האם החברות אקספון ו-HOT החליטו שהלקוחות ומספרי כרטיס האשראי שלהם הם מצרך שאפשר לטלטל מחברה לחברה בלי לבקש את רשותם? לקוחות של 018 אקספון שמשלמים לחברה על חבילת גלישה על גבי סיבים אופטיים של אנלימיטד גילו שהם עברו לשלם ל-HOT בלי שביקשו את רשותם.
לקוח סיפר ל-ynet: "בשבוע שעבר התחלתי לחוות תקלות מול שירותים שאני עובד מולם בחו"ל, איפסתי ראוטר, עשיתי כל מה שאפשר וכלום לא עזר. במקביל, בדקתי את כתובת ה-IP. אני יודע שהייתה לנו כתובת IP היא קבועה ופתאום אני רואה שיש לי כתובת IP אחרת, שהיא של HOT. זה לא הסתדר לי כי אנחנו לא לקוחות HOT וכי בדיוק גם הגיעה חשבונית של 018.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
"התקשרתי ל-018 ונציג אומר לי: 'כתוב לנו שאתה חסום אצלנו, תתקשר לשירות הלקוחות של HOT'. זה היה ביום רביעי בערב, אחרי שכבר יומיים אני חסום מול אתר שירותים שאני עובד מולו. אני מתקשר ל-HOT ביום חמישי בבוקר והם אומרים לי: 'כן אתה לקוח שלנו', בלי ידיעתי הפכתי ללקוחו HOT - כשמעולם לא נתתי הסכמתי לכך".
איך מעבירים לקוח בלי לבקש את רשותו האקטיבית? "זאת שאלה מצוינת. הסתכלתי ב-ynet וראיתי ש-HOT עשו את אותו הדבר ללקוחות הלו 015. בהחלט שאלתי: איך מעבירים לקוחות בלי שמבקשים את אישורם? לאף אחד לא הייתה תשובה לדבר הזה. למה HOT או 018 לא ביקשו רשות לפני שזה יוצא וגם אחרי שהדבר הזה קורה? לא הצלחתי לקבל מהם תשובות. הבנתי מהנציגים ש-HOT קנו את 018, ו-HOT כנראה לא למדו שום לקח ממקרה הלו 015. לפחות הם הסירו לי את החסימה שנוצרה בעקבות המעבר".
לקוח נוסף סיפר ל-ynet: "ערב אחד הייתה לי תקלה בטלוויזיה וגיליתי שזאת תקלת אינטרנט. התקשרתי לאקספון. במקביל ערכתי בדיקת מהירות וגיליתי דבר נוסף ומפתיע מאוד: הספק שלי הוא HOT.
"התקשרתי לאקספון שם אמרו לי: 'נכון, חלק מהלקוחות שלנו עברו ל-HOT'. זה היה לי מאוד מוזר כי לא חתמתי על מעבר ולא על שום דבר. ביקשתי שמנהל יחזור אלי. לא חזרו אלי מעולם.
"התקשרתי ל-HOT ושם אמרו לי: 'כן אנחנו רואים שאתה לקוח שלנו, כולל פרטי אשראי'. מה שגם היה לי מאוד מוזר. לגבי התקלה שחוויתי אמרו שזאת תקלה כללית. הנציג הפנה אותי להודעה שלכאורה קיבלתי בחשבונית על המעבר ל-HOT".
הלקוח הלך ובדק את החשבונית האחרונה מאקספון ומצא בה את המשפט הבא הכתוב באותיות זערוריות בכוכבית: "* לקוח יקר, במהלך חודש ספטמבר מנוי האינטרנט שלך יועבר לספק האינטרנט HOT. תנאי החבילה שלך והשירות יישארו ללא שינוי".
מדובר למעשה בהודעה באותיות קטנות מאוד שאינה בקשה, אלא פשוט הודעה על משהו שעומד לקרות - וזהו. משמע שללקוח אין זכות לומר את דברו בנושא, לתת את אישורו או את דעתו. לפחות השורה מובאת מתחת למשפט שמפרט את פרטי ההתקשרות והניתוק מהחברה - כפי שמשרד התקשורת מחייב, אבל אין קשר ישיר בין המשפטים.
מה אקספון יכלה לעשות? להתקשר ללקוחות או לסמס להם שייצרו עמם קשר וישאלו אותם אם הם מאשרים את המעבר. גם HOT לא אמורה לכאורה לקבל פרטי אשראי של לקוחות ללא אישורם. אפילו אם לכאורה הדבר חוקי, צרכנים אמורים לדעת מראש למי הם מעבירים את הכסף שלהם מדי חודש.
מחברת HOT נמסר: ״בהתאם להסכם בין חברת HOT לחברת אקספון, ולאחר קבלת האישורים הרגולטוריים הנדרשים, החל מיום 11 בספטמבר לקוחות אקספון בשירותי האינטרנט בסיבים עברו לגלישה דרך HOT. הלקוחות ימשיכו לגלוש על תשתית הסיבים האיכותית של IBC - אנלימיטד, באותם תנאים בדיוק כמו לפני המעבר. כל לקוחות אקספון קיבלו הודעה מסודרת מהחברה על המעבר. אנו מפעילים צוות ייעודי המטפל בלקוחות אלה ונותן מענה לכל שאלה".
ממשרד התקשורת ואקספון לא נמסרו תגובות עד למועד פרסום הידיעה.