רק לפני יומיים ועדת הכספים של הכנסת אישרה לקריאה שנייה ושלישית את חוק המענקים לעסקים שמחזוריהם נפגעו בשל גל האומיקרון. אך ציבור העצמאים עלול לחכות עוד תקופה בלתי מוגבלת לקבלת הפיצוי המובטח מהממשלה. כפי שנודע ל-ynet, במשרד האוצר ובוועדת הכספים חוששים להעלות את החוק להצבעה במליאה הכנסת, מחשש שייפול.
ההצעה להעלות את החוק, שאושר אחרי עשרה דיונים ותיקונים רבים בו לטובת העצמאים, עוד השבוע – נדחתה. זאת, כאשר גורם ממשלתי בכיר אמר היום (ד') כי "האופוזיציה המצויה במירוץ לבטל כל הצעת חוק של הקואליציה עלולה להפיל גם את החוק החשוב שיסייע לעצמאים ובזה למעשה לשלול את המענקים ולאלץ להתחיל את כל החקיקה מחדש, מה שלא יקרה".
1 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה ישראל ביתנו
ישיבת סיעה ישראל ביתנו
שר האוצר, אביגדור ליברמן
(צילום: יואב דודקביץ')
לדברי גורם ממשלתי בכיר, "חבל שעל גב העצמאים מנהלים חברי כנסת מאבק. על מתן הפיצוי הזה יש הסכמה גם של חברי האופוזיציה והוכנסו בחוק שינויים מהותיים וחשובים לבקשתם. לא ברור מדוע כעת יש עוד הסתייגויות ובסביבת ראש האופוזיציה מבהירים כי כל חוק של הממשלה יופל במליאת הכנסת, שם אין כעת רוב לקואליציה".
כפי שנודע, ניסו חברים בקואליציה לשכנע חברי כנסת שלא תומכים כעת בהצעות הממשלה לא לפגוע בעצמאים, אולם חברי הכנסת שפרשו מהקואליציה או הכריזו שלא יצביעו עמה לפי שעה מסרבים לתמוך גם בחוק הסיוע לעצמאים.
המענק, שמגיע בעקבות גל האומיקרון שהביא לתחלואה גבוהה שגרמה להיקף רחב של ימי מחלה ובידוד במשק, נוגע לעסקים עם מחזורים של בין 18 אלף ל-60 מיליון שקל, שנפגעו בחודשים ינואר-פברואר 2022 לעומת ינואר-פברואר 2019 וספגו ירידה במחזור עסקיהם, והוא מגיע בצורה של מענק יחיד.
לפי שעה, לא נקבע כל מועד להעלאת החוק לפיצוי על האומיקרון, גם לא לשבוע הבא, שלדברי גורמים בכירים בממשלה יהיה קריטי לגבי המשך קיומה של הקואליציה. כידוע גם דיוני התקציב וחוק ההסדרים הושעו לאחר ששר האוצר אביגדור ליברמן הפנים כי אין שום סיכוי להעביר אותם במצב הקואליציה כיום במליאת הכנסת.
בתוך כך, מליאת הכנסת אישרה היום בקריאה טרומית את הצעת החוק לתיקון פקודת מס הכנסה, לשינוי מדרגות המס, של חברת הכנסת גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד) וקבוצת חברי כנסת. למרות התנגדות הממשלה, ההצעה זכתה לתמיכת 51 חברי כנסת מול 50 שהתנגדו, והיא תועבר לוועדת הכנסת.
מוצע להפחית את שיעורי המס על הכנסתו החייבת של יחיד, וכן את שיעור הזיכוי ממס בעד תרומה למוסד ציבורי ואת שיעור הניכוי של סכומים ששולמו בעד שמירת זכות הפנסיה של יחיד או בן זוג או בעד ביטוח קצבת שאירים. כמו כן, מוצע להפחית את שיעור מס החברות מ-23% ל-15%, בדומה להצעה שראש הממשלה נפתלי בנט כלל לפני הבחירות ב"תוכנית סינגפור" של מפלגתו. בנט הצביע היום נגד.
כתוצאה מהכאוס שנוצר בכנסת, עם התיקו 60-60 בין הקואליציה לאופוזיציה בתוספת "מורדים" שנמנעים מלתמוך בחוקים של הממשלה - נפל אתמול (ג') במפתיע גם החוק להטלת מס על הסיגריות האלקטרוניות וגרם לכך שברשות המיסים הודיעו, כי לא ייגבה שום מס עליהם ושיעור המס יהיה מעתה אפס.