שוק החשמל בישראל הוא שוק מונופוליסטי. בניגוד למדינות אנחנו לא יכולים לבחור את ספק החשמל שלנו, כי יש רק אחד כזה - חברת החשמל. יש אמנם אפשרות חלופית לחימום הבית ולחימום מים בגז, אבל השימוש בה מינורי, במיוחד לנוכח מחירי ההתקנה הגבוהים. בפועל אין תחרות, וכך זה נראה בשטח.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
החורף נרגיש את זה בגדול כשנקבל את חשבון החשמל לינואר-פברואר: לא רק שבתחילת פברואר הועלו מחירי החשמל ב-3.4%, אחרי שירדו ב-15% בכמה פעימות החל מ-2013, אנחנו גם מצויים בחורף קר שמגדיל את צריכת החשמל ב-30%-50%, על פי הערכות חברת החשמל. זוללי החשמל העיקריים הם מכשירי חימום הבית וחימום המים, מייבשי הכביסה והקומקומים. כן, כמה שהם קטנים, כך הם זוללים חשמל.
8 צפייה בגלריה
אישה מדברת בטלפון
אישה מדברת בטלפון
הזוללים העיקריים הם מכשירי חימום הבית וחימום המים
(צילום: shutterstock)
עוד לפני החורף הקר, הקורונה הכניסה אותנו לבתים, לבידודים ו/או לעבודה מהבית, אנחנו נוסעים פחות לחו"ל ויוצאים פחות לבילויים. כשהטייק-אוויי מגיע, אנחנו רוצים בית חם. השהות הביתית המרובה מעלה את השימוש בחשמל בכלל ובמכשירים זוללי חשמל כמו תנורי אפייה ומדיחי כלים בפרט.
בשבוע שעבר פנתה שרת האנרגיה, קארין אלהרר, לשר האוצר, אביגדור ליברמן, וביקשה ממנו לבטל למשך שנה את מס הבלו על הפחם, שאחראי לכחמישית מייצור החשמל בארץ. ביטול המס יוזיל את הפחם לחברת החשמל ועשוי להביא למיתון העלייה במחירי החשמל. אתמול הודיע השר, בהצגת התוכנית הכלכלית של הממשלה, כי בכוונתו לאמץ את המהלך. זה יצריך עדיין לכנס את רשות החשמל, הקובעת את מחירי החשמל, ולהצביע על התעריף. יש להניח שבכל מקרה על פברואר החורפי נשלם עדיין לפי התעריף הגבוה. אולי במרץ, חודש תחילת האביב, נשלם פחות.
האופציה היחידה להוזלת חשבון החשמל הביתי היא לבחור במכשירים חסכוניים, להפעיל אותם נכון - ולחסוך ככל האפשר בשימוש בחשמל לסוגיו. למי שאינו מתעצל, יש דרך נוספת לפקח על החשבון. הנוהל מחייב את חברת החשמל לקרוא את המונה שלנו פעם בשנה, אבל בחברה טוענים כי בפועל קוראים את המונים לעיתים הרבה יותר קרובות, ברוב המקרים אחת לחודשיים לפני משלוח החשבון.
שרון לוין, מנהלת ההסברה של עמותת "פעמונים", אומרת: "הרבה פעמים חברת החשמל לא שולחת סוקר לבדוק את המונה, אלא מחייבת אותנו על פי הערכה ביחס לתשלום באותו חודש בשנה הקודמת".
על פי ניסיון העמותה, רבות מההערכות הניתנות על סמך שנה קודמת גבוהות מהצריכה בפועל, לפעמים במאות שקלים בחודש. בכל מקרה, לצרכנים יש אפשרות לקרוא את המונה ולערער על החשבון. יש להזין את נתון הקילוואט-שעה הנכון שראיתם במונה באתר חברת החשמל, או לדווח לחברה בטלפון, ובחברה יזכו אתכם.
