקאות ופיננסים מובילות אחרות הודיעו בחודשים האחרונים על קיצוצים, בהן מורגן סטנלי וסיטיגרופ.
בין החברות הנוספות שהודיעו על פיטורים נרחבים בחודשים האחרונים: H&M, מטא (פייסבוק), וולמארט, HP, אינטל, מיקרוסופט, סודהסטרים, ישראכרט, פלייטיקה, סיסקו, טוויטר ופורד.
יצוין כי בעוד סביבת הריבית העולה ברחבי העולם מעלה את הכנסות הבנקים מאשראי, הירידות בשווקים משפיעות לרעה גם על תוצאות הבנקים וחברות ההשקעות.

עוד בלטו במסחר בשבוע שעבר:

  • נייקי, מחברות האופנה המובילות בעולם, זינקה בלמעלה מ-12% ביום אחד בשבוע שעבר והשלימה את שבוע המסחר עם עלייה של כ-10%. הסיבה: החברה פרסמה דוחות כספיים שהיו משמעותית יותר טובים מהצפי ורשמה שיפור בכל האזורים למעט סין, אשר עדיין מתמודדת עם מדיניות קורונה נוקשת הכוללת סגרים משמעותיים. בתוך כך, גם רמות המלאי - הגורם המטריד ביותר בקרב הקמעונאיות והיצרניות בעידן פוסט-קורונה - השתפרו לעומת הרבעון הקודם והחברה הדגישה גידול בהוצאות על שיווק לצד תכניות החברה לבצע מכירת מוצרים ישנים מהמלאי במחיר מופחת.
  • פולקסווגן, יצרנית הרכב מהמובילות באירופה ובעולם כולו, רשמה ירידה של כ-15% במסחר בשבוע שעבר. בכך, השלימה המניה ירידה של כ-36% מתחילת השנה. הסיבה לירידות האחרונות היא ככל הנראה פרסום של דוח מכירות ששיקף ירידה של 9.2% במספר כלי הרכב שנמכרו בהשוואה לנתון המקביל אשתקד. זאת, בעיקר עקב האטה במכירות בסין ועל אף נתונים חיוביים שנרשמו בחודש נובמבר.
  • סאנפאוור וסאנראן, שתי יצרניות מובילות בתעשיית האנרגיה הסולארית, צנחו בכ-12% כל אחת במסחר בשבוע שעבר. זאת, לאחר שרשות החשמל בקליפורניה הגבילה את תעריף החשמל העודף אותו בתים פרטיים עם פאנלים סולאריים יכולים למכור בחזרה לרשות החשמל. לדברי הרשות, מדובר בהפחתה צפויה של כ-75% בתשלום הכולל לבעלי הפאנלים.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עלולה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע שי צסלר, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים.