למשבר הקורונה היו כל מיני השפעות: בריאותיות, חברתיות, אישיות וגם כלכליות. אחת מהן, היא שיותר אנשים החלו להשקיע בשוק ההון, בארץ ובחו"ל. לקראת שבוע המסחר החדש שנפתח היום (ב') ברחבי העולם, ריכזנו עבורכם כמה מהמניות הבולטות של השבוע שעבר בוול סטריט ובבורסות אירופה - מי זינקה, מי נפלה ומדוע?
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
5 צפייה בגלריה
משרדי חברת סטאמפס.קום
משרדי חברת סטאמפס.קום
זינקה ב-59% בשבוע. משרדי חברת סטאמפס.קום
(צילום: shutterstock)
חברת סטאמפס.קום (stamps.com), הממקומת בקליפורניה שבארה"ב ועוסקת בשירותי הדפסת בולים מארכיון ברשת ישירות על מעטפת הדואר, זינקה השבוע ב-59%. זאת, לאחר שקיבלה הצעת רכישה מקרן ההשקעות תומא בראבו (Thoma Bravo), במחיר גבוה בשיעור של 67% למחיר המניה ביום חמישי האחרון.
למה דווקא בולים? לפי הקרן הרוכשת, אשר מתמקדת לאורך שנים ברכישת חברות המתבססות על פעילות ענן ועם שיעור גבוה של הכנסות חוזרות, חברת סטאמפס.קום, אשר מוכרת שירותי מנוי חודשיים ומיועדת בעיקר ללקוחות פרטיים, עסקים קטנים ומשרדים ביתיים, צפויה ליהנות מהזינוק במשלוחי חבילות עם העלייה בתחום המסחר האלקטרוני (E-commerce).
יחד עם זאת, המניה (STMP) נסחרה בתנודתיות חדה ב-12 החודשים האחרונים, כאשר מרבית התשואה השנתית שלה (54%) נובעת מהשבוע החולף, וזאת חרף מגמת שיפור בתוצאות ארבעת הרבעונים האחרונים. התנודתיות של המניה נבעה בעיקר מספקות של המשקיעים, בניגוד לקרן ההשקעות, לגבי יכולת החברה להמשיך וליהנות מהגאות בתחום המסחר האלקטרוני, גם לאחר חזרה לשגרה שנקטעה בשל משבר הקורונה.

אורקל ממשיכה לעלות

מניה נוספת שזינקה השבוע ב-10% היא של ספקית שירותי התוכנה אורקל (Oracle Corp), גם היא ממקומת בקליפורניה שבארה"ב. זאת, לאחר שהחברה זכתה לרוח גבית ברקע לביטול חוזה לעשר שנים בשווי 10 מיליארד דולר של משרד ההגנה עם המתחרה שלה, מייקרוסופט (Microsoft). כעת, יושק מכרז חדש שמעלה את סיכויי המתחרים, אורקל ואמזון (Amazon) - לזכות במכרז. כל זאת, לצד המעבר המתמשך של החברה להצעת שירותיה בענן והגדלת ההכנסות החוזרות.
5 צפייה בגלריה
משרד של חברת אורקל
משרד של חברת אורקל
משרדי חברת אורקל
(צילום: shutterstock)
מניית החברה (ORCL) רשמה עלייה מתמשכת ב-12 החודשים האחרונים ושל 35% מתחילת השנה בלבד. זאת, בין היתר בשל העברת לקוחות לפתרונות מבוססי ענן, המאפשרים גידול בהכנסות החוזרות מלקוחות קיימים, והתאוששות הסקטור העסקי עם היציאה ההדרגתית ממשבר הקורונה, אשר הובילה ארגונים להוציא יותר על שירותי התוכנה שהם רוכשים.

