לפחות עוד 10,000 עסקים צפויים לקבל פיצוי על ירידת המחזורים בעסקיהם בעת שיא מגפת הקורונה בתקופת זו האומיקרון, שהותיר כחצי מיליון אזרחים בבידוד בבתים וגרם לירידה משמעותית בצמיחה ברבעון הראשון של השנה.
הוספת אלפי בעלי העסקים למתווה הפיצויים והמענקים יתאפשר בשל שיפור במתווה מענק הסיוע לעסקים שהושפעו לרעה מהתפשטות זן האומיקרון, שעליה הוחלט היום (ב') בוועדת הכספים של הכנסת, בדיון על מתן הסיוע שטרם אושר - ולכן טרם שולם. זאת, על אף שחלפו כבר שלושה חודשים מאז התקופה שבגינה ישולמו הכספים לעסקים - ינואר ופברואר 2022.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
ועדת הכספים
ועדת הכספים
ועדת הכספים
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
בעקבות דרישת חברי הוועדה, לצד בקשות העצמאים, סוכם כי המענק, שמגיע בעקבות גל האומיקרון שהביא לתחלואה גבוהה שגרמה להיקף רחב של ימי מחלה ובידוד במשק, נוגע לעסקים עם מחזורים של בין 18 אלף ל-60 מיליון שקל, שנפגעו בחודשים ינואר-פברואר לעומת ינואר-פברואר 2019 וספגו ירידה במחזור עסקיהם, והוא מגיע בצורה של מענק יחיד.
לגבי עסקים קטנים עם מחזור של עד 300 אלף שקל בשנה הרלוונטית, הוסכם לדרישת הוועדה על הורדת אחוז הפגיעה המזכה במענק, וזה יעמוד על 25% במקום 35% בנוסח החוק המקורי. עוד סוכם לדרישת הוועדה כי לעניין עסקים אלה, יעלה סכום המענקים ב-15% על הסכום שהוצע בנוסח החוק המקורי, כך יעמוד גובה הפיצוי על 4,350 שקל עד 9,350 שקל לעסק, במקום 3,000 שקל ל-8,100 שקל בנוסח החוק המקורי. גובה המענק משתנה לפי גובה המחזורים של העסק.
לגבי עסקים עם מחזור שנתי של 300 אלף שקל עד 60 מיליון - המענק יחושב לפי גובה הפגיעה במחזור העסק, כאשר הזכאות הינה מפגיעה המתחילה ב-25% ירידה במחזור העסק בתקופה הרלוונטית לעומת תקופת הבסיס, במקום 35% בנוסח החוק המקורי כאשר ככל שאחוז הפגיעה גדל, כך גדל אחוז הפיצוי. המענק המרבי שאפשר יהיה להגיע אליו יהיה של 20 אחוז מהמחזור הדו חודשי בתקופת הבסיס, וסכום המענק המרבי יכול להגיע עד 600 אלף ולא יפחת מ-9,350 שקל, כאשר גם סכום המינימום הוגדל בעקבות עדכון הפיצוי לעסקים הקטנים, כאשר זה עמד בנוסח החוק המקורי על 8,600 שקל.
לדרישת הוועדה נקבע כי לגבי איחוד עוסקים יעמוד גובה המחזור המרבי לזכאות למענק על 100 מיליון שקל, כאשר יתכנו עוד עדכונים בסעיף, נוכח בקשות להגדלת הסכום.
בנוסף, לדרישת הוועדה שונה התנאי לעניין עסקים שחילקו דיבידנד, כאשר בנוסח החוק המקורי כל חלוקת דיבידנד בשנים 2020-2021 פסלה זכאות של עסק מקבלת המענק, לאור הערות חברי הכנסת והעסקים כי ייתכן מאוד כי חלוקה כזו נעשתה על רקע רווחים שקדמו לקורונה ונצברו בשנת 2019, שונה נוסח החוק ונקבע כי תתאפשר חלוקת דיבידנד וזכאות תישלל רק ברגע דיבידנד שחולק בתקופה הזו גבוה מהרווחים הנצברים של החברה נכון לסוף 2019.
עוד נקבע כי עסק לא יהיה זכאי למענק במידה שמחזור העסקים שלו, בתוספת המענקים שקיבל בגין מגפת הקורונה בשנת 2021, הביאו אותו לגידול של 15% במחזור העסקאות ב-2021 לעומת מחזור הבסיס שלו, זאת בניגוד לגידול של 10% בלבד בנוסח החוק המקורי, כאשר השינוי הוכנס לדרישת הוועדה.
הוועדה סיימה את הקראת החוק וצפויה להתכנס מחר להצבעה על נוסח החוק וההסתייגויות שהוגשו לעניינו. באופוזיציה בירכו על השיפורים במתווה החוק אך ציינו כי ישנם שיפורים נוספים הדרושים בחוק על מנת שזה ייטב בצורה ראויה עם העצמאים, וציינו כי יעמדו על ההסתייגויות השונות. יצוין כי במליאה אין רוב לקואליציה, אולם במשרד האוצר סבורים שהאופוזיציה לא תכשיל את החוק המסייע לציבור העצמאים שנפגע בעסקיו מהקורונה.
חבר הכנסת אופיר כץ: "הגיע אלינו לוועדה חוק מחורר, שמטרתו לצמצם כמה שניתן את העצמאים שיהיו זכאים למענק, ומי שיהיו זכאים שיקבלו כמה שפחות. בעקבות המאבק שלי ושל חבריי, הצלחנו להביא להישגים משמעותיים שיטיבו עם העצמאים, אך ישנן נקודות נוספות שצריך לתקן על מנת להיטיב עם העצמאים. נמשיך ונילחם".
פורסם לראשונה: 12:28, 30.05.22