8 צפייה בגלריה
נפתלי בנט, אורנה ברביבאי ואביגדור ליברמן
נפתלי בנט, אורנה ברביבאי ואביגדור ליברמן
ליברמן, בנט וברביבאי. הפחיתו את התייקרות בחשמל
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

טיפים לצמצום הצריכה

בסיוע שרון לוין, מנהלת ההסברה של עמותת פעמונים, אורן הלמן, סמנכ"ל שירות בחברת החשמל, שלומי עמיצור, מנהל אגף תוכן ודיגיטל של אתר zap השוואות מחירים, מיכה אמסלם, מנהל תחום בעלי מקצוע בקבוצת zap, והמועצה הישראלית לצרכנות, אספנו שורה ארוכה של טיפים לצמצום בצריכת החשמל הביתית:
  • שימו לב לדירוג האנרגטי: קנו מכשירים בדירוג אנרגטי A (או גבוה יותר: בחלק מהקטגוריות, כמו מקררים ומדיחי כלים, יש גם מכשירים עם דירוג +A). ההבדל בעלות הפעלת מזגן בדירוג A לעומת G (הנמוך ביותר) מגיע ל-50%. מבדיקה שערך שלומי עמיצור על סמך נתוני אתר zap, צרכנים מודעים מאוד לחשיבות הדירוג האנרגטי בבואם לקנות ארבעה מהמכשירים הנחשבים לזוללי חשמל גבוהים: מדיחי כלים (99% מודעים), מכונות כביסה (98.7%), תנורי אפייה (95%), ומזגנים (84.2%). המודעות הנמוכה ביותר היא ביחס למייבשי כביסה (35.3%), מקפיאים (51%) ומקררים (64.7%), כנראה בגלל פערי המחירים. מוצרים עם דירוג אנרגטי גבוה יכולים להיות יקרים עד פי שניים ויותר. אבל החיסכון בקנייה יתקזז עם עלות הצריכה השוטפת.
  • שימו לב לסוג המכשיר: במזגנים עדיף לקנות אינוורטר, ששומר על טמפרטורת חדר קבועה. בתאורה קנו נורות לד, ואם יש לכם בבית נורות הלוגן - החליפו אותן ללד. זה ייצור חיסכון של 80% ויותר בחשמל. החיסכון גדל דווקא בקיץ, כי נורות הלוגן מוסיפות לחימום החדר, ודורשות מהמזגנים לצרוך יותר חשמל כדי לקרר.
  • מייבשי כביסה: הימנעו מרכישת מייבשים עם מעבים (השיטה הישנה). הם אמנם זולים יותר, אבל צריכת החשמל יקרה יותר. מייבש הוא מכשיר מאריך חיים יחסית, ותוך חמש-שש שנים תחסכו בעלויות השימוש את הפער במחירי הקנייה.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
  • קומקומים: זוללים חשמל. החסכנים הגדולים יעברו לקומקום שורק על כיריים כמו פעם. יש מגוון גדול במחירים של 40-170 שקל. מתעקשים על חשמלי? אפשר לקנות אחד בסיסי, עם פילטר בעל רמת סינון טובה שקל להוציא ולנקות, ותכולה של 1.7 ליטרים שבהחלט מספיקה. חשוב שפעולת הקומקום תפסיק אוטומטית כשהמים מגיעים לנקודת הרתיחה. כל יתר התכונות הן גימיקים שמוסיפים למחיר וגם לצריכת החשמל.
  • ניקיון המכשיר: מכשיר מלוכלך מעלה את צריכת החשמל. זה נכון למזגן - נקו את הפילטר (רשתות האבק) פעם בחודש. אם תנקו פעם בשבוע תחסכו עד 10% מעלות ההפעלה. במקרר הקפידו לנקות את המעבה שבחלק האחורי - ריבוי אבק משפיע לרעה על פעולת הקירור והמדחס, ומחייב צריכה גבוהה יותר של חשמל. בקומקום החשמלי - האבנית מקפיצה את הצריכה פי שניים.
