במקביל לסערת התקציב בישיבת הממשלה, שערו היציג של הדולר נקבע היום (שישי) על 3.659 שקלים, אחרי התחזקות של יותר מאחוז לעומת שערו היציג אתמול, כאשר המסחר במט"ח מסתיים הלילה ויתחדש ביום שני, הדולר המשיך לטפס אחרי היציג והגיע עד 3.66 שקלים. מדובר בזינוק של כ-30 אגורות ביחס לשערו היציג של 3.37 מה-24.1, וקפיצה של 10 אגורות ביחס לשערו מיום שישי האחרון. שערו היציג של האירו נקבע היום על 3.875 שקלים, קפיצה של 8 אגורות ביחס לשערו לפני שבוע וכ-20 אגורות ביחס לשערו לפני חודש.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
דולר שקל
(צילום: Shutterstock)

מי מכר דולרים ביום רביעי?

אחרי שבוע דרמטי שבו הדולר זