הממונה על התחרות, מיכל כהן, הודיעה היום (רביעי) כי היא מתנגדת לרכישת משק ויילר על ידי שטראוס. בחינת המיזוג העלתה חששות תחרותיים בענפי הטופו והמשקאות הצמחיים, בהם מתמחה משק ויילר.
בדיקת הרשות העלתה, בין היתר, שוויילר היא יצרנית הטופו הגדולה והמשמעותית בישראל וכי ההיתכנות לכניסתם של מתחרים נוספים פרט לצדדים למיזוג המוצע, היא נמוכה. בהתאם, אם יאושר המיזוג - קיימים חששות לפגיעה משמעותית לתחרות בענף זה, אשר עלולה, בין היתר, להוביל לעליית מחירים ולצמצום מגוון האפשרויות המוצע לצרכנים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
טופו של משק ויינר
טופו של משק ויינר
טופו של משק ויינר
(צילום מאתר האינטרנט)
עוד התעוררו חששות כי המיזוג ימנע מוויילר לפעול באופן עצמאי בתחום המשקאות הצמחיים המצוננים - תחום אשר שטראוס צפויה להיכנס אליו בעתיד הקרוב וכיום נשלט על ידי תנובה.

המחלבה מנתיבות

הסיכום של שטראוס עם בעלי משק ויילר, לפני התנגדות רשות התחרות, היה על רכישת 51% מהחברה, בעסקה שמוערכת בעשרות מיליוני שקלים. לאחרונה החלה תנובה להתחרות בשטראוס בתחום החלב ורכשה יצרנית טופו ושמה א.י.ן תעשיות, בעלת המותגים טופו שיזן וטופו, והיא מחזיקה כיום ב-27% משוק הטופו בישראל. ויילר, המובילה, מחזיקה ב-60% מהשוק ומיצרת טופו מסויה וטופו ייחודי מחומוס, בעל ערכי חלבון גבוהים.
את משק ויילר הקימו אילן ספריאל, גלעד צרי ודוד ויילר, הבעלים לשעבר של מחלבת צוריאל שנרכשה על ידי טרה. ב-2011 הקימו השלושה חברה חדשה, צירפו שותף חדש, דודי פרידמן, ורכשו ציוד ואת המחלבה בנתיבות, שבעבר הופעלה על ידי שטראוס למוצרי חלב, בעלת כשרות בד"ץ.
2 צפייה בגלריה
משרדי שטראוס
משרדי שטראוס
משרדי שטראוס
(צילום: מירב קריסטל)
מחזור המכירות השנתי של שוק הטופו בישראל מגיע לכ-60 מיליון שקל. הפוטנציאל הגדול הטמון בטופו הוא קצב הצמיחה שלו, שגדל מדי שנה, וב-2020 זינק ב-64%. ככל שיותר צרכנים עוברים לתזונה מעורבת של תחליפי חלב ובשר לצד "הדבר האמיתי", והמעבר של חלק מהציבור לצמחונות-טבעונות ולמוצרים עתירי חלבון הנחוצים לפעילות ספורטיבית, כך גדל הביקוש לטופו, שהמחלבות רואות בו מנוע צמיחה ומוצר משלים.
לפני כשנה נכנסה שטראוס לראשונה לתחום תחליפי החלב כשקיבלה את הזיכיון להפצת תחליפי החלב של אלפרו, מותג שהיה בעבר בידי חברת שסטוביץ. מוצר הטופו משלים את משקאות החלב והמעדנים שמשווקת אלפרו. שטראוס רואה בכניסה לתחום תחליפי החלב מהלך אסטרגי, ולראיה בונה כעת מפעל חדש בצפון הארץ, ליד מחלבות שטראוס באחיהוד, בהשקעה של 150 מיליון שקל ועל שטח של 4,000 מ"ר. המפעל אמור לייצר חלב צמחי טרי ומוצריו.