  • העדיפו מדיח כלים: שימוש במדיח מתקדם יהיה זול יותר מהדחת כלים ידנית, כך על פי מחקר שערכה חברת בוש. לפי המחקר, בשטיפת כלים ידנית של כמות כלים שממלאה מדיח, יש צורך ב-2.6 קוט"ש לחימום דוד המים, לעומת 0.73 קוט"ש לפעולת המדיח. גם כמות המים מצומצמת יותר - 7 ליטרים, לעומת 40 ליטרים בשטיפה ידנית.
  • אל תדחסו: יש לנו נטייה לדחוס מוצרים למקרר. הדחיסה מונעת תנועה תקינה של אוויר מקורר, מה שמחייב את המנוע להשתמש בכמות גדולה יותר של אנרגיה. אל תהפכו את המקרר לתחליף למקרר ולמקפיא של הסופר. עדיף לכיס ולבריאות.
  • טמפרטורה: הכניסו מוצרי מזון למקרר רק כשהם בטמפרטורת החדר, לא כשהם חמים.
  • מיקום: מקמו את המקרר רחוק ממקורות חום, ולא באזור החשוף לשמש.
  • כל מעלה משנה: בחימום החדר - עלייה של מעלה אחת מקפיצה את הצריכה ב-3%-5%. הטמפרטורה המומלצת בחורף היא 18-20 מעלות. העדיפו מכשיר חימום עם תרמוסטט - יש במזגנים, ברדיאטורים ובקונבקטורים חדשים יחסית. אין בתנורי ספירלה - בזבזני החשמל הגדולים ביותר, וגם המסוכנים ביותר לשימוש.
8 צפייה בגלריה
מדיח כלים
מדיח כלים
מדיח כלים
  • כמה מים: בקומקום - 300 מ"ל יספיקו לכוס תה במאג גדול, 200 מ"ל בסטנדרטי. מלאו מים על פי כמות הכוסות הנדרשת ולא יותר.
  • כיוון התריסים: בחורף כוונו את התריסים במזגן כלפי מטה, כי החום עולה למעלה ומאפשר לחדר להתחמם מהר יותר.
  • תנור חימום: אל תשאירו אותו על הטמפרטורה המקסימלית לאורך זמן. חצי שעה של חימום במקסימום תספיק לחדר ממוצע, אחר כך מומלץ להנמיך.
  • חצי כמות: במייבש כביסה, מכונת כביסה ומדיח, זה נשמע חסכוני אבל ממש לא. המכשיר צורך אותה כמות חשמל כמו כשהוא מלא. העדיפו להמתין ולהפעיל מכשיר מלא בכביסה או כלים.
  • כביסה חמה: חלקנו נושאים מן העבר מורשת שגויה שלפיה טמפרטורה גבוהה יותר מבטיחה כביסה טובה יותר. זה לא נכון למכונות ולדטרגנטים של היום, ולהרגלי הכביסה שלנו, שלפיהם רוב הכביסות הן כביסות של רענון למעשה. כביסה ב-60 מעלות במקום 90 חוסכת 25% מהעלויות. הירחון האנגלי "Which" מצא כי חלק גדול מהכביסה ניתן לכבס ב-20 מעלות, וחלק נכבד מהכתמים יירדו כבר ב-40 מעלות.
  • איטום: חשוב כדי שהחום לא ייצא - באזור הדלתות, החלונות, ויש אפילו יריעות לאיטום טוב יותר של הקירות. אם אתם מצויים בחדר אחד או שניים בדירה, סיגרו את כל החדרים האחרים. כדאי גם לוודא שיש איטום תקין סביב דלתות המקרר.
  • מונה: מונה תשלום מראש (מת"ם) יכול לעודד חיסכון בצריכת החשמל. ניתן להטעינו מראש בסכום כספי שבין 100 ל-3,000 שקל, וכאשר הסכום אוזל החשמל מתנתק.
  • הקלה בדרכי תשלום: מומלץ לברר במוקד 103 - המתקשים יכולים לבקש תשלום אחת לחודש במקום פעם בחודשיים, לשלם באמצעות שוברי תשלום, לקבל הסדר חוב תוך ביטול ריביות ועלויות גבייה. לפי הערכות חברת החשמל, 300 אלף מלקוחותיה זכאים להנחות של 50% על צריכת 400 הקוט"ש הראשונים בחודש. כל המידע באתר חברת החשמל.
  • חשבון החשמל: מעניק באופן עקיף הדרכה לחיסכון. הוא מציג מהי הצריכה שלנו (גרף כתום) לעומת הצריכה הממוצעת בעיר מגורינו (גרף כחול) לפי חודשים. יכול לדרבן אותנו להוריד צריכה כדי להתקרב לנורמה.

כמה משלמים בעולם?

לארה"ב יש אחת ממערכות החשמל הזולות בעולם המערבי, אבל היא גם מאוד פגיעה לאיומים פיזיים, החל ממזג אוויר קשה ועד התקפות טרור ואיומי סייבר. כמו כל דבר בארה"ב, רמת הסיכון להפסקות חשמל וגם מחירי החשמל, שונים ממדינה למדינה, לפעמים באופן מהותי. מספר חברות החשמל הפועלות בארה"ב מוערך ביותר מ-3,300, כ-200 מהן מספקות חשמל לרוב המשתמשים. רשת החשמל הכללית של ארה"ב מחברת כ-4 מיליון קילומטרים של קווי הזנה.
מרבית אמצעי החימום הם הסקה מרכזית או מזגנים. בית אמריקני צורך בממוצע כ-897 קילוואט-שעה לחודש, אבל יש הבדלים גדולים: בדצמבר האחרון עמד חשבון החשמל הממוצע למשפחה באלסקה על 208 דולר, בעוד שבאיידהו שילמה משפחה 95 דולר. כאשר בקולורדו עלה מחיר החשמל ב-10% בין אוקטובר 2020 לאוקטובר 2021 והגיע ל-123 דולר בממוצע לבית בחודש, בקונטיקט הוא דווקא ירד ב-0.5% ועמד על 205 דולר בחודש. מאידך, בקונטיקט יש לצרכנים הרבה אופציות לבחור מהן, ואילו במדינות אחרות יש לעיתים רק חברה אחת. ההבדלים במחירים נובעים גם מהבדלי ביקוש וגם מהבדלים בכמות האפשרויות העומדות בפני התושבים.
בניו-יורק, למשל, יש למעשה חברת ענק אחת, קון אדיסון, ששולטת לבדה בשוק. עדיין, לתושבי ניו-יורק יש אופציות שונות להתקשרות עם החברה, והם יכולים לשלם מחירים שמתחילים בסכום הנוח של 8.3 סנט לקילוואט-שעה. החשבון החודשי של משפחה שגרה בדירת שלושה חדרים בעיר יכול להגיע ל-400 דולר ויותר בשיא החורף, ולרדת לחצי מזה באביב. יותר ויותר אמריקנים, במיוחד במדינות ליברליות, משתמשים בפאנלים סולריים בעידוד ממשלתי, מה שכמובן מוריד בהרבה את חשבון החשמל שלהם.
התגובה למקרים של אי-תשלום חשבון משתנה אף היא ממדינה למדינה. בשנה החולפת הייתה בארה"ב הקפאה על הטלת קנסות וניתוקים כחלק מהתגובה למגפה, אבל ההקלות הללו מסתיימות עכשיו. ברוב המדינות יש תקופת חסד של שבועיים למאחרים, ובמדינות מסוימות יש תוכניות של פריסת תשלומים למי שמתקשים לעמוד בתשלום. ארה"ב היא אמנם מדינה קפיטליסטית שיכולה להיות מאוד אכזרית, אבל בסך הכל נדיר מאוד להיתקל באנשים שיושבים בבית קפוא בחורף כיוון שלא שילמו חשבון חשמל.
