בשנת 2022 לא יהיו תוספות ולא הפחתות שכר במשק, שכר המינימום יועלה בהדרגה לראשונה מזה חמש שנים ל-6,000 שקל עד שנת 2026, במגזר הציבורי יותר לעבוד יום אחד בשבוע מהבית, שבוע העבודה לא יקוצר והתוכנית לשישה סופי שבוע ארוכים לא תתבצע. אלה הם עיקריה של "עסקת חבילה" למשק הישראלי, שגובשה היום (ב'), ואמורה להיחתם בימים הקרובים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
העסקה צפויה להיחתם עוד השבוע בין הממשלה, המעסיקים וההסתדרות ותהיה הראשונה מזה 37 שנים – מאז שנת 1984, כאשר נחתמה "העסקה" הקודמת בין שר האוצר המנוח יצחק מודעי, מזכיר ההסתדרות דאז ישראל קיסר וראש הממשלה שמעון פרס ז"ל.
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
שר האוצר אביגדור ליברמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במשק הישראלי אין למעשה הסכם שכר במגזר הציבורי מאז שנת 2017. בחודש דצמבר 2019 בוצעה הפעימה האחרונה של הסכם המסגרת הקודם, כאשר במשכורת חודש ינואר 2020, ערב משבר הקורונה, בוצעה העלאת השכר האחרונה בשיעור של 1.95%.
אלה פרטי ההסכם המתגבש של "עסקת החבילה" שנודעו הערב:
  • בכל שנת 2022 תהיה הקפאת שכר מוחלטת במשק (למעט תיקון עיוותים מעטים) – לא יהיו העלאות או הפחתות שכר במגזר הציבורי.
  • שכר המינימום יעלה בחמש פעימות החל מחודש אפריל 2022 - ככל הנראה ב-100 שקל בשנה הבאה, בעוד 100 שקל כעבור שנה ואחר כך ב-200 שקל ושוב ב-100 שקל עד שנת 2026. בכך יועלה השכר ב-700 שקל בסך הכל - מ-5,300 שקל כיום ל-6,000 שקל בעוד חמש שנים.
  • החל בחודש ינואר הקרוב יינתן אישור לכל העובדים במגזר הציבורי לעבוד מהבית יום בשבוע במקצועות המתאימים (נהג לא יכול לעבוד מהבית). "זאת פריצת דרך", אמרו בהסתדרות.
  • החל מהשנה הבאה יתווספו יום או שני ימי חופש בשנה לעובדים (13-14 במקום 12 ימי מינימום היום). בתמורה לא יהיה "סוף שבוע ארוך" ומספר שעות העבודה השבועיות במשק לא יקוצץ. מספר הימים הסופי נמצא עדיין במו"מ בין האוצר להסתדרות.
2 צפייה בגלריה
רון תומר, דובי אמיתי וארנון בר דוד בר-דוד
רון תומר, דובי אמיתי וארנון בר דוד בר-דוד
רון תומר, דובי אמיתי וארנון בר דוד. גם הם עוד צריכים לחתום
(צילום: מוטי קמחי, יח"צ, אלכס קולומויסקי)
בינתיים קיימת עדיין מחלוקת בעניין השעות הנוספות. המעסיקים דורשים שחישוב השעות הנוספות יהיה כזה שעובד שהחסיר שעות עבודה רגילות, לא יקבל את התמורה הנוספת (כמו 150%) עבור השעות הנוספות שעבד, כל עוד לא יושלמו אותן שעות. הדרישה היאה גם שאי תשלום השעות הנוספות לפי חישוב זה יתבצע עד לתקרה בחודש של 15 שעות. כמו כן עובדים יומיים שעתיים לא ייחשבו להם שעות נוספות כל עוד לא עבדו במכסה של משרה.

עם פתרונה של המחלוקת תחתם "עסקת החבילה" כנראה בתוך שתי היממות הקרובות, כאשר המגמה היא ששר האוצר, אביגדור ליברמן, יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, יו"ר המגזר העסקי, דובי אמיתי, ויו"ר התאחדות התעשיינים רון תומר יחתמו על החבילה עוד לפני אישור תקציב המדינה וחוק ההסדרים בכנסת, הצפוי ביום חמישי בערב.
עוד ייקבע, כי במהלך שנת 2022 ייחתם בין הצדדים הסכם שכר חדש לשנת 2023 שבו יוסכם על תשלום תוספת שכר לעובדים בשיעור שייקבע, ככל הנראה בין 1% ל-2%.
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, אמר הערב ל-ynet: "ההסתדרות בראשותי גילתה אחריות לאומית רבה לגורל המשק בהסכם הזה. תהיה לנו 'עסקת חבילה' טובה ראשונה מזה עשרות שנים".
יו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים ונשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, מסר בתגובה: "מבחינתנו, אין עוד הסכמות על העסקה. על מנת שניתן יהיה לסגור עסקת חבילה אמיתית וטובה למשק, יש צורך להסכים בעניין השעות הגמישות לפרטי פרטים, להלחם בתופעת ימי המחלה הפיקטיביים ועוד. נמשיך לעבוד לטובת עסקת חבילה שתיתן בשורה אמיתית, כפי שעשינו בחודשים האחרונים כשלנגד עיננו אך ורק טובת הכלכלה הישראלית".
מקמפיין "מינימום 40" להעלאת שכר המינימום נמסר: "הסכם מסגרת זה הוא צעד בכיוון הנכון, ואנו מברכים על כל העלאה של שכר המינימום. יחד עם זאת, חשוב לזכור ששכר המינימום חייב להיות כזה שאפשר לחיות ממנו - וגם שכר של 6,000 שקל הוא פשוט לא מספיק. במיוחד כשנגיע לסכום הזה רק עוד חמש שנים, במהלכן יוקר המחיה ימשיך לטפס וכוח הקנייה של השכר ימשיך להישחק. אנו קוראים להעלאה של שכר המינימום ל-40 שקל לשעה, 7,280 שקל בחודש".