לזה לא ציפו באוצר: מליאת הכנסת דחתה הערב (ג') במפתיע את החלטת ועדת הכספים להעלות את המס על סיגריות אלקטרוניות בשיעור נמוך מזה שהוחלט עליו תחילה. האוצר יזם את ההעלאה מטעמי בריאות כדי למנוע מצעירים להתמכר לעישון באופו שהוא זול יותר מסיגריות רגילות. מרשות המיסים נמסר ל-ynet כי בעקבות ההחלטה, נכון לעכשיו לא יגבה שום מס על סיגריות אלקטרוניות. באוצר הביעו תמיהה על ההחלטה לאחר שכבר הושגו הסכמות בוועדת הכספים להפחתת המס.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מליאת הכנסת דחתה בכך את החלטת ועדת הכספים לגבי צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, כאשר רק שמונה חברי כנסת תמכו בהחלטת ועדת הכספים לעומת 13 שהתנגדו. הצו נדרש לאישורה של המליאה מכיוון שהוגשו לו התנגדויות לאחר האישור בוועדת הכספים.
1 צפייה בגלריה
התמונה של סיגריות ג'ול
התמונה של סיגריות ג'ול
סיגריה אלקטרונית
(צילום: Shutterstock)
הצו החדש קובע כי על נוזל למילוי סיגריות אלקטרוניות יחול מס קנייה בגובה 243% מהמחיר הסיטוני השכיח בתוספת 7.34 שקל למ"ל, אשר בכל מקרה לא יפחת מ-14.08 שקל למ"ל. מדובר בהפחתה משיעור המס שהוטל בצו הקודם, כאשר רכיבי המיסוי הופחתו ב-10% כל אחד מהם. טרם ההפחתה, עמד המיסוי בצו הקודם על מס קנייה בגובה 270% מהמחיר הסיטוני השכיח בתוספת 8.16 שקל למ"ל אך לא פחות מ-15.64 שקל למ"ל.
במכתב ששלחו אתמול האגודה למלחמה בסרטן, ההסתדרות הרפואית בישראל והמיזם למיגור העישון לראשי מפלגות האופוזיציה, קראו לחברי הכנסת להעביר את החוק ללא דיחוי. "מדובר בצו מיסוי שהינו פיקוח נפש וחובתנו להעלות אותו לאישור במליאה עד מחר בכדי לוודא שהצו אינו פוקע ומשאיר את השוק בהמתנה להחלטת המחוקק ואת בני הנוער והצעירים חשופים למוצר המהווה עבורם שער כניסה לעולם העישון", כתבו.
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר, הציג את החלטת הוועדה ואמר: "הרקע לקבלת ההחלטה היה שאנחנו חייבים לייצר מחסום כניסה בפני הפיתוי לאותם נערים שמתפתים לצרוך את הדברים האלה. הצו הזה בא להגן בעיקר על הנוער והילדים שלנו שלא יכנסו למעגל הזה שהוא שער הכניסה לעולם העישון ולא מבינים את הנזק שהכלי הזה גורם להם. אני מבין את המאבק בין הקואליציה לאופוזיציה והרצון לשים מכשולים בפני המהלכים שלנו, אבל אם חברי האופוזיציה מצביעים נגד, אתם מצביעים נגד הבריאות של הילדים".
ח"כ ינון אזולאי (ש"ס) אמר מנגד כי "שלא יהיו ספקות, אנחנו נגד סיגריות ואנחנו נגד עישון. הייתה שאלה פשוטה - האם משרד הבריאות הזמין סקר או מחקר בנושא? שאלנו על פי מה אתם מבססים את אחוזי המס? אין מחקר. אנחנו רוצים שהנוער לא ישתמש בסיגריות אלקטרוניות וביקשנו לפעול נגד סיגריות חד-פעמיות שהם הבעיה, אבל משרד הבריאות התעלם מאיתנו.
"במחקרים שהראו לנו, הסיגריות האלקטרוניות הועילו לאנשים לעשן פחות סיגריות רגילות ואנשים חזרו לעשן בגלל שאין את הסיגריה האלקטרונית. הייתה אטימות של משרד הבריאות ואטימות של רשות המיסים שרצו רק את הכסף".