דירות להשכרה בגרמניה מגיעות עם שתי תגיות מחיר: שכירות קרה ושכירות חמה. השכירות הקרה מתייחסת למחיר הדירה עצמה וכל הפרטים האחרים שבעל הבית אחראי להם. השכירות החמה היא התוספות שהדייר משלם - על תאורה, פינוי זבל, טיפוח הבניין והגינות, ביוב, מים וחשמל.
חיוב החשמל החודשי בגרמניה נעשה על פי הערכה, כאשר בסוף השנה מקבל הדייר דיווח בכמה חשמל השתמש בפועל בכל השנה. לפי הדיווח השנתי נקבע אם הוא צריך לשלם עוד או לקבל החזר, ועל פיו גם נקבע החיוב השנתי הבא. חשבון החשמל הוא ההוצאה הגבוהה ביותר לבית בגרמניה. בממוצע ארצי מדובר על 1.03 אירו למ"ר דירה בחודש. דירה ממוצעת של שלושה חדרים, 80 מ"ר, תצריך 82.4 אירו (כ-300 שקל) מדי חודש עבור חימום הבית וחימום מים (לשם השוואה: מים וביוב עולים 28 אירו בחודש בלבד). התעריף הזה מתייחס לחימום ברדיאטורים.
בגרמניה יש בסך הכל כ-1,200 (!) ספקי אנרגיה, ובכל עיר או אזור יש לתושבים אפשרות לבחור בין עשרות חברות שמתחרות ביניהן, ובהן גם ספקים של אנרגיה מתחדשת. החוזה נעשה עם הספק בדרך כלל לשנה, ואחריו אפשר לעבור לחברה אחרת, מעבר שיכול להביא לחיסכון של עשרות ואף מאות אירו בשנה, כי יש תחרות אמיתית על המחיר. המעבר קל מאוד: ישנם אתרי אינטרנט שבהם אפשר להשוות בין הצעות המחיר של כל הספקים, לבחור בספק חדש על פי מחיר או אם רוצים אנרגיה ירוקה לדוגמה, והאתר עצמו מבצע את כל פעולות ביטול החוזה הקיים וההתחייבות החדשה.
ב-2018, השנה האחרונה שלגביה יש נתונים סטטיסטיים, 296 אלף בתי אב בגרמניה נותקו מחשמל, ו-33 אלף נותקו מאספקת גז. במדינה של 85 מיליון נפש, זה אולי לא כל כך הרבה. מאז פרוץ הקורונה הודיעו כל חברות האנרגיה הגדולות כי יפסיקו את ניתוקי האנרגיה, גם לבתים שלא שילמו במשך תקופה ארוכה. כדי לבצע ניתוק החברות חייבות להתריע שלוש פעמים, כשההתראה הראשונה צריכה להיעשות ארבעה שבועות לפני הניתוק.
בשנה האחרונה חלה עלייה חריפה של קרוב ל-40% במחירי האנרגיה בגרמניה, ומשפחות שנסמכות על ביטוח לאומי או כאלו שנזקקות לסיוע בדיור, וגם סטודנטים ומתמחים (בסך הכל יותר מ-1.2 מיליון איש), יקבלו מהממשלה סובסידיה חד-פעמית כדי להקל את ההתמודדות עם ההתייקרות. ההטבות יהיו 115 אירו לסטודנטים ולמתמחים, 135 אירו לדייר בודד, ועד 35 אירו לכל דייר נוסף בדירה.
ממשלת צרפת עשתה לאחרונה מפגן מרשים של כלכלת בחירות. מחיר החשמל במדינה אמור היה להתייקר בלא פחות מ-44% בתחילת השנה. אלא שבמהלך 2021, שנת קורונה, עבדו רבים מהבית וצרכו יותר חשמל, אחרים איבדו חלק מהכנסותיהם, וחשבונות החשמל הפכו מעיקים יותר. בנוסף, באפריל 2022 יתקיימו הבחירות לנשיאות. התוצאה: עליית המחירים הגדולה הוקפאה, והמחירים יועלו ב-4% בלבד ויישארו כך עד פברואר 2023. מקנאים? הצרפתים עדיין רוטנים שזה יותר מדי.
שוק האנרגיה הצרפתי נפתח לתחרות כבר ב-2007, אך רק ב-2018 התחרות החלה לצבור תאוצה, והיא עדיין נמוכה. אמנם היום יותר מ-30 חברות מתמודדות על ליבו החם של הצרכן, אבל רק חמש מהן הן ספקיות גדולות. בנוסף, רוב הציבור אינו מודע עדיין לעובדה שהוא יכול להחליף את הספק הממשלתי בספק פרטי, והספק הממשלתי עדיין מחזיק ב-63% מהשוק.
בצרפת החורף קר, יש 20 ימי שלג בשנה בממוצע, ושינויי האקלים הופכים את החורפים ליותר ויותר סוערים. הממשלה הצרפתית מסייעת בדרכים שונות לאזרחים מעוטי יכולת, מה שמכונה כאן אזרחים בעלי "יכולת אנרגטית מוגבלת", להתמודד עם עלויות החימום והחשמל. קודם כל, בחודשי החורף, בין התאריכים 1 בנובמבר ל-31 במרץ, אסור לנתק חשמל לצרכנים, גם אם לא שילמו. ב-2021 הוארכה התקופה הזאת עד סוף מאי.
בנוסף, כמה ארגונים ממשלתיים מסייעים לאזרחים הנקלעים למצב קשה, לקבל הלוואה, לפרוס את התשלומים, ולנהל את ההליכים המשפטיים נגדם. הממשלה יצאה גם במבצע למתן מענק לסבסוד שיפור הבידוד בבתים והחלפת מכשירי החימום לחסכוניים יותר, כדי להפחית את צריכת החשמל. המבצע הצליח כל כך, שהממשלה החליטה לסיים אותו באפריל 2022, שכן הוא עולה לה מיליארדים.
צרפתים מעוטי יכולת העומדים בקריטריונים שונים של הכנסה ושל גודל משפחה מקבלים גם "המחאת אנרגיה", המעניקה להם הנחה בחשבון החשמל או הגז. ההמחאה ניתנת לפי קריטריונים שונים וחישוב מסובך, לבעלי משכורת של עד 1,800 אירו ברוטו לאדם (שכר המינימום הוא 1,600 אירו ברוטו). היא מגיעה אוטומטית בדואר, וצריך רק להתקשר לספקית האנרגיה או להיכנס לאתר האינטרנט ולהזין את פרטי ההמחאה, וההנחה תופיע בחשבון הבא. משפחה של ארבע נפשות הזכאית למענק, למשל, מקבלת בממוצע 125 אירו (כ-460 שקל) בשנה. גם אזרחים ותיקים מעל גיל 65 זכאים למענק.
השנה, בשל האינפלציה, כל אזרח הזכאי למענק קיבל בינואר 100 אירו נוספים. והשבוע הצהיר פטריק פויאנה, מנכ"ל חברת טוטאל אנרג'י, אחת מחמש ספקיות האנרגיה הפרטיות הגדולות, כי יעניק "המחאת אנרגיה" בסך 100 אירו ל-200 אלף צרכנים המתקשים לשלם את חשבון הגז, בנוסף להמחאה הממשלתית. טוטאל אנרג'י מקווה בדרך זו להעלות את מודעות הצרכנים לקיומה ולהגדיל את נתח השוק שלה.
פורסם לראשונה: 08:22, 11.02.22