בעקבות הפרסום ב-ynet וב"ממון" על כוונת שר הבינוי והשיכון הרב יצחק גולדקנופף לעצור בנייה חדשה באזור חיפה עד לפינוי המפעלים המזהמים שפועלים בעיר, כתבה לו השרה להגנת הסביבה עידית סילמן: "המשרד להגנת הסביבה אינו מבחין בין דיירים חדשים לתושבים קיימים. במקום לעצור את הבנייה החדשה בחיפה, יש לפעול בנחישות ובהקדם כדי לעקור את בעיית הזיהום מן השורש ולהאיץ את פינוי התעשייה הפטרוכימית".
מכתבו של שר השיכון יצא בעקבות שורה של מחקרים שפורסמו ב-ynet ו"7 ימים" שחשפו קשר בין מגורים בחיפה לתחלואת סרטן, והימצאותן של מתכות מסרטנות בדמם של תושבי מפרץ חיפה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
מפעלי בזן בחיפה
מפעלי בזן בחיפה
מפעלי בזן בחיפה
(צילום: ג'ורג' גינסברג)
השרה סילמן ענתה לשר גולדקנופף, וציינה כי בהסכמים הקואליציוניים סוכם כי יהיה תאריך יעד לפינוי התעשייה המזהמת בתוך פחות מעשור. בנוסף, נקבע לצמצם או לפנות את חוות המכלים בקריית-חיים ופינוי התעשייה הכימית במתחם הדשנים ושיקום קרקעות מזוהמות לצורך מגורים ועוד.
המשרד להגנת הסביבה פנה גם למנכ"ל משרד רה"מ להאיץ את עבודת המינהלת לפיתוח מפרץ חיפה במשרד רה"מ ולהביא את התיקון האמור לאישור הממשלה במסגרת הזמנים שנקבעה.
במכתב ששלח גולדקנופף בשבוע שעבר למנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, ולשרה להגנת הסביבה סילמן, כתב השר כי "נוכח חומרת הנושא, ומתוך אחריות לשלומם ובריאותם של אזרחי ישראל, אבקש לכנס דיון דחוף על מנת לבחון צעדים משמעותיים לסילוק המפגע בהקדם האפשרי. בהתייעצות שקיימתי במשרדי עלתה האפשרות להורות על עצירת הבנייה החדשה בחיפה עד לפינוי המפעלים המזהמים".
את המכתב על עצירת הבנייה בחיפה שלח גולדקנופף לאחר שרק לפני כשבוע וחצי אישר משרד הבינוי והשיכון לממן תוכניות בנייה רחבות היקף במסגרת של התחדשות עירונית בארבע שכונות שלמות במתחם נווה שאנן שבמזרח העיר. יש לציין שלמשרד השיכון אין את היכולת לעצור תוכניות בנייה, ודאי תוכניות התחדשות עירונית שמקודמות על ידי יזמים פרטיים. כמו כן, מרבית הקרקעות בעיר משווקות על ידי רשות מקרקעי ישראלי ולא על ידי משרד השיכון.