בפעם השביעית בחמש השנים האחרונות נפלה בכנסת הצעת חוק לתשלום דמי אבטלה לעצמאים. הפעם נפלה הצעת החוק, שיזמה האופוזיציה כדי להביך את הקואליציה, שבה מתנגדים למתווה שהציעה האופוזיציה לחקיקת דמי אבטלה לעצמאים - על חודו של קול.
מליאת הכנסת דחתה בקריאה טרומית את הצעת חוק הביטוח הלאומי, תיקון - דמי אבטלה לעצמאים, של חבר הכנסת סמי אבו שחאדה, אליה הוצמדו הצעות דומות של חברי הכנסת משה גפני, ינון אזולאי ומשה ארבל. בהצבעה שמית תמכו בהצעה 54 אל מול 55 שהתנגדו, כאשר גם ההצעות המוצמדות נדחו. על המתנגדים נמנה גם סגן השר אביר קארה, שייסד את "השולמנים" להטבת תנאיהם של העצמאים.
2 צפייה בגלריה
הפגנת מטה מאבק העצמאים מול ביתו של רה"מ בנט
הפגנת מטה מאבק העצמאים מול ביתו של רה"מ בנט
הפגנת מטה מאבק העצמאים מול ביתו של רה"מ בנט
(צילום: מוטי קמחי)
קארה מצידו התבטא לאחרונה בריאיון לאולפן ynet כי "צריכה להיות רשת ביטחון וולנטרית, שעצמאי יוכל להפריש רק אם ירצה".
"היום עצמאי לא יכול להפריש לעצמו לדמי אבטלה", הסביר קארה בריאיון. "אני חושב שהדבר הזה כן צריך להתאפשר ברשת ביטחון וולנטרית שכזו, אגב גם במסלולים אחרים וייעודיים בביטוח לאומי, זאת אומרת שאדם יוכל להפריש לעצמו, אם הוא רוצה בכך, לא בכפייה, גם לחופשה, גם למחלה, גם לאבטלה".
החוק שנפל היום במליאת הכנסת הציע לקבוע ענף ביטוח אבטלה לעובדים עצמאים ולאפשר לעצמאים אשר חדלו לעסוק במקצועם או סגרו את עסקם לקבל דמי אבטלה, בתנאים ולפי אופן החישוב שבהצעת החוק. הוצע להסמיך את הממשלה לקבוע את שיעור דמי הביטוח שייגבו מעובד עצמאי וכן את סכום ההשתתפות של המדינה בקרן מיועדת לתשלום דמי אבטלה לעצמאים.
בדברי ההסבר נכתב: "חוק הביטוח הלאומי משנת 1995, במתכונתו היום, מפלה לרעה את אוכלוסיית העובדים העצמאים, שכן בניגוד לעובדים השכירים הנהנים מרשת ביטחון סוציאלית במקרה בו פרנסתם נפגעת בשל פיטורים, עובד עצמאי אשר סוגר את עסקו אינו זכאי לכל סיוע מהמדינה.
2 צפייה בגלריה
אביר קארה ביציאה מישיבת סיעת ימינה
אביר קארה ביציאה מישיבת סיעת ימינה
סגן השר אביר קארה
(צילום: יאיר שגיא)
"המשבר הכלכלי הנוכחי הנובע ממגפת הקורונה מוכיח את הצורך בחקיקה זו. מאות אלפי עצמאים, נקלעו למשבר כלכלי עצום והשלכותיו הקשות טרם התבררו עד תומם. חלק לא מבוטל מאותם עסקים נסגרו ולא ישובו לפעילות, מה שמביא בטווח הארוך לפגיעה קשה ביותר במשק ובמנועי הצמיחה המניעים אותו. הצעת חוק זו מבקשת להשוות ולו במקצת את התנאים הסוציאליים של העובדים העצמאים בכך היא מבקשת לאפשר להם לקבל דמי אבטלה שאותם זכאים לקבל כלל העובדים במשק".
במהלך הדיון התפתחו חילופי דברים בין סגן השר קארה, לבין חברי כנסת מהאופוזיציה לאחר שאלה האשימו אותו שבגד בעצמאים. ח"כ ינון אזולאי: "בתחילת יולי השנה הודיע אביגדור ליברמן, שר האוצר, כי חוק אבטלה לעצמאים לא ייכנס לתקציב הקרוב כי לא יספיקו בתקציב הנוכחי להביא את זה. אנחנו נמצאים בוועדת כספים, רואים איזה רפורמות הכניסו בחוק ההסדרים שלא היו ראויות בכלל להגיע, אבל לזה לא היה זמן.
"יושב פה אביר קארה שהוא כביכול היה אביר השולמנים ונהפכת לשונא הגדול של שלומנים. השולמנים היום מסתכלים ומתביישים בך. הגעת למקום הזה ושכחת מה זה עצמאים. יש לך את ההזדמנות לעזור ולסייע להם ואתה עושה הפוך. יאיר לפיד הגיש הצעת חוק וגם הוא נעלם מפה, גדעון סער הגיש הצעת חוק וגם נעלם מפה. כל חברי הכנסת היום שבקואליציה חברי הממשלה הגישו הצעת חוק כזו ונעלמתם".
שר הרווחה, מאיר כהן, השיב בשם הממשלה: "אני מציע לא להצביע עכשיו, נשב ביחד אתכם ועם הביטוח הלאומי והאוצר ותוך שלושה חודשים זה יגיע לכאן, זו התחייבות שלי". המציעים ביקשו להעביר את ההצעה בטרומית תוך התחייבות שלא לקדמה בשלושת החודשים הקרובים אך הקואליציה סירבה וההצעות עלו להצבעה ונפלו.
"כנסת ישראל שוב מפילה את דמי האבטלה לעצמאים", אמר בתגובה עו"ד רועי כהן, נשיא להב - לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל, המייצג 64 ארגונים ולמעלה מרבע מיליון עצמאים. "עכשיו במליאה עלתה הצעת החוק דמי אבטלה לעצמאים, הבטחת הבחירות הגדולה גם של הקואליציה וגם של האופוזיציה. מה שהציג שר הרווחה, מאיר כהן, זה את המתווה שסיכמנו עליו מול הביטוח הלאומי - גיבוש קופה משותפת לעצמאים ולמדינה, שניתן יהיה לפתוח רק על פי כללים מסוימים. סגן השר אביר קארה מתנגד למתווה זה בטענה שדמי אבטלה לעצמאים צריכים להיות וולנטריים. סגן השר קארה מייצג רק את עצמו ואת מפלגת ימינה, ולא את העצמאים במדינת ישראל. אנחנו נפעל בכל הכח שזכויות העצמאים יושוו לזכויות השכירים".
יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, אמר בתגובה: "זהו יום כואב. רק ביום שני הצהיר ראש הממשלה מעל בימת הכנסת שהעצמאים כבר לא אזרחים סוג ב', וביום המבחן, אנו מגלים שוב שלא סופרים אותנו. כנראה שגם הפעם הצהרות לחוד ומעשים לחוד. עצוב וכואב".
חברת הכנסת קרן ברק, יו"ר שדולת העצמאים בכנסת, אמרה כי "אביר קארה מכר את העצמאים. מדובר בהונאת הבחירות החמורה ביותר שנעשתה הקדנציה (אחרי ראש מפלגתו בנט), אביר קארה שחייב את כסאו בכנסת לעצמאים, הצביע היום נגדם, נגד הצעת החוק לתשלום דמי אבטלה לעצמאים והפיל את החוק על חודו של קול. כיו"ר שדולת העצמאים אני מתביישת שהוא פעם ייצג אותם".