בית הדין לעבודה דן אתמול בלילה בפניית אל על נגד טייסי החברה שאינם מתייצבים לאחרונה לטיסות ובכך גורמים לביטולן. אל על ביקשה להורות לטייסים לשוב לעבודה סדירה. "הצדדים ינהלו מו"מ אינטנסיבי במשך שבועיים וידווחו לבית הדין על התקדמותו כל שלושה ימים. הצדדים יקיימו הסכמי העבודה בתום לב ויקיימו לוח טיסות סדיר של המבקשת (אל על, נ.ז)". כך קבעה שופטת בית הדין האזורי לעבודה, אריאלה גילצר כץ.
אם המו"מ לא יצלח יחזרו הצדדים לבית הדין והוצאת צווים נגד הטייסים תישקל מחדש. הנהלת אל על מסרה בתגובה כי היא "מברכת על החלטת בית הדין להמשך הידברות אינטנסיבית תוך קיום לוח טיסות כסדרו".
1 צפייה בגלריה
מטוס של אל על
מטוס של אל על
מטוס של אל על
(צילום: Shutterstock)
פניית אל על לבית הדין אתמול (ה') נעשתה לאחר ביטול נוסף של טיסות, הפעם שש במספר, של חברת התעופה, אליהן לא התייצבו טייסים. הפנייה לבית הדין נעשתה לראשונה מאז החלו הביטולים. זאת כאמור בבקשה להורות לטייסי החברה להפסיק את העיצומים הלא רשמיים בהם הם נוקטים.
לטענת גורמים בהנהלה, מזה חודשיים היא מנסה להגיע להבנות עם הטייסים, אך ללא הצלחה. נזכיר כי טייסי אל על דורשים להשיב את שכרם במלואו לרמה של טרום הסכם ההבראה. זאת, למרות שלפי ההסכם השכר המלא אמור לשוב אל כנו רק ב-2027.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לטענת הטייסים, החברה מתאוששות, ובנוסף מגזרים אחרים בחברה לא "סבלו" מהפחתת שכר בגובה של 30% בדומה לזו שהם חוו. עוד טענו כי הנהלת החברה שבה לקבל את שכרה המלא. יחד עם זאת, יש לציין כי שכרם של הטייסים, שהגיע לעשרות אלפי שקלים, היה הגבוה ביותר בחברה, וכי האוצר דרש את הפחתת שכרם של הטייסים כתנאי למתן סיוע כספי מהמדינה לאל על בעקבות משבר הקורונה. עד כה קיבלה החברה סיוע בסך 230 מיליון דולר. בנוסף, דורשים הטייסים ייצוג נפרד בפני ההנהלה וההסתדרות, ולא כחלק מנציגות העובדים הכלכלית של עובדי אל על.
הטייסים טענו אתמול כי על אף כל ניסיונותיהם לקיים הידברות, הנהלת אל על בחרה לפוצץ את המו"מ. גורמים בקרב הטייסים טענו כי הנהלת החברה ביקשה לפתוח את הסכם ההבראה של הטייסים, וכי הדרישות לוויתורים שהציגה להם גבוהות ממה שמוצע להם כהסדר פשרה.
טייסי אל על אינם מתייצבים לאותן טיסות שאינן מתוכננות מראש, אלא נוספו ללוח הטיסות לאור הביקושים הגדלים. מדובר בשיטת עבודה קיימת לפיה פעלו החברה והטייסים במשך שנים, כאשר הטיסות שנוספות ללו"ז נחשבות לטייסים כשעות נוספות. כעת טוענים הטייסים כי אינם מחויבים לשעות הנוספות.
פורסם לראשונה: 20:11, 16.06.22