האם הספקים עומדים בבסיס החקירה בנוגע לניסיון להעלאות מחירים לכאורה? ל-ynet נודע כי החקירה של רשות התחרות שנחשפה אתמול (יום ג') בעת הפשיטה על משרדי שופרסל ושטראוס, לא מתמקדת רק בחשד לתיאום מחירים בין רשתות השיווק על בסיס הצהרותיהן בתקשורת, אלא גם בשאלה האם נעשה ניסיון לכאורה של הספקים לפעול להעלאת מחירים באמצעות שיתופי פעולה עם שופרסל ורשתות אחרות.
>> >> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כמו כן, הרשות בודקת האם נעשה ניסיון מצד הספקים להציע או להעניק לרשתות הטבות בתנאי סחר (למשל הנחות מחירון) בתמורה לתמיכתן במהלך להעלאת מחירים - כדוגמת הצהרה בכלי התקשורת כי עליות המחירים בלתי נמנעות, ובכך להכשיר את האווירה לעליות.
4 צפייה בגלריה
סופרמרקט
סופרמרקט
סופרמרקט
(צילום: shutterstock)
אתמול, בנוסף לחקירות שבוצעו במשרדי הרשות, פשטו חוקרי הרשות על משרדי שופרסל ושטראוס והחרימו מסמכים במטרה למצוא בהם עדויות לחשדות, כמו תכתובות למשל. במקביל נחקרו מנהלי ונושאי משרה בכירים משתי הרשתות וגם מוויקטורי ודיפלומט. רמי לוי, בעלי "רמי לוי שיווק השקמה", נחקר גם הוא הבוקר במשרדי רשות התחרות באור יהודה. בימים הקרובים הרשות תמשיך בחקירות וככל הנראה יזומנו גם גורמים נוספים בשוק.
4 צפייה בגלריה
רמי לוי מגיע להיחקר במשרדי רשות ההגבלים העסקיים
רמי לוי מגיע להיחקר במשרדי רשות ההגבלים העסקיים
רמי לוי מגיע למשרדי רשות התחרות
(צילום: שאול גולן)
מוקדם יותר היום השתתף לוי בדיון ועדת הכלכלה של הכנסת שעסק בחקירת תיאום המחירים, וטען שאם לא היה מייבא לפני שנה עגבניות הן היו נמכרות ב-25 שקל ולא ב-4-2 שקלים לקילו. בתגובה לכך אמרו חברי הכנסת, בהם ח"כ רם שפע ואופיר סופר, כי השאלה היא מה הרווחיות. לוי השיב: "אני לא מכיר אותם" וגרם לסערה בדיון. בתגובה לכך, הוציא אותו היו"ר ביטון: לא נאפשר לדבר ככה לחברי כנסת ולא משנה מי אתה וכמה אתה שווה".
4 צפייה בגלריה
רמי לוי מוצא מועדת הכלכלה
רמי לוי מוצא מועדת הכלכלה
רמי לוי מוצא מוועדת הכלכלה
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן, שכאמור נחקר אתמול, הגיע גם לדיון בוועדה, בתשובה לשאלתו של יו"ר הוועדה מיכאל ביטון האם שופרסל תיאמה מחירים טען: "תגידו אתם נורמלים? ברור שלא".
4 צפייה בגלריה
רמי לוי ויצחק אברכהן בועדת הכלכלה
רמי לוי ויצחק אברכהן בועדת הכלכלה
איציק אברכהן מנכ"ל שופרסל: "לא תיאמנו מחירים"
(צילום: דוברות הכנסת)
בתוך כך, על אף שמדובר בחברות ציבוריות המחויבות לדווח למשקיעים על אירועים משמעותיים כדוגמת חקירה, ויקטורי ודיפלומט הודיעו רק הבוקר לבורסה על כך שבכירים בשתי החברות נחקרו אתמול ברשות התחרות.
שטראוס ושופרסל מנגד, הודיעו כבר אתמול בבוקר לבורסה כי נציגי רשות התחרות ערכו אצלן חיפוש ואספו חומרים מהמשרדים, וכן נחקרו נושאי משרה בכירים, כאמור. בשופרסל ציינו, כי "החיפוש הינו בחשד להסדר כובל, המנכ"ל נחקר". מרשות התחרות נמסר כי היא פתחה בחקירה ובודקת חשד להפרת חוק התחרות על ידי מספר ספקים ורשתות בעקבות אירועים שאירעו לאחרונה. "מאחר והחקירה בראשיתה לא ניתן למסור פרטים נוספים בשלב זה", אמרו.
המשותף לארבעת השחקנים בענף המזון שנחקרו ברשות התחרות, הוא שארבעתם רמזו שצפויה עליית מחירים או הודיעו שיעלו מחירים. דיפלומט ושטראוס כללו צפי לעליית מחירים בדו"חות הכספיים שלהן (שטראוס לא העלתה מחירים מאז) ומנכ"ל שופרסל הודיע בתקשורת כי אין מנוס מהעלאת מחירים, למרות שספקים גדולים לא פנו אליו בבקשה כזאת בכלל.