מחיר הזהב צנח בכ-19% מאז שיאו בחודש מרץ האחרון והוא נסחר היום (רביעי) סביב 1,675 דולר לאונקיה. במקביל, הכסף צנח בכ-29% - משיא של 27.31 דולר לאונקיה בחודש מרץ לכ-19.5 דולר בלבד כיום. זאת, לאחר שהיום דווקא עלו שתי המתכות בכ-0.6% וב-1.7%, בהתאמה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לכאורה, הזהב - אשר נקרא פעמים רבות "חוף מבטחים" - נחשב למגן מפני אינפלציה ומפני משברים כלכליים, ולכן מחירו במצבים כאלה לרוב עולה. יחד עם זאת, הדבר נכון בעיקר כאשר המשק נמצא בסביבת אינפלציה נמוכה במיוחד ואלטרנטיבות השקעה אחרות, כדוגמת איגרות חוב (אג"ח) ופיקדונות, פחות מפתות את הסוחרים.
2 צפייה בגלריה
אונקיית זהב
אונקיית זהב
אונקיית זהב
(צילום: shutterstock)
כיום, מרבית העולם המערבי נמצא בסביבת אינפלציה גבוהה במיוחד ובסביבת ריבית עולה. כך למשל, בארה"ב האינפלציה עומדת על שיעור שנתי של 8.3% והבנק המרכזי (הפדרל ריזרב, או "הפד") צפוי להכריז על העלאת ריבית נוספת וגבוהה במיוחד בשיעור של 0.75%-1%. בכך, טווח הריבית הבסיסית בארה"ב צפוי לעמוד על 3%-3.25% וייתכן שאף 3.25%-3.5%.
במקביל, גם בבריטניה - שם האינפלציה אף גבוהה יותר מבארה"ב ועומדת על 9.4% - צפוי הבנק המרכזי האנגלי להכריז מחר על העלאת ריבית נוספת, ככל הנראה של 0.5% או יותר. בכך, יגיע שיעור הריבית הבסיסית בבריטניה ל-2.25% או למעלה מכך.
2 צפייה בגלריה
ג'רום פאוול
ג'רום פאוול
יקפיץ היום את הריבית בעוד 1%? יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול
(צילום: AP)
גם באיחוד האירופי הודיע הבנק המרכזי על העלאת ריבית החדה ביותר בתולדותיו - 0.75% - לאחר שהאינפלציה זינקה לשיעור שנתי של 9.1%. יחד עם זאת, הריבית באיחוד, אשר הייתה אפסית ואף שלילית במשך תקופה יחסית ארוכה עד כה, עדיין נמוכה יחסית לשאר מדינות המערב ועומדת על 1.25% בלבד.

המתכות הכפילו את שוויון, ואז נפלו

כל עוד סביבת הריבית העולמית הייתה נמוכה - הזהב אכן שימש במובנים רבים כ"חוף מבטחים", ומחירו זינק. כך למשל, מחודש מרץ 2021 עד מרץ השנה קפץ מחיר הזהב בכ-23% והגיע לשיא של 2,072 דולר לאונקיה. עוד קודם לכן, מחודש אוגוסט 2018 ועד אוגוסט 2020 (כמה חודשים לאחר פרוץ משבר הקורונה), הזהב כמעט הכפיל את שוויו ממחיר של 1,076 דולר לאונקיה ללמעלה מ-2,000 דולר לאונקיה.
הכסף, אשר רבים מחשיבים לנגזרת תנודתית יותר של הזהב, זינק גם הוא משפל של 11.73 דולר לאונקיה באמצע מרץ 2020 לשיא של 28.36 דולרים לאונקיה ביוני 2021 - עלייה של למעלה מ-140%.
אולם בחודשים האחרונים, עם התגברות האינפלציה ברחבי העולם - בין היתר בשל זינוק בביקושים לאחר משבר הקורונה והמלחמה בין רוסיה לאוקראינה - המגמה כאמור השתנתה.
לדברי מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, מחירי הזהב מושפעים ישירות מהריבית בארה"ב. "בדומה לאג"ח הצמודה למדד, הזהב מהווה מכשיר המגן מפני עלייה חדה באינפלציה (היות שהוא שומר לכאורה על ערכו, שלא כמו סחורות אחרות). יחד עם זאת, המשקיע בזהב אינו מקבל ריבית שנתית (בניגוד להשקעה באג"ח).
"מכאן, כאשר הריבית הריאלית עולה, אז מי שישקיע באג"ח צמודה למדד ייהנה מריבית ריאלית גבוהה בשילוב עם הצמדה עתידית לאינפלציה. בתקופה כזו, יורדת האטרקטיביות לרכישת זהב (המהווה, כאמור, מכשיר השקעה ללא ריבית שנתית)".
גם קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיה בבנק לאומי, טוען כי "הזהב הוא 'נכס מקלט' קלאסי שמגן מפני אינפלציה ושומר על ערכו בתקופות של חששות גיאו-פוליטיים ותנודתיות גבוהה בשווקי המניות. לכן, מחירו כיום גבוה במידה ניכרת ביחס לשנת 2019. יחד עם זאת, הוא נכס שאינו נושא ריבית, ולכן ערכו פוחת מאז תחילת 2022, במקביל לעלייה בריבית ובתשואות על איגרות החוב. כלומר, אובדן התשואה מייצרת אינטרס למשקיעים לעבור לנכסים אחרים, שכן משיגים ריבית".