אחרי תקופה ארוכה של עיכובים ודחיות, יצאה היום (א') לדרך רפורמת "הרישוי העצמי", שאמורה לקצר את לוחות הזמנים לבנייה באופן דרמטי, עם כניסתן לתוקף של תקנות המאפשרות מתן סמכויות להנפקת היתרי בנייה גם לאדריכלים מורשים. על התקנות חתמה שרת הפנים, איילת שקד, לפני כחודשיים ורק כעת הן נכנסו לתוקף.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר בשלב האחרון בקידום הרפורמה שמטרתה ליצור מסלול רישוי נוסף למסלולי הרישוי הקיימים, לצורך ייעול ההליכים, על רקע העובדה שמשך זמן הבנייה בישראל, מרגע התכנון בוועדות התכנון והבנייה ועד למסירת המפתח, שבר שיאים והגיע, נכון לשנים האחרונות, ל-13 שנים בממוצע. משמעות הרפורמה היא קיצור זמן הוצאת היתר בנייה לכ-6 חודשים, לאחר שמתייתרים השלבים של קליטת הבקשה ובדיקת הבקשה מול הוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה.
1 צפייה בגלריה
שכונת רמת שלמה ירושלים
שכונת רמת שלמה ירושלים
זמן הבנייה יתקצר?
(צילום: AFP)
הרפורמה ברישוי העצמי אושרה במסגרת חוק ההסדרים שחוקק בנובמבר 2021. התקנות להשלמת החקיקה גובשו על ידי צוות בינמשרדי שאותו הוביל מטה התכנון הלאומי ומינהל התכנון, ולקחו בו חלק נציגים של גורמים שונים, כגון השלטון המקומי, האיגודים המקצועיים השונים של האדריכלים והמהנדסים, התאחדות הקבלנים בוני הארץ ומשרדי ממשלה. התקנה שנכנסה לתוקף מכונה "מורשה להיתר". מדובר באדריכל הרשום בפנקס המורשים להיתר, אשר ייכנס בנעלי רשות הרישוי החל מהגשת הבקשה להיתר ועד מתן תעודת הגמר.

"הפרטה חלקית של הליך הרישוי"

המסלול מיועד למבנים עד לגובה של 29 מטרים (כ-9 קומות) שעברו בדיקה של מכוני בקרה, ואילו במבנים נמוכים עד 2 קומות ועד 5 יחידות דיור לא יידרש אישור של מכון בקרה. לדברי אדריכל אסא זהר, מנכ"ל אלפא סייט-המכון המרכזי לבקרת בנייה, "הליכי התכנון והבנייה בישראל ארוכים ומייגעים. הרישוי העצמי משלים את פעולת מכוני הבקרה, המהווה גם מעין הפרטה חלקית של הליך הרישוי".
בהתאם למדיניות מינהל התכנון, הבקשות שיוגשו במסלול רישוי העצמי יהיו ללא הקלות, ויידרש כי לפחות 80% משטחי הבנייה המבוקשים בהיתר יהיו מיועדים למגורים. בשלב זה המסלול וולונטרי מבחינת הרשויות המקומיות, כאשר ועדה מקומית רשאית להחליט כי בתחומן לא יחול המסלול.
יו"ר מטה התכנון הלאומי, עו"ד שלומי הייזלר, מסר: "מדובר במהלך חשוב שהובילה שרת הפנים באמצעות מטה התכנון הלאומי ומינהל התכנון, המהווה חלק מסל הפתרונות לייעול ולקיצור הליכי רישוי וכמענה למשבר הדיור. רשויות שיחליטו לא ליישם את הרפורמה יצטרכו לתת הסברים לתושבים שלהן מדוע לוקח ברשויות שלהן זמן רב יותר להוציא היתר בנייה".
מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח, הוסיף: "הרפורמה ברישוי העצמי היא צעד חשוב בהפחתת הרגולציה וקיצור הליכי הרישוי. צעד חשוב זה מצטרף לשורה של רפורמות חשובות שמובילים מטה התכנון הלאומי ומינהל התכנון, בהן שינוי כתיבת התוכנית כדי לקצר את משך הזמן מהתכנון לביצוע. מינהל התכנון ימשיך להוביל מהלכים נוספים כדי לייעל את תהליך הרישוי ובהפחתת הרגולציה".
סמנכ"ל רגולציה במינהל התכנון, רות שורץ, ציינה: "המסלול יוריד לחץ מהוועדות המקומיות ויחסוך זמן בהוצאת היתרי בנייה. המסלול מתאפשר גם בתוספות בנייה בבנייני מגורים עד 2 קומות, כגון ממ"דים. מינהל התכנון מתכוון ללוות את הפרויקטים שיכנסו למסלול, כדי לסייע ככל הניתן וכדי לטייב אותו בעתיד".

קנסות בלבד לעוברים על החוק

יצוין כי לפני מספר שבועות פרסם משרד המשפטים טיוטת תקנות לעיון הציבור, המפרטת את העונשים למי שייתן היתרי בנייה בניגוד להוראות החוק. מעיון בטיוטה עולה כי הסנקציות מסתפקות בקנסות כספיים ואינן כוללת שלילת רישיון אדריכל. בין סוגי העבירות ניתן למנות מתן היתר למבנה שאינו נמנה עם רשימת המבנים המותרים על פי חוק, מורשה להיתר שלא קיבל את הסכמת כל בעלי הזכויות במקרקעין, מתן היתר למבנה לשימור, מתן אישור התחלת עבודה או תעודת גמר שלא על פי היתר בתוקף, מתן היתר למרות שלא שולמו כל החיובים שעל מבקש ההיתר לשלם ואי קבלת האישורים הנדרשים ועוד.
לדברי עו"ד עפר טויסטר, בעל משרד עוה"ד עפר טויסטר ושות' העוסק בדיני התכנון והבנייה, "מהלך הרישוי העצמי הוא צעד הכרחי אבל חלקי. ייתכן שהפתרון הוא אדריכלים מומחים לרישוי לצד הקמת מכוני רישוי שיבדקו טכנית שהבקשות עומדות בהוראות הדין. המשמעות היא להפריט את הרישוי כפי שנעשה עם מוסד השמאי המכריע, מכוני רישוי לרכב וכיוב'".