שבוע קשה לענקיות הטכנולוגיה הסיניות

השמחה סביב ההנפקה המוצלחת בנאסד"ק של אפליקציית התחבורה הסינית דידי גלובל (Didi Global), שהושלמה ב-1 ביולי, כנראה הייתה מוקדמת מדי. המניה (DIDI), אשר רשמה זינוק של 16% ביום המסחר הראשון שלה, סיימה את השבוע בירידה מצטברת של כ-20%.
5 צפייה בגלריה
ענקיות הטכנולוגיה הסיניות נפלו בנאסד"ק. משרדי עליבאבא
ענקיות הטכנולוגיה הסיניות נפלו בנאסד"ק. משרדי עליבאבא
ענקיות הטכנולוגיה הסיניות נפלו בנאסד"ק. משרדי עליבאבא
(צילום: AFP)
הסיבה העיקרית לירידות החדות הייתה ההודעה של הממשל הסיני על דרישתו לניטור בסיסי הנתונים של דידי, זאת לשם "שמירה על פרטיות המשתמשים", לדבריו. בעקבות ההודעה של הרגולטור הסיני, איבדה החברה כ-17 מיליארד דולר משוויה בהנפקה שהוכתרה כשנייה בגודלה בהיסטוריה עבור חברה סינית בבורסה של ניו יורק.
דידי היא לא היחידה. שאר ענקיות הטכנולוגיה הסיניות, שגם הן נסחרות בנאסד"ק, ביניהן עליבאבא (Alibaba), ביידו (Baidu) וטנסנט (Tencent), סבלו גם הן מחששות המשקיעים כי זה רק עניין של זמן עד שהממשל הסיני ישלח את ידיו לבסיסי הנתונים של ענקיות הטכנולוגיה האחרות. החברות רשמו ירידות של כ-10%.
בהקשר דומה לכך, נזכיר כי בחודש אפריל האחרון הממשל הסיני הטיל קנס שיא של 2.8 מיליארד דולר על עליבאבא, בעקבות הפרה של חוקי ההגבלים העסקיים וחשד לניצול כוחה כמונופול.

יצרנית הרכבות המהירות מאיטה קצב

שתי מניות נוספות שנפלו השבוע היו של יצרנית הרכבות המהירות הצרפתית אלסטום (Alstom) וחברת קידוחי הנפט והגז האמריקנית דיימונדבק אנרג'י (Diamondback Energy), אשר ירדו ב-12% ו-10%, בהתאמה.
5 צפייה בגלריה
רכבת של חברת אלסטום
רכבת של חברת אלסטום
עדיין משלמת על רכישת המתחרה. רכבת של חברת אלסטום
(צילום: shutterstock)
אלסטום, אחת מהחברות המובילות בתעשיית היסעי ההמונים באירופה, ביצעה בתחילת השנה רכישה משמעותית של המתחרה הקנדית שלה בומברדייה (Bombardier) בעבור 5.5 מיליארד אירו, ומאז המניה שלה (ALO FP) נסחרת בתנודתיות חדה ורשמה ירידה של כ-19% מתחילת 2021.
כעת, מנכ"ל החברה ציין כי רכישת המתחרה עלולה לגרום להמשך תזרים שלילי לחברה בעתיד הקרוב וכי היא צפויה לחזור לרווח שלה טרום הרכישה רק בעוד כשלוש שנים. עד כה, הפרישה החברה 1.08 מיליארד אירו בגין חוזים בעיתיים של בומברדייה.
בתוך כך, העלייה הגדולה של מניית חברת דיימונדבק אנרג'י (FANG) - 110% מתחילת השנה ועד ראשית החודש - נעצרה השבוע. בין הסיבות לירידה היא אי-ההסכמה בין ערב הסעודית לאיחוד האמירויות לגבי הדלת תפוקת הנפט העולמית, אשר העלתה חשש להגדלה חדה של הייצור שעלולה לפגוע במחירי הנפט שזינוק ב-53% השנה, ברקע לפתיחת הכלכלה לאחר המשבר.
הזינוק האמור במחירי הנפט לצד צמצום תפוקת הבארות בתקופת הקורונה, הובילו לזינוק במכירות החברה ל-5.1 מיליארד דולר ב-2021, בהשוואה ל-3 מיליארד דולר בלבד אשתקד.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עשויה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע שי צסלר, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים, ושמוליק קרפף, אנליסט ניירות ערך זרים בבנק לאומי.