רשות המיסים מעוניינת להחיל חובת דיווח על החזקה של מטבעות וירטואליים בשווי 200 אלף שקל או יותר. כך לפי פרק בנושא "המלחמה בהון השחור", במסגרת חלק נוסף שפורסם היום (ג') בטיוטת חוק ההסדרים ומתייחס לחלק מההתאמות הפיסקאליות שיעלו לדיון במסגרת התוכנית הכלכלית לשנים 2021 ו-2022. התוספת הצפויה מהמהלך להכנסות המדינה: כ-30 מיליון שקל בשנת 2022.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במקביל, נראה כי העלייה שנרשמה אמש בקרב מרבית המטבעות הווירטואליים נבלמה. הביטקוין יורד בכ-1.15% ונסחר כעת סביב 38 אלף דולר; האית'ריום יורד בכ-3% ונסחר סביב 2,277 דולר והדוג'קוין יורד בכ-8% ונסחר סביב 0.206 דולרים.
1 צפייה בגלריה
רשות המיסים מגבירה את הלחץ על מחזיקי המטבעות הווירטואליים
רשות המיסים מגבירה את הלחץ על מחזיקי המטבעות הווירטואליים
רשות המיסים מגבירה את הלחץ על מחזיקי המטבעות הווירטואליים
(צילום: shutterstock)
מטרת ההצעה, כפי שהיא מופיעה בטיוטת החוק, היא "לצמצם את היקף ההון השחור בישראל, להביא לחשיפה של נכסים והכנסות לא מדווחים ולשפר את איכות הבקרה ואיכות הביקורת של רשות המיסים".
עוד נכתב בטיוטה כי "מטבעות וירטואליים הפכו לנפוצים בקרב הציבור והם משמשים הלכה למעשה כנכס במסגרת סחר חליפין. המטבעות ניתנים לחלוקה ליחידות קטנות, מועברים בקלות יחסית באמצעים אלקטרוניים ואין עליהם כל מעקב או ביקורת. בנסיבות אלה, מטבע וירטואלי מהוה מכשיר נוח ויעיל להעלמת הכנסות, צבירת נכסים לא מדווחים והלבנת הון.
"נוכח האמור, מוצע לתקן את פקודת מס הכנסה על מנת לקבוע כי מי שהחזיק, ישירות או באמצעות ילדו מתחת לגיל 18, ביום אחד או יותר בשנת המס, מטבע וירטואלי בשווי של 200 אלף שקל או יותר, או עלות רכישה של 200 אלף שקל או יותר, יחוייב בהגשת דו"ח לפי סעיף 131 הכולל טופס ובו פרטים שקבע שר האוצר לעניין השימוש במטבע וירטואלי".
עו"ד ורו"ח רון צרפתי, סמנכ"ל כספים ורגולציה בחברת המסחר במטבעות וירטואליים Bit2C, אמר כי "מדובר בהצעה בלתי סבירה ומידתית. החלת חובת דיווח ייחודית על אזרח מן השורה שאינו חייב מלכתחילה בהגשת דו"ח לרשות המיסים, תביא ליותר נזקים מתועלת, שכן הדבר יהווה פגיעה בפרטיות והכתמת עשרות ומאות אלפי ישראלים שלא יהיו מודעים בהכרח לחוק ויהיו עבריינים בחסות המדינה.
"האחרים שכן ידווחו, ייאלצו כעת לשלם שכר טרחה לעו"ד ולרו"ח ולהוסיף עומס למערכת המסורבלת של רשות המיסים. בנוסף, ככל שהמדינה תרדוף ותקשה על מחזיקי קריפטו, היא יותר תדחק אותם לפלטפורמות זרות ולא מפוקחות או למסחר ישיר ברחוב בין אנשים, וחלף גביית מס, תהיה יותר העלמת הון ומיסים".

מתקרבים לאסדרה בתחום הקריפטו?

בהקשר ישיר לכך, בסקירת הפיקוח על הבנקים לשנת 2020 שהתקיימה בחודש מאי האחרון השיב המפקח על הבנקים בבנק ישראל, יאיר אבידן, על שאלת ynet ואמר כי האסדרה בתחום תושלם לקראת סוף השנה הנוכחית.
לפי אבידן, יש פרק זמן של שמונה חודשים מעדכון הצו לאיסור הלבנת הון בנושא ועד שיש לפעול לאסדרה: "הצו יכנס לתוקפו ב-15.11 ואנחנו נפעל לאסדרה". המפקח הדגיש כי "כנראה שכל העולם של טכנולוגיית הבלוקצ'יין יהיה בסוף חוקי. כל השאלה הבסיסית היא כיצד בעולם של איסור הלבנת הון וכספי טרור נוכל לאסור או להביא למינימום את היכולת שגורמים שעוסקים בהיבטים קרימינליים, בגלל האנונימיות של אותם נכסים דיגיטליים, לעשות בהם שימוש לרעה בתוך המערכת.
"המטבעות האלה בסופו של דבר יזרמו בצנרת הבנקאית. אנחנו צריכים לדאוג שבאותה צנרת יזרמו כמה שיותר נכסים, דיגטליים ואחרים, שהם מפעילויות מותרות. יש פה בהחלט אתגר לרשות לאיסור הלבנת הון ולרשות שוק ההון, ובסופו של דבר אני מעריך שהאסדרה הראשונית תהייה לקראת סוף השנה הזו, בעיקר ברמה הפרטית. לגבי תאגידים או סוחרים, זה יקח קצת יותר זמן. בהחלט יש פה אתגר משמעותי", אמר אבידן.
פורסם לראשונה: 11:11, 27.07.21