ליז טראס, שרת החוץ הבריטית, ניצחה היום (ב') בבחירות להנהגת המפלגה השמרנית ובעוד שבוע תתמנה למחליפתו של בוריס ג'ונסון בתפקיד ראש ממשלת בריטניה. טראס נכנסת לתפקיד בעידן מאתגר מאוד לכלכלה הבריטית, אשר מתמודדת עם אינפלציה מהחמורות במדינות המערב - 10.1% נכון לחודש יולי האחרון.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בנאום הניצחון בוועידה השמרנית בצהריים, הבטיחה טראס שכראש הממשלה היא תייצג את עמדתם של השמרנים: "אני מתכוונת לקיים את מה שהבטחנו למצביעים בבחירות הכלליות ב-2019. איישם תוכנית מעמיקה של קיצוצי מיסים ואצמיח את הכלכלה שלנו. אטפל בבעיות ארוכות טווח כגון הספקת האנרגיה, ואביא לשמרנים ניצחון גדול בבחירות הכלליות הבאות, ב-2024".
4 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה הנכנסת ליז טראס
ראש ממשלת בריטניה הנכנסת ליז טראס
ראש ממשלת בריטניה הנכנסת, ליז טראס
(צילום: EPA)

"מחירי האנרגיה הם 'תפוח האדמה הלוהט' של טראס"

בריאיון ל"כסף חדש", הרצועה הכלכלית החדשה של ynet radio, הסביר פרופ' טל שדה מהפקולטה למדעי המדינה, לממשל וליחסים בינלאומיים באוניברסטית תל אביב וראש התוכנית ללימוד האיחוד האירופי, כי המדיניות שטראס צפויה לקדם אינה דומה לזו של ראש הממשלה לשעבר מרגרט תאצ'ר, אשר דגלה במדיניות שוק חופשי וליברליזם כלכלי מובהק.
לדבריו, "המהפכה של תאצ'ר בסוף שנות ה-70 ותחילת שנות ה-80 הייתה מהפכה ליברלית, כלומר לעבור ממדיניות סוציאליסטית או סוציאל-דמוקרטית למודל אחר. מנגד, טראס היא יותר פופוליסטית והיא ממשיכה את הקו המפלגתי ששולט במפלגה השמרנית בבריטניה מאז ג'ונסון. למעשה, תרזה מיי הייתה הניסיון האחרון של 'אנשי היציבות הכלכלית' לשמור את השליטה שלהם במפלגה, אבל מג'ונסון ועד טראס הכיוון הוא יותר פופוליסטי".
מה המשמעות של מדיניות מסוג זה בתקופה הנוכחית? "מדיניות כלכלית פופוליסטית אומרת שתהיה פחות מלחמה באינפלציה ויותר ניסיון להיטיב עם אנשים שרואים את עצמם כנפגעים מהעולם הגלובלי. כיום הדבר הכי בוער - תרתי משמע - באירופה, הוא משבר האנרגיה וההתייקרויות האדירות שלמזלנו פסחו עלינו כאן. גז שנמכר במחיר פי שישה יותר גבוה ממה שהיה לפני שנה, חשמל שמתייקר והמון לחץ בין מדינות אירופה - כולל בריטניה - לעזור אחת לשנייה במקורות האנרגיה השונים שיש להן.
4 צפייה בגלריה
"טראס יותר פופוליסטית מתאצ'ר". ראש ממשלת בריטניה לשעבר, מרגרט תאצ'ר
"טראס יותר פופוליסטית מתאצ'ר". ראש ממשלת בריטניה לשעבר, מרגרט תאצ'ר
"טראס יותר פופוליסטית מתאצ'ר". ראש ממשלת בריטניה לשעבר, מרגרט תאצ'ר
(צילום: gettyimages)
"ממשלת בריטניה אמרה עד עכשיו שתיתן פיצוי ובעוד חודש-חודשיים אנחנו עומדים בפני עדכון ההגבלה הרגולטורית על מחיר האנרגיה והחשמל בבריטניה וצפויה קפיצה משמעותית במחירים. זה 'תפוח האדמה' החם ביותר והמיידי ביותר שיהיה לטראס על השולחן - מה לעשות עם סובסידיות האנרגיה בבריטניה".
לדברי פרופ' שדה, השאלה שעומדת בפני טראס כרגע היא עד כמה הציבור הבריטי יהיה מוכן לשאת בעליות המחירים. "בריטניה שסועה. משאל העם שהוציא אותה מהאיחוד האירופה ("הברקזיט" - ד"ר) לא הסתיים והמאבק בין הפרו-אירופים, הגלובליסטים והליברלים מבחינה חברתית לבין השמרנים והפופוליסטים נמשך. בתוך המאבק הזה היא לא תוכל לבנות על איזשהי סולידריות עממית.
"לכן, אני לא חושב שהם יילכו על יציבות. הם יילכו על לתת לאנשים (כסף - ד"ר) ואם האינפלציה תגדל עוד, בבריטניה הם תמיד יותר רגועים בהשוואה לגרמניה או לאירופה כי הם לא בתוך גוש האירו והם יכולים להרשות לעצמם יותר אינפלציה".
מה עם החשש ממיתון? "כרגע יש נפילה בשיעור האבטלה בבריטניה ואנחנו עוד לא רואים את המיתון מגיע. צריך לראות לאן הדברים יילכו אבל בהחלט ניתן לראות שילוב בו אירופה וגוש האירו הולך לכיוון של מיתון בגלל ששם הרבה יותר חשוב להוריד את ריבית, בעוד בבריטניה - בה הבנק המרכזי לא ממש עצמאי, ייתכן שנראה פחות מיתון ממה שיהיה בגוש האירו בחודשים הקרובים".

