בזן נגד מדינת ישראל. חברת בתי הזיקוק הגישה אתמול לבית המשפט המחוזי בחיפה כתב תביעה בו דרישה לפיצוי של 148 מיליון שקל נגד ממשלת ישראל, החשב הכללי במשרד האוצר, מנהל רשות מקרקעי ישראל ומנכ"ל משרד האנרגיה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
בזן טוענת כי כאמצעי לחץ לפנות אותה ממפרץ חיפה, הגורמים במשרד האוצר ומשרד האנרגיה מונעים ממנה להשכיר שטח של 160 דונם למחסנים עבור חברה גדולה שלא מתחום הנפט, ומונעים ממנה רווחים של 148 מיליון שקל לאורך 15 שנה.
1 צפייה בגלריה
משה קפלינסקי
משה קפלינסקי
משה קפלינסקי יו"ר בזן
(צילום: אבי מועלם)

בזן ביקשה להגדיל את רווחיה באמצעות השכרת השטח האמור למחסנים. היא קיבלה ארבע הצעות, שהגבוהה שבהן דיברה על 82 מיליון שקל ל-10 שנים ו-64 מיליון שקל לחמש שנים נוספות, בסך הכל מדובר ב-146 מיליון שקל. לסכום זה הוסיפה בזן עלויות נלוות, שמסתכמות בסכום שאותו היא תובעת מהמדינה, 148 מיליון שקל.
לפי כתב התביעה, בנובמבר 2020 פנתה בזן לשלושת המנכ"לים, כדי שיאשרו לה השכרת השטח האמור, אשר עומד ריק ללא יכולת לעשות בו שימוש.
בזן נענתה ע"י שלושת הנתבעים שהשטחים קשורים לעבודת הוועדה שדנה אז בעתיד מפרץ חיפה, ועלולים להיות מושפעים ממסקנות הוועדה. התשובה התקבלה בפברואר 2021. מאז, פנתה בזן לכל הגורמים הרלוונטיים שלוש פעמים נוספות ופעם אחר פעם נענתה בשלילה. בכתב התביעה שהגישה טוענת בזן כי לא מדובר במעשה רשלני, אלא במעשה מכוון. זאת, במטרה להפעיל לחץ על בזן במסגרת המגעים בינה לבין המדינה על פינויה ממפרץ חיפה, שבהם הנתבעים נוטלים חלק מרכזי, תוך שהם מסבים לה נזק כלכלי כבד.
כזכור, המדינה פרסמה ב-15 ביוני תוכנית אסטרטגית לפינוי מפרץ חיפה. תוכנית זו דיברה על פינוי בזן בלוח זמנים מקוצר מבעבר, עד אוגוסט 2029 בכפוף למגעים של המדינה מול החברה.
התביעה שלה נוגעת לתקופה שמ-2020, למרות שרק ב-2021 קיבלה בזן את ההצעות לשכירת השטח המדובר.
ניתן לקבל את הרושם שבזן נערכת למעשה לפינוי ארוך של מפעליה, מבחינת לוחות זמנים. עם זאת, בזן מבהירה כי ברגע שהיא תפנה את מפעליה ממפרץ חיפה, יפונו גם המחסנים, לפי ההסכם מול השוכרים. פינוי בתי הזיקוק ממפרץ חיפה הוא נושא מרכזי בדיונים בנושא הגנת הסביבה בארץ בשנים האחרונות וכבר בתקופת הממשלה הקודמת התקבלו החלטות שמשמעותן פינוי אבל לא נקבעו לוחות זמנים. בזן הייתה בשליטת עידן עופר אבל נמכרה לפטרוכימיים של דייויד פדרמן וקבוצת גרין אויל ומייקל בוברוב נציג טריפגורה לשעבר בישראל.