תשעה חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה הניחו הערב (ד') על שולחן הכנסת הצעת חוק להעלות את שכר המינימום בישראל ל-40 שקל לשעה, לעומת 29.12 שקל כיום. זאת, בעוד משרד האוצר מתנגד נמרצות להצעות להעלאת שכר המינימום ולפי שעה לא הושגה התקדמות במגעים בין ההסתדרות למשרד האוצר, כאשר ההסתדרות דורשת להעלות את שכר המינימום לחודש מ-5,300 שקל ל-6,000 שקל בשלוש פעימות בשנתיים הקרובות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
את ההצעה החדשה יזמה ח"כ נעמה לזימי (מפלגת העבודה), אשר כתבה בהסבר לחוק: "התרחבות מעגל העובדים העניים בשנים האחרונות היא תופעה חברתית מדאיגה ולכן העלאת שכר המינימום תחזק את כוח הקנייה, תמריץ את פעילות המשק ותיטיב עם עסקים קטנים ועם ציבור העצמאים".
2 צפייה בגלריה
תלוש משכורת
תלוש משכורת
תלוש משכורת
(צילום: shutterstock)
בנוסף, לדברי החתומים עליה, "ההצעה תעודד מובטלים להשתלב מחדש בשוק התעסוקה, נוכח האבטלה שנוצרה עקב משבר הקורונה".
לזימי אמרה הערב עם הגשת הצעת החוק כי "בשנים האחרונות אנו עדים למגמת עלייה בתחולת העוני במשפחות שבראשן שכירים, מה שמראה כי עבודה כבר אינה מחלצת מעוני. שכר המינימום בישראל לא עודכן כבר ארבע שנים. העלאתו תגדיל את ההכנסה הפנויה של משקי הבית, תתרום לעלייה בצריכה ותעניק מרווח נשימה לעובדות ועובדים הזקוקים לה נואשות".
2 צפייה בגלריה
ח"כ נעמה לזימי עם שלט של הקמפיין
ח"כ נעמה לזימי עם שלט של הקמפיין
ח"כ נעמה לזימי עם שלט של הקמפיין
(מתוך עמוד הטוויטר של נעמה לזימי)
בנשיאות המגזר העסקי ובחלק מארגוני העצמאים מתנגדים בתקיפות להעלאת שכר המינימום בשיעור גבוה בעת תחילת ההתאוששות ממשבר הקורונה, וטוענים כי ההעלאה תגרום דווקא לפיטורים של עובדים ברמות השכר הנמוכות בשל בשל מעסיקים בעסקים קטנים לעמוד בתשלומי שכר גבוהים יותר. לאחרונה פורסמו מספר מחקרים בארץ ובחו"ל שבהם נטען כי העלאת שכר המינימום בעשור האחרון במדינות שונות לא הביאה לגידול בשיעורי האבטלה.
על הצעת החוק, אשר נולדה וקודמה ביוזמת התנועה הפוליטית "עומדים ביחד", המשותפת ליהודים ולערבים ודוגלת בשלום, בשוויון ובצדק חברתי, חתמו חברי הכנסת איימן עודה (יו"ר הרשימה המשותפת), מוסי רז (מרצ), יעקב אשר (יהדות התורה), אימאן יאסין-ח'טיב (רע"מ), משה ארבל (ש"ס), עאידה תומא-סולימאן (הרשימה המשותפת) אופיר כץ (הליכוד) וגבי לסקי (מרצ).
נשיא ארגוני העצמאים, עו"ד רועי כהן, מסר בתגובה כי "עד שלא ינקטו בצעדים להגדלת הפריון במשק ומתן הקלות בנטל המיסוי והרגולציה על המגזר העסקי, מדובר בצעד שיביא להגדלת העלויות של שכר העבודה באופן ניכר ויעמיד ענפים שלמים בקושי הישרדות ויביא לסגירת עסקים רבים".