"תמשיך את ג'ונסון עם יותר מיומנות, קשב והשקעה"

הבחירות הפנימיות במפלגה השמרנית הוכרזו אחרי שבחודש יולי נכנע ראש הממשלה בוריס ג'ונסון ללחץ עליו להתפטר, בעקבות שערוריית מסיבות הקורונה ופרשת כריס פינצ'ר, ובכך נתן את האות לקרב ירושה בתוך המפלגה.
4 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון
בוריס ג'ונסון
"הבייס שלה ממשיך כמו עם בוריס ג'ונסון"
(צילום: EPA)
באשר לתמיכה הציבורית של טראס, טוען פרופ' שדה כי "הבייס שלה ממשיך כמו עם בוריס ג'ונסון שכל הזמן אמר שהוא לא צריך ממש ללמוד את עבודת הממשלה, כי הציבור בחר בו ובזכותו כל האנשים שמחזיקים תיקים וכיסאות בממשלה מחזיקים אותם. אבל הגיעו מים עד נפש, העיפו אותו בתוך המפלגה כי הוא פשוט לא תיפקד כראש ממשלה והיה יותר מדי בלגן.
"היא תנסה להמשיך את מה שג'ונסון עשה אבל עם יותר מיומנות, קשב או השקעה בעבודה שלה כראש ממשלה. טראס גם תדאג שדברים ידפקו ושתהליכים יתבצעו והיא תיקח אחריות על דברים, אבל עקרונית היא פונה לקהל הרחב שהצביע למפלגת השמרנים: צפון אנגליה, אנגליה שמחוץ ללונדון ואנגליה התעשייתית. כל אותם אנשים שמסורתית הצביעו למפגלת הלייבור ועברו לשמרנים מתוך הרגשה שהמפלגה הפכה ממפלגת צוואון כחול למפלגה של מחונכים, מנומסים ומכובסים. אגב, זה תהליך שקרה בהמון מפלגות סוציאל-דמוקרטיות במערב".
טראס בת ה-47, נשואה ואם לשתיים, החלה את דרכה הפוליטית כחברת פרלמנט ב-2010, ובמרוצת השנים התקדמה בסולם הדרגות בממשלותיהם של דייוויד קמרון, תרזה מיי וג'ונסון. את מעמדה בצמרת הממשלה החלה לבסס ב-2019, אז התמנתה לשרה האחראית על הסחר הבינלאומי וחתמה על הסכמי סחר עם יפן ואוסטרליה, בימים שבהם בריטניה התקשתה להשלים את הברקזיט וחוסר הוודאות איים לטלטל את כלכלתה. ההצלחה ההיא נתנה לה תדמית של אדם שמצליח לספק תוצאות. בספטמבר אשתקד קודמה לתפקיד שרת החוץ, האישה השנייה בלבד בתולדות בריטניה שמכהנת בתפקיד זה.
טראס תהיה ראש הממשלה הרביעית מטעם המפלגה השמרנית בתוך שבע שנים: בתקופה הזו הספיקו לכהן בתפקיד קמרון, מיי וג'ונסון, ובריטניה היטלטלה בין משבר למשבר – מהברקזיט, דרך הקורונה ועד לצרות הכלכליות הפוקדות אותה כעת בצל המלחמה בין רוסיה לאוקראינה.
התוכנית "כסף חדש" משודרת בימים א'-ד' בין 16:00 ל-17:00 ב-ynet radio. תוכלו להאזין לה ולשאר התוכניות באפליקציית ynet, באתר בדף הבית ובאפליקציות הרכב לטלפונים. קטעים נבחרים ותוכניות מלאות יעלו גם לאפליקציות הפודקאסטים.