בנק ישראל מרחיב את כלי ההשוואה שלו שנועד להגביר את התחרות במערכת הבנקאות הישראלית: מנתונים חדשים שפירסם היום (ד') הבנק המרכזי, עולה כי לאומי והפועלים, שני הבנקים הגדולים בישראל השולטים יחדיו בכ-60% מהשוק המקומי, גבו בחודש מאי האחרון שיעור ריבית ממוצע של 13.85% ו-13.87% בהתאמה על משיכות יתר מהחשבון (אוברדראפט).
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
למרות שמדובר בנתון ממוצע אשר רלוונטי רק לחריגה בתוך המסגרת ואינו בהכרח משקף את המצב של מרבית לקוחות הבנקים (שעלול גם להיות גרוע יותר), הכלי החדש מאפשר השוואה בין הבנקים אשר לא הייתה נגישה באופן כזה לציבור הלקוחות עד כה.
1 צפייה בגלריה
(צילום: עידו ארז ורויטרס)
במקום הראשון עם הריבית הממוצעת הגבוהה ביותר על האוברדראפט עומד בנק מרכנתיל עם 15.5%. זאת, לעומת הבנק השולט בו - דיסקונט - אשר רושם את הריבית הממוצעת הנמוכה ביותר במערכת (7.89%), בין היתר בגלל ההטבה של הבנק אשר מעניק פטור מתשלום ריבית עד מינוס של 2,000 שקל.
במקום הרביעי (אחרי מרכנתיל, הפועלים ולאומי) נמצא הבינלאומי עם 13.34%, אחריו מזרחי טפחות עם 12.63%, מסד עם 12.43%, בנק ירושלים עם 11.9%, הבנק הדיגיטלי וואן זירו עם 10.57% ובנק יהב שגובה מהלקוחות ריבית ממוצעת של 8.97% על משיכות יתר.
מהנתונים של בנק ישראל עולה עוד כי נכון לחודש מאי האחרון, יתרת העובר ושב שנמצאת בחובה בתוך המסגרת, כלומר הסכום שעליו הציבור משלם את אותן עמלות בבנקים השונים, עומד על לא פחות מ-10.38 מיליארד שקל. הריבית הממוצעת של כל המערכת הבנקאית באותו חודש על האוברדראפט עמדה על 12.44% - עלייה מ-11.56% בחודש מרץ האחרון, אך ירידה קלה לעומת אפריל, אז עמדה על 12.54% "בלבד".
בתוך כך, הבנק המרכזי פירסם גם נתונים על שיעור הריבית על עסקאות קרדיט בכרטיסי אשראי, שמהם עולה כי יתרת עסקאות הקרדיט של אזרחי ישראל עמדה במאי על לא פחות מ-11.22 מיליארד שקל.
חברות כרטיסי האשראי כ.א.ל, מקס וישראכרט גבו את הריבית הממוצעת הגבוהה ביותר על עסקאות קרדיט במאי, עם שיעור ממוצע של 15.24%, 13.53% ו-12.8%, בהתאמה, לצד בנק מרכנתיל שגבה עמלה גבוהה במיוחד של 13.5% על אותן עסקאות.
בתחתית הרשימה נמצא בנק וואן זירו עם ריבית ממוצעת של 7.5% בלבד על עסקאות קרדיט וממוצע כלל המערכת הבנקאית עמד על 13.39% במאי.
כלי השוואה זה מצטרף לכלים דומים שפרסם בנק ישראל בחודשים האחרונים, מאז פורסם לראשונה ב-ynet "עושק הפיקדונות", שבמסגרתו כל הבנקים בישראל לא גלגלו את מלוא עליית הריבית לפיקדונות האזרחים, אך רובם כן גלגלו אותה להחזרי ההלוואות.
כלי ההשוואה של הבנק המרכזי, המכונה "קו המשווה", מאפשר בין היתר השוואה בין הריבית המוצעת על פיקדונות בריבית קבועה ומשתנה בבנקים השונים, כמו גם הריבית הממוצעת והחציונית על הלוואות בריבית משתנה והשוואת הריבית על מק"מ (מלווה קצר מועד), אשר נועדה להמחיש את חלופת ההשקעה בפיקדונות והתשואה עליה.