אורך זמן הבנייה בישראל שבר שיאים ומשך הזמן לבניית דירה מרגע התכנון בוועדות התכנון והבנייה ועד מסירת המפתח, עומד בממוצע על לא פחות מ-13 שנים. על פי נתונים של התאחדות הקבלנים בוני הארץ, כחצי שנה מוקדשת להכנת תוכנית לוועדה המחוזית, ארבע שנים יעברו עד שהתוכנית תאושר במוסדות התכנון, שנתיים נוספות יוקדשו להסרת חסמים, עוד שנתיים להכנת תוכנית פיתוח, פרסום מכרז והליכיו, כשנה וחצי יוקדשו למתן היתר בנייה, עוד חצי שנה לקבלת היתר והתחלת בנייה ושנתיים וחצי לגמר בנייה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
על רקע נתונים עגומים אלה, הייתה אמורה רפורמה לקיצור לוחות הזמנים לבנייה, שמטרתה לקצר זמני הקמת פרויקטים באופן דרמטי, להיכנס לחוק ההסדרים. ואולם, היעדר תקציב מדינה ודחיית ההצבעה על החוק עלולים למנוע את שילובה. מדובר ברפורמת הרישוי העצמי, שמאפשרת הוצאת היתר בנייה בהליך עצמאי - כלומר על ידי אדריכל או מהנדס באופן שמייתר את התהליך מול הוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה.
2 צפייה בגלריה
אתר בנייה. צילום: דוד הכהן
אתר בנייה. צילום: דוד הכהן
אתר בנייה. צילום: דוד הכהן
(דוד הכהן)
לממון ול-ynet נודע כי בימים אלה, צוות מקצועי משותף להתאחדות הקבלנים בוני הארץ והתאחדות האדריכלים בוחן מול משרד הפנים את האפשרות לקדם את הרפורמה כחוק נפרד כבר בשבועות הקרובים. הצוות צפוי להתכנס אחרי החגים, כאשר המטרה היא להשלים את התיקון לחוק התכנון והבנייה, שיאפשר למתכננים ולאדריכלים מורשי חתימה לאשר מיזמי בנייה ללא הצורך בקבלת היתר בנייה מהעיריות. המשמעות היא, על פי הערכות, שהמתנת הקבלנים להיתר לצורך הקמת פרויקטים תתקצר במחצית.
לדברי חיים פייגלין, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, "בשנים האחרונות הפך נושא הוצאת היתר בנייה ברשויות המקומיות לסיוט מתמשך ומתארך על פני שנתיים ויותר. במקום הליך טכני קצר שיאפשר לפרויקט בנייה לצאת לדרך מוקדם ככל האפשר לטובת הקלה במשבר הדיור, הפך נושא הנפקת היתרים לכלי לעיכוב מימוש בנייה (בעיקר למגורים) ברבות מערי ישראל. על כן, רישוי עצמי בידי אדריכלים מקצועיים, המגובים בצוות יועצים מקצועי, הוא הכלי היחידי והקריטי המסוגל לחלץ את ענף הבנייה מ'פקק' היתרי הבניה לטובת ייעול הענף, קיצור משך הבנייה הכולל, הגדלת היצע הדירות והקלה במצוקת הדיור בישראל. רישוי עצמי הוא כלי קריטי לייצוב מחירי הדירות בישראל".
2 צפייה בגלריה
חיים פייגלין, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ
חיים פייגלין, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ
חיים פייגלין, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ
(צילום: איתמר סיידא)
דנה וישקין, יו"ר התאחדות האדריכלים הנכנסת, הוסיפה כי "בשנים האחרונות הליך רישוי הבנייה התארך משמעותית, הסתרבל והתייקר. מובן שהמשבר הכלכלי העמוק מחייב קידום מהלכים שיאפשרו ייעול והפחתת הנטל הבירוקרטי ובזבוז כספי ציבור. רישוי עצמי הוא פתרון מתבקש. לא מדובר בפתרון קסם וכדי שניתן יהיה ליישמו יש צורך לטפל בבעיות שורש ברגולציה של הענף: הממשלה תידרש לפעול לריכוז חקיקה, להפרדה בין הליכי תכנון לרישוי, ולספק את התשתית החקיקתית שתאפשר ודאות ובהירות. הרשויות המקומיות יצטרכו לייצר מדיניות קוהרנטית וברורה, ולספק לאדריכלים את כל המידע בשקיפות".
ממינהל התכנון שבמשרד הפנים נמסר בתגובה: "הנושא נמצא בבחינה מקצועית מול מרכז שלטון מקומי, התאחדות בוני הארץ והתאחדות האדריכלים וטרם התקבלו החלטות בנושא".