הריקול הגדול בתולדות המדינה ליצרנית השוקולד מספר 1 בישראל יגרום להפסדים כספיים לחברה, וחושף את שליטתה במדף. שטראוס הודיעה הבוקר (שני) שהיא עורכת איסוף יזום לכל מוצרי השוקולד שייצרה בחודשיים האחרונים.
מדובר במהלך שיעלה לחברת המזון השנייה בגודלה בישראל עשרות מיליוני שקלים, כולל סחורה שעצורה במפעל - שתושמד ולא תשווק, סחורה שנאספת מהמדפים ולא תימכר ועצירת ייצור מוצרי שוקולד למספר ימים. יש גם עלויות לניקוי היסודי של הקו הנגוע שיימשך מספר ימים וכן לעריכת בדיקות נוספות. עוד תצטרך החברה לחלק שוברי פיצוי לכל הצרכנים שמחזיקים במוצרים החשודים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר באירוע מהותי של ריקול גדול וחוסרים שייווצרו בשוק למשך מספר ימים, בעל השלכות גדולות מאוד מבחינה כספית ותדמיתית, אם כי חברות שערכו בעבר ריקול גדול כמו יוניליוור (שכלל גם הטעיית הציבור) - יצאו ממנו ללא פגע משמעותי.
5 צפייה בגלריה
איסוף שוקולד עלית מהמדף
איסוף שוקולד עלית מהמדף
איסוף שוקולד עלית מהמדף
(צילום: ריקי כרמי)
5 צפייה בגלריה
איסוף שוקולד עלית מהמדף
איסוף שוקולד עלית מהמדף
(צילום: ריקי כרמי)
שטראוס גרופ, החברה האם של שטראוס ישראל, סיכמה את שנת 2021, שבמהלכה נחקרה ברשות התחרות על הצהרתה כי היא עשויה להעלות מחירים, עם הכנסות של 8.75 מיליארד שקל, עלייה של 7.4% מ-2020. הרווח הנקי טיפס ב-16.1% ל-639 מיליון שקל לעומת 551 מיליון בשנה שעברה. החברה הכריזה על חלוקת דיבידנד בגובה 290 מיליון שקל.
שטראוס עלית היא חברת השוקולד הגדולה בישראל עם כ-39.6% נתח שוק כספי במצטבר ב-2022, לפי נתוני סטורנקסט, בכל קטגוריית השוקולד שמגלגלת כ-1.4 מיליארד שקל בשנה. אחריה פררו ישראל (קינדר, פררו) עם 14.2% נתח שוק, מה שמעיד על שליטתה האיתנה של עלית בשוק השוקולד למרות המספר הגדול של מתחרים בתחום.
גם פררו עברה ריקול עולמי לאחרונה בשל זיהום במפעל בבלגיה, ריקול שלא פסח על ישראל, אך אין קשר בין שני האירועים לטענת שטראוס, למרות שמקור מסת השוקולד הוא מייבוא ועשוי היה להיות דומה.
בסגמנט טבלאות השוקולד שמגלגל בישראל 548 מיליון שקל בשנה, שוקולד פרה הוא שליט המדף עם 44.6% נתח שוק כספי במצטבר ב-2022. למארזי טבלאות שוקולד לאפייה יש נתח נכבד בקטגוריה הזאת. למונדלייז, שמוכרת את מילקה קוט דור וטובלרון, נתח שוק של 9.7% מצטבר, ואחריו ספלנדיד גם הוא של עלית עם 8.8% (מה שמעלה את נתח השוק שת שטראוס ללמעלה מ-53%), סידס שמוכרת את לינדט עם 6.3%, מותג פרטי עם 4.5% ו-ורד הגליל של יוניליוור עם 4.1%.
עוגיות, אוריאו הוא המותג המוביל בישראל עם 18.6% נתח שוק. אחריו מרבה עם 12.3% ולאחר מכן רבע לשבע של עלית עם 12.3%, עד חצות של עלית עם 10.7%, מילקה עם 6.6%, לוטוס עם 6.2% ועלית עם 5.1%.
בחטיפי שוקולד סגמנט, שמגלגל כ-435 מיליון שקל בשנה, יש לשטראוס עלית נתח שוק אדיר שאף נמצא בעלייה מ-54% ב-2019 ל-55.7% ב-2022 עד כה. פררו אחריה עם 18% ומרס עם 13.6%.

כבר בסופ"ש עלה החשש לזיהום

החברה החלה לקבל אינדיקציות לזיהום בסוף השבוע האחרון ושלחה דגימות למעבדות בסוף השבוע. אתמול בשעות הצהריים הגיעה אינדיקציה רחבה יותר לזיהום חיידקי מסוג סלמונלה.
למרות שהממצאים התקבלו אתמול, ההודעה לצרכנים יצאה רק הבוקר, עקב כך אף הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית נגד החברה בגובה 10 מיליון שקל.
בחברה נטען כי הסיבה היא שנערכה בדיקה למציאת מוקד הבעיה ואלו מוצרים מושפעים, ובחברה החלו להכין רשימות אותן נדרשו לאשר עם המפקחת על המזון וכן הודעה לציבור שאושרה עם משרד הבריאות. שטראוס אף הוציאה דיווח חריג לבורסה על האיסוף והמניה שלה נפגעה.
ככל הנראה מדובר בדגימות של מוצרים שכרגע חסומים במפעל, וכעת ייאספו דגימות ממוצרים שנמצאים בשוק. לחברה יש שלושה קווים לייצור שוקולד גולמי, ובאחד מהם אותר הזיהום.
5 צפייה בגלריה
מפעל עלית בנוף הגליל
מפעל עלית בנוף הגליל
מפעל עלית בנוף הגליל
(צילום: שרון צור)
5 צפייה בגלריה
מפעל עלית בנוף הגליל
מפעל עלית בנוף הגליל
(צילום: שרון צור)
בחברה הכריזו על ריקול נרחב למרות שלא מצאו תוצאה חיובית לסלמונלה למוצרים שיוצרו לפני חודש וחודשיים, אבל ייערכו בדיקות מקיפות למוצרים אלה. בשלב הזה לא ידוע על תלונות צרכנים בנוגע למוצרים נגועים.
כשמתגלה סלמונלה במוצר מסוים צריך לשלוח 60 דגימות ממנו למעבדה, לגדל תרבית והתשובה הוודאית מתקבלת אחרי 48 שעות, כך שייתכן שהריקול יורחב בעוד כיומיים אם יתגלו ממצאים נוספים.