ארצות הברית נערכת להרחיב את ההגבלות הכלכליות על אולגרכים רוסים, במטרה לפגוע בבעלי הברית המיליארדרים של הנשיא פוטין. לפי דיווח בוושינגטון פוסט, בכירים בממשל ביידן דנים בהגדלה דרמטית של מספר האוליגרכים הרוסים שיוטלו עליהם סנקציות בשל הפלישה לאוקראינה, במטרה להעניש את האליטה הפיננסית המקורבת לנשיא.
לפי הדיווח, גורמים בבית הלבן ובמשרד האוצר האמריקני עובדים על הרשימה החדשה של האולגרכים עליהם יוטלו הסנקציות, והיא צפויה להיות דומה בחלקה לרשימה שפרסמה האיחוד האירופי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
ביידן בנאום מצב האומה
ביידן בנאום מצב האומה
ביידן בנאום מצב האומה
(צילום: POOL)
בין השאר, למשל, הבית הלבן שוקל הטלת סנקציות חדשות על אלישר אוסמנוב, הבעלים של קונגלומרט ברזל ופלדה ששוויו לפי פורבס עומד על מעל 15 מיליארד דולר, ושהוטלו עליו סנקציות על ידי האיחוד האירופי כבר ביום שני השבוע, כך נכתב בדיווח.
הסנקציות החדשות של ארה"ב צפויות להיות יותר משמעותיות ומורכבות מאלה שהוטלו על ידי האיחוד האירופי, והן יכללו כנראה גם הגבלות נסיעה והקפאה של נכסים מעבר לים שעלולים להגיע למיליארדים. בנוסף, הן מכוונות לא רק ליחידים אלא גם לבני משפחתם ולחברות שבבעלותם, כך לפי הדיווח. הנשיא ג'ו ביידן אמר בנאומו הלילה כי ארצות הברית תצטרף לאירופה כדי "לתפוס את היאכטות, דירות היוקרה והמטוסים הפרטיים שלהם".
ביידן התייחס לפנות בוקר בהרחבה למלחמה באוקראינה, בנאום "מצב האומה" השנתי שנשא בפני שני בתי הקונגרס בוושינגטון. הוא קרא לנוכחים לעמוד ו"לשלוח מסר לאוקראינה והעולם" - והנוכחים נעמדו על רגליהם והריעו. רבים מהם הגיעו לנאום עם דגלי אוקראינה קטנים, וחלק מחברות הקונגרס הגיעו לבושות בצבעי הדגל: כחול-צהוב. בנאומו הודיע כי ארה"ב תאסור על טיסות רוסיות להיכנס למרחב האווירי שלה - סנקציה שכבר נקטו מדינות אירופה וקנדה לפניה.
עוד אמר ביידן בהתייחסו לסנקציות המוטלות על מוסקבה: "בעוד שפוטין עשוי להשיג רווחים בשדה הקרב, הוא ישלם מחיר גבוה בטווח הארוך. בהיסטוריה של העידן הזה ייכתב שהמלחמה של פוטין נגד אוקראינה הותירה את רוסיה חלשה יותר ואת שאר העולם חזק יותר. אנחנו חונקים את רוסיה ומחלישים את הצבא שלה לשנים קדימה".
מלבד ארצות הברית והאיחוד האירופי, גם בריטניה, יפן, טייוואן, אוסטרליה וניו זילנד הכריזו כבר על שורת הגבלות כלכליות נגד רוסיה בעקבות הפלישה לאוקראינה. הסנקציות כוללות, בין היתר: פגיעה בבנקים, באוליגרכים, בחברות ובאנשי עסקים המקושרים לנשיא פוטין. סנקציות הוטלו גם על בלארוס, על הסיוע לרוסיה. סוכנויות הדירוג הבינלאומיות פועלות גם הן נגד רוסיה.