"מאז תחילת חקירת הרשות היומן התרוקן. פגישות עם ספקים מתבטלות, כולם בלחץ, מפחדים לדבר על מחירים. ספקים גדולים נמנעים מלהגיע למשרדי הרשת, ענף המזון בקיפאון. כולם עסוקים בהדרכות של חוק המזון ורענון נהלים", כך אמר בכיר באחת מרשתות השיווק הגדולות, כשברקע חקירת רשות התחרות לחשד לתיאום עליות מחירים בין רשתות ובין רשתות לספקים. בנוגע לאישור עליות מחירים אמר הבכיר: "לא רק שאנחנו לא מאשרים מחירונים חדשים, הנושא נכנס להקפאה".
בתוך כך, הבוקר (יום ה') הודיעה חברת דיפלומט לבורסה כי בכירים נוספים בחברה נחקרו במשרדי רשות התחרות. ביום שלישי הודיעה רשת יוחננוף כי איתן יוחננוף, מבעלי השליטה בחברה המכהן בה כמנכ"ל וכדירקטור, זומן לחקירה במסגרת החשד לתיאום מחירים בענף המזון. בשבוע שעבר נחקרו ברשות התחרות מנכ"לי שופרסל, ויקטורי, שטראוס, דיפלומט, אושר עד, יוניליוור ורמי לוי.
1 צפייה בגלריה
אנשים קונים בסופרמרקט
אנשים קונים בסופרמרקט
קניות בסופרמרקט
(צילום: דנה קופל)
מדד המחירים לצרכן, שהפתיע בכך שהיה נמוך מהמצופה, הראה כי למרות תחושת הציבור מחירי הפירות והירקות ירדו ב-2.5%, ואילו מחירי המזון כמעט לא עלו. מדד מחירי המזון ללא פירות וירקות עלה ב-0.9%, וההערכה כי העלייה מקורה בהפסקת מבצעי הנחות.
למרות החקירה והזעם הציבורי מצד הצרכנים שמונע בינתיים עליות מחירים בענף המזון לצד רווחים גדולים של החברות הגדולות, בכיר בענף טען: "אם מישהו חושב שהחקירה סיכלה עליות מחירים, הוא טועה. נכון שיש קיפאון, אבל לא תהיה ברירה.
"למרות שחיקת הדולר אין מצב שבכל העולם מחירי המזון עלו בעקבות התייקרות התשומות וההובלה וחוסרים ורק בישראל לא יעדכנו מחירים. חזרתי ממזרח אירופה והסתכלתי על מחיר פסטה ברילה, שפעם היה פער עצום במחיר לרעתנו. היום שם לא זול יותר מבישראל והיו רשתות בקניון שהמחיר יקר מבארץ. בלונדון יש מחסור בסופרים בברילה ובמוצרים אחרים. יש גבול עד כמה ספקים יוכלו לספוג עליות".