הקאמבק של הארוחות הקפואות להכנה מהירה: אחרי תנובה ושופרסל, גם שטראוס החלה לשווק מזון קפוא להכנה מהירה במיקרוגל או בתנור. החברה השיקה מותג בשם דלישס, שחלק ממוצריו מיוצרים בארץ בניר עציון ואחרים: באיטליה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בין היתר תמכור באריזות 350 גרם, תבשיל בורגול וחומוס עם ירקות ברוטב ים תיכוני, אורז עם טופו וירקות ברוטב קארי ירוק וקרם קוקוס, קנלוני ריקוטה, ספגטי עגבניות, פסטה רוזה, קונוס פיצה עם מוצרלה, ברקטה פיצה ופיצות שונות במשקל 400 גרם. המחירים: כ-22-20 שקל, כשהמוצרים של המתחרות שופרסל ותנובה נמכרים ב-29-20 שקל ליחידה. בארה"ב, לשם השוואה, המוצרים האלה נמכרים סביב ה-10 שקלים למארז.
3 צפייה בגלריה
המזון המוכן של שטראוס
המזון המוכן של שטראוס
המזון המוכן של שטראוס
(צילום: שטראוס סטודיו)
תחום הארוחות הקפואות התקמבק בארץ בשנתיים האחרונות. בארה"ב זה סגמנט אדיר שמכונה frozen dinner, או tv dinner - עם מגוון ענק של מוצרים ומספר יצרנים גדולים ומבוססים כמו לין קוויזין, הנגרי מן, בנקט ומארי קלנדר, שעמלים בשנים האחרונות להפוך את הארוחות האלה ליותר קרובות לתבשילים אמיתיים והשוק בארה"ב נמצא בצמיחה של 21%. בעוד שבארה"ב אפשר לקנות ארוחה קפואה שכוללת מנה בשרית, פחמימות וקינוח אפילו בדולר – בתנאי שמתפשרים על האיכות, בצרפת, אחת מרשתות השיווק הפופולריות היא פיקארד (PICARD) שמייצרת ומוכרת אך ורק מוצרים קפואים והם נחשבים למוצרים ברמה קולינרית גבוהה מאוד.
בארה"ב צמח גם טרנד חזק של freezer dinner - ארוחה שמורכבת מרכיבים שהוכנו מראש (לא בהכרח בושלו) והוכנסו למקפיא בתוך שקית שמיועדת למקפיא, עבור בישול מהיר מאוחר יותר.
לעומת זאת, בישראל מי שמחפש מוצרים להכנה מהירה מוצא במקפיאים ברשתות השיווק בעיקר שניצלונים ושניצל תירס להכנה מהירה. בעבר מכרו במקפיאי ישראל החל מכריכי המבורגר או לחמנייה בנקניקיה קפואים להכנה במיקרוגל ועד ארוחות מוקפאות של שפים. הרוב בוטל וכשל. התדמית של המוצרים האלה היא שהארוחה לא נראית כמו הצילום המפתה שעל גבי האריזה ושהמוצרים האלה ניחנים בפתיתי סויה צמיגיים ובטעם מונוסודיום עז.
בשטראוס מתכוונים לשנות את התדמית של המוצרים על-ידי שיווק ארוחות שעשויות מחומרים איכותיים יותר. כך למשל במאפה קונוס פיצה של החברה יש מוצרלה אמיתית. שטראוס השיקה בשנים האחרונות ארוחות מצוננות שכשלו וכריכים טריים שנמכרו כחמש שנים עד שנעלמו. כעת החברה מנסה מזלה במזון הקפוא. היא תשיק גם פאואר בולס, פיצות ללא גלוטן ופיצות על בסיס ירק כמו דלעת סלק וכרובית.
בינתיים, כאמור, השוק בארץ בהתעוררות. שופרסל מוכרת בסניפיה ארוחות קפואות להכנה מהירה תחת השם שופרסל שף. בין היתר: פטוצ'יני אלפרדו, פטוצ'יני פטריות ומק אנד צ'יז באריזות 300 גרם. וגם שווארמה מן הצומח באריזת 450 גרם וקציצות בקר והודו ברוטב עגבניות עם קוסקוס באריזת 300 גרם.
3 צפייה בגלריה
המזון המוכן של שופרסל
המזון המוכן של שופרסל
המזון המוכן של שופרסל
(צילום: יח"צ שופרסל)
תנובה השיקה בפברואר השנה חמש ארוחות בשריות להכנה ב-5 דקות באריזות 350 גרם כתחרות ישירה לשופרסל. ב-2020 תנובה השיקה סדרה למחבת בשם מאמא עוף וסנפרוסט שכוללת מנות במשקל 450 גרם, עם נתחי חזה עוף וירקות וב-2019 השיקה סדרה צמחונית של ארוחות קפואות ולקטים להקפצה עם פסטה של סנפרוסט. בין היתר: פסטה בולונז: פסטה ברוטב עגבניות עם בשר טחון 350 גרם ושווארמה הודו עם פירה ובצל מטוגן 350 גרם. אין ביניהן תחרות ישירה כי ארוחות תנובה הקפואות לא נמכרות משום מה בשופרסל.
3 צפייה בגלריה
המזון המוכן של תנובה
המזון המוכן של תנובה
המזון המוכן של תנובה
(צילום: יח"צ)
בשנת הקורונה, הצמיחה של הקטגוריה היתה גבוהה יותר. שוק הפתרונות הקפואים מגלגל כ-80 מיליון שקל בשנה כשתנובה מהווה 78% מתוכו ושופרסל כ-22%. אם כוללים בתוכו לקטים קפואים של סנפרוסט שדורשים בישול, השוק מגלגל לפי סטורנקסט 1.4 מיליון שקל בשנה עם עלייה של 1.4% עד כה בקטגוריה לעומת 2020, כשהמותג הפרטי של שופרסל בירידה של 4.9% לעומת 2020.
המכר הכספי של לקטים קולינריים עלה ב-99.6% ב-2020. גם מאפים קפואים בצמיחה של כ-19%. מבחינה כמותית, הצמיחה היתה נמוכה יותר, מה שמעיד על עליית מחירים בתחום. למשל, בירקות קפואים היתה צמיחה כספית של כ-17% וצמיחה כמותית של כ-11% - כלומר התייקרות. בשניצלים קפואים להכנה מהירה היתה צמיחה כמותית וכספית של 15%, כלומר לא היתה התייקרות.