"לא באתי על הטיקט של דמי אבטלה לעצמאים ולא על טיקט של 'מה המדינה תיתן לי' אלא 'מה המדינה תפסיק לקחת'. כך אמר היום (ה') לאולפן ynet ח"כ אביר קארה, ברקע אמירתו של שר האוצר אביגדור ליברמן השבוע כי הנושא בוודאות לא יוכנס לתקציב הקרוב. ארגוני עצמאים שונים הביעו השבוע אכזבה מהצהרת ליברמן.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"היום עצמאי לא יכול להפריש לעצמו לדמי אבטלה", הסביר קארה. "אני חושב שהדבר הזה כן צריך להתאפשר ברשת ביטחון וולנטרית שכזו, אגב גם במסלולים אחרים וייעודיים בביטוח לאומי, זאת אומרת שאדם יוכל להפריש לעצמו, אם הוא רוצה בכך, לא בכפייה, גם לחופשה, גם למחלה, גם לאבטלה.
2 צפייה בגלריה
אביר קארה
אביר קארה
"השתלבות של המגזר החרדי בשוק העבודה היא חיונית"
(צילום: גיל יוחנן)
"צריך לשנות את כל חוק הביטוח הלאומי מ-1953. להתאים ולהגמיש את שוק התעסוקה לעולם המתפתח והמתקדם, ואנחנו נעשה את זה בממשלה הזאת. זה לא יקרה ביום אחד".
אבל דיברתם על רשת ביטחון שהמדינה תעניק לעצמאים, לבעלי עסקים קטנים. "יו"ר הקואליציה הגישה הצעת חוק שעצמאי שרוצה בכך יוכל להפריש לעצמו, ולייצר לעצמו תלוש משכורת כדי שהוא יהיה זכאי לדמי אבטלה.
אז אתה אומר שהמדינה לא זאת שצריכה לספק רשת ביטחון לעצמאים? "המדינה צריכה להפסיק להתערב בחיים של בעלי העסקים. בכל מקום שהמדינה מתערבת בו קורים שלושה דברים: היעילות יורדת, האיכות יורדת והמחירים עולים".

בהחלטות גורליות צריך לתת זמן התארגנות

על רקע הסערה שיצרה הצהרת שר האוצר, אביגדור ליברמן, כי בשנת הלימודים הקרובה ילדים של תלמידי ישיבה לא יהיו זכאים לסבסוד למעונות לגילי 0-3, אמר קארה: "בעולם מאוד מתפתח, כשאנחנו הולכים עם הפנים ל-2050 ולהכפיל פה את מספר התושבים במדינת ישראל, ההשתלבות בשוק העבודה חיונית לא רק למגזר החרדי, אלא גם למגזר הערבי, ואנחנו צריכים לעזור בזה"
אהבת את זה ששר אוצר מכריז דבר כזה דרמטי בלי לעדכן את רה"מ? "הצעד כשלעצמו, יכול להיות שהוא צעד צודק ונכון. אני חושב שבהחלטות כאלה גורליות, צריך לתת את הזמן להתארגנות, לכל אחד מהציבורים במדינת ישראל. וגם, אנחנו צריכים לזכור שיש אצלנו באוכלוסייה החרדית אנשים מצוינים ותלמידים מצוינים, שאותם כן היינו רוצים להמשיך ולראות פורחים וגדלים בעולם התורה".
אז זה היה פזיז מצד ליברמן? "לא, אני שמעתי את זה כבר לפני חודש וחצי. שמעתי אותו מדבר על כך בשיחה סגורה. אבל כן הפתיע אותי שרוצים לייחס את זה כבר לספטמבר הקרוב. אני חושב שצריך לתת לדברים האלה זמן, ולעשות את זה בצורה אפקטיבית ויעילה".
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"הפתיע אותי שרוצה להתחיל בספטמבר. צריך לתת לדברים האלה זמן"
(צילום: אלכס קולומויסקי)

לפעול עכשיו כדי שהכלכלה לא תיפגע בהמשך

לגבי הקורונה, יכול להיות שאתם קצת לא יודעים מה לעשות? "בהחלט יודעים מה לעשות. אנחנו אחרי שנה של קורונה, בישראל יש עומק חיסוני טוב. יחד עם זאת, יש כרגע צעדים מאוד משמעותיים לעשות בנושא".
מומחים אומרים שאם לא נעשה הגבלות מינוריות עכשיו, הכלכלה תשלם על זה בגדול בהמשך. לא מטריד אותך? "אני מסכים עם זה מאוד. אני חושב שאנחנו צריכים להגן על אזורים ירוקים. אני מנסה לחשוב מה קורה בירושלים, שבה 40% מהציבור הם ילדים. אני בהחלט חושב שכדי שהכלכלה לא תיפגע בהמשך, יש לעשות צעדים קצת יותר משמעותיים, ואני מבין גם את השיקולים של הממשלה.
"אני חושב שצריך לחזור לתו הירוק ולעשות צעדים כדי שלא ניפול כאן בתוך איזושהי מערבולת, אבל צריך לומר את האמת, החיסונים מאוד מועילים לנו ביחס למה שהיה כאן בשנה שעברה".