"אני מחכה שחבר הכנסת יריב לוין יואיל בטובו לאשר את הדיון בוועדת ההסכמות כי אנחנו בתקופת בחירות ואני חייב אישור שלהם על כל דיון. הוא לא סירב, אבל הוא גם לא ענה". כך אמר אמש (שלישי) בריאיון לתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, אלכס קושניר, אשר הודיע בשבוע שעבר כי יכנס את הוועדה בראשה הוא עומד כדי לדון בכך שהבנקים שוב לא גלגלו את מלוא העלאת הריבית לפיקדונות האזרחים, כפי שנחשף במעקב ynet. היום עדכן קושניר כי "קיבלתי את מכתב התשובה מסיעת הליכוד: הדיון אינו מאושר".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
למעשה, בתקופת פגרה פועלת בכנסת ועדת הסכמות שמורכבת משני ח"כים - יו"ר הקואליציה וחבר מסיעת יו"ר האופוזיציה, שהוא יריב לוין. ועדות הכנסת, שביניהן ועדת הכספים, יכולות להתכנס לדיונים בתקופה זו רק באישור של ועדת ההסכמות.
2 צפייה בגלריה
 אלכס קושניר
 אלכס קושניר
יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, חה"כ אלכס קושניר
(צילום: הדר יואביאן)
ח"כ קושניר התייחס בריאיון גם לפנייתו למפקח על הבנקים בבנק ישראל להתערב בסוגיה, וטען כי "הבנקים אומנם לא עוברים על החוק, אבל יש למפקח כלים לטפל בזה. אני נפגש איתו מחר (יום רביעי - ר.כ.) לקראת הדיון שהולך להיות בוועדה כדי לשמוע יותר ואני בטוח שהוא גם רוצה למנוע את המצב הזה של רווחיות עודפת של הבנקים על חשבון הציבור".
על הסתירה לכאורה בין עמדתו זו של קושניר לבין העמדה הכלכלית ליברלית שמפלגת ישראל ביתנו מנסה לקדם לקראת הבחירות הקרובות, אמר כי "המדינה צריכה להתערב כמה שפחות, אלא אם כן מדובר בכשל שוק מונופוליסטי, ואנחנו מאוד קרובים למצב הזה בבנקים. לכן, אין ספק שהמדינה כן צריכה להתערב כדי להגיע לשיווי משקל".
קושניר התייחס בהקשר זה גם לכניסה של מתחרים חדשים כדוגמת הבנק הדיגיטלי וואן זירו ואגודת האשראי אופק לשוק הבנקאות הישראלי, קרא למאזינים להתמקח על התנאים שהם מקבלים בבנק, אולם סיפר כי הוא עצמו לא השתמש בכלים כמו רפורמת המעבר מבנק לבנק "בקליק". יתרה מכך, אמר קושניר כי אינו יודע כמה אנשים עברו בנק במסגרת הרפורמה: "שאלתי לפני חודש ועוד לא קיבלתי תשובה. אין ספק שזה עובד לאט".
בתוך כך, קושניר סירב לומר האם הוא בעצמו משלם עמלות עו"ש בבנק, אולם טען כי "ניהלתי ויכוח מאוד גדול ורציני עם הבנק שלי עוד לפני שנהייתי חבר כנסת וכרגע אני מרוצה מהתנאים שיש לי".
באשר למאבק בין ישראל ביתנו למפלגות אחרות כדוגמת זו של איילת שקד והמפלגה החדשה של אביר קארה על הבוחרים הדוגלים בכלכלה ליברלית, אמר קושניר כי "יש כל מיני חקיינים ו'כינורות שניים', אבל בסוף מי שהיה הכינור הראשון בהובלת כלכלת ישראל לכיוון הזה של הורדת הרגולציה ופתיחת השוק לתחרות זה שר האוצר אביגדור ליברמן, שר החקלאות עודד פורר ואני בוועדת הכספים. זה נחמד שאנשים מצטרפים להצלחה, אבל הציבור מבין שיש כאלה שמדברים ושיש מי שהביא את פריצת הדרך שעשינו בשנה האחרונה".

המפקח לבנקים: "התאימו את המוצרים"

בהמשך ישיר לכך, הבוקר שלח המפקח על הבנקים בבנק ישראל, יאיר אבידן, מכתב למנכ"לי התאגידים הבנקאיים וחברות כרטיסי האשראי, בו קרא להם "להתאים את מוצרי האשראי לצורכי הלקוחות ובין היתר להתייחס לסוג הריבית שתגבה על האשראי (קבועה או משתנה), לאפשרות שיחולו שינויים בשיעורי הריבית וההצמדה ולהשפעתם האפשרית של שינויים אלו על גובה ההחזר של הלקוח".
2 צפייה בגלריה
יאיר אבידן
יאיר אבידן
יאיר אבידן, המפקח על הבנקים
(צילום: דוברות בנק ישראל)
עוד כתב המפקח כי הוא "מצפה מהתאגידים הבנקאיים להמשיך ולתת ללקוחותיהם שירות הולם ומקצועי ובמסגרת זו להיערך למתן מענה לפניות לקוחות בנושא ההשפעות וההלשכות של השינויים בשיעורי הריבית וההצמדה על התחייבויותיהם ונכסיהם הפיננסיים (הן הקיימים והן העתידיים)".
לדברי המפקח, בחודשים האחרונים חלו שינויים בסביבת הריבית והאינפלציה שהעלו את החשיבות של הגברת יכולת ההבנה של הלקוחות את השלכות השינויים והגברת יכולת ההשוואה שלהם בין התנאים המוצעים להם על ידי בנקים שונים במגוון המוצרים הבנקאיים, הן בצד האשראי והן בצד הפיקדונות.
"על רקע זה קיימתי בחודשים האחרונים שיחות עם בכירי המערכת הבנקאית בהן הדגשתי את ציפייתי לשמור על ענייני הלקוחות נוכח השינויים האמורים ובכלל זה להתאים את המוצרים והשירותים לצרכי הלקוחות, לנהל תקשורת וקשר עם הלקוחות, לתמוך בלקוחות במימוש התועלות מהמוצרים והשירותים המסופקים ולוודא שהאינטרסים של הלקוחות יעמדו במרכז", כתב אבידן.
התוכנית "כסף חדש" משודרת בימים א'-ד' בין 16:00 ל-17:00 ב-ynet radio. תוכלו להאזין לה ולשאר התוכניות באפליקציית ynet, באתר בדף הבית ובאפליקציות הרכב לטלפונים. קטעים נבחרים ותוכניות מלאות יעלו גם לאפליקציות הפודקאסטים.
פורסם לראשונה: 19:35, 06.09.22