ברקע הביקורת החריפה על תחזוקת הדירות של חברת עמידר על ידי מבקר המדינה בחודש מאי האחרון, ל-ynet נודע כי החברה הלאומית לשיכון בישראל קיבלה באחרונה אישור מרשות החברות וממשרד הבינוי והשיכון להשקיע תקציב בהיקף של כ-41 מיליון שקל בשיפוץ דירות המערך הציבורי, וכעת החלו עבודות השיפוץ.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
נזכיר כי במסגרת הביקורת, שהציגה תמונה מטרידה על התנאים של דיירי הדיור הציבורי בארץ, נקבע כי תקציב תחזוקת הדיור הציבורי נכון לתקופה שנבדקה (חודשים מרץ-ספטמבר 2021) היה רחוק מלהספיק לצרכים בפועל. מבקר המדינה הצביע בדוח על משך הזמן הארוך של אכלוס חוזר בדירות הדיור הציבורי של עמידר, כאשר ב-2020 מעל רבע מהדירות שהתפנו אוכלסו בפועל אחרי יותר מחצי שנה. עוד הצביע המבקר על תחזוקה ירודה, על מבנים מסוכנים ועל היעדר פיקוח.
1 צפייה בגלריה
דיור ציבורי של עמידר. ארכיון
דיור ציבורי של עמידר. ארכיון
דיור ציבורי של עמידר. ארכיון
(צילום: עמידר)
כעת כאמור, צפויה להשקיע החברה את התקציב, מתוכו לראשונה הוקצה סכום ייעודי לשיפוץ דירות לניצולי שואה בהיקף של כמיליון שקל. כמו כן, כ-25 מיליון שקל הוקצו עבור עבודות תחזוקה בדירות עמידר, בהן עבודות איטום, שיפוצים והחלפות מטבחים, מקלחות, תשתיות ישנות ועוד. לדברי עמידר, מדובר בסכום הגבוה ביותר שהוקצה עד היום עבור עבודות תחזוקה.
עוד כ-6.5 מיליון שקל הוקצו לטובת מיפוי מבנים מסוכנים, חיזוק עשרות מבנים והסרת צווי סכנה ושיפורי בטיחות במבנים; כ-1.3 מיליון שקל הוקצו לטובת רכש והתקנת גלאי עשן; כ-3 מיליון שקל הוקצו לטובת תחזוקת עומק וחידוש מערכות בתי דיור מוגן בניהול החברה (הכוונה לשיפוץ וחידוש מערכות בטיחות אש, מעליות, מערכות חימום מים ואינסטלציה ויחידות דיור); וכ-2.6 מיליון שקל הוקצו לשיפוץ מתחם הקליטה גילה בירושלים. יצוין כי במסגרת תוכנית התחדשות עירונית שאושרה לאחרונה בוועדה המחוזית, צפוי בעתיד להיהרס לטובת פרויקט מגדלים.
לפי נתוני מבקר המדינה, כ-38 אלף דירות דיור ציבורי מנוהלות על ידי עמידר (מתוך סך של כ-50 אלף דירות), כ-75% מהן הוקמו לפני יותר מ-40 שנים. 54,973 קריאות שירות לטיפול בתחזוקת שבר נפתחו וטופלו במוקד השירות בשנת 2020. בשנים 2018-2020 עמידר הוציאה 22.5 מיליון שקל בממוצע לשנה עבור התחזוקה בדירות ובבניינים בעקבות פניות למוקד השירות. 1,757 דירות שיפצה עמידר בשנת 2020 - 640 דירות עברו שיפוץ עמוק ו-1,171 דירות שופצו לפני אכלוס.
השנה השלימה עמידר הליך מקיף של ארגון מחדש, במסגרתו, בין השאר, ריעננה את שדרת ההנהלה. עם זאת, מינויו של מנכ"ל עמידר הנבחר טרם אושר. על פי נתוני החברה, היא שיפצה השנה למעלה מ-1,000 דירות וחתמה על כ-100 מיזמי התחדשות עירונית עם יזמים פרטיים, זאת במטרה שהדירות שתקבל חזרה בשנים הקרובות מפרויקטים אלה, יחדשו את מלאי הדיור הציבורי באלפי דירות חדשות.
לדברי מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אביעד פרידמן, "ביחד עם רשות החברות אישרנו תקציב חסר תקדים לצורך עבודות תחזוקה, שיפוצים וחיזוק מאות דירות בדיור ציבורי". מנהל אגף נכסים וחברות במשרד, נתנאל לפידות, הוסיף: "מדיניות המשרד לשימוש ברווחי עמידר לתחזוקת מלאי הדיור הציבורי היא אמירה חברתית וערכית, כך שהרווחים יחזרו ויושקעו לטובת ושיפור רווחת הדיירים ואיכות חייהם".
מנכ"ל עמידר, יגאל אהרוני, מסר: "אנו נמצאים בשיאו של מבצע שיפוצים חסר תקדים בכל הדירות של הדיור הציבורי ובבתי הדיור המוגן, בזכות רווחי שיא של החברה, כולל מימוש מיזמי התחדשות עירונית שחזרו לדיור הציבורי. תקציב זה מתווסף לתקציב משמעותי שהוקצה השנה על ידי משרד השיכון. חלק מהעבודות כבר החלו ונמצאות בעיצומן, ובכוונת החברה 'לחסל' את הדירות במצב תחזוקתי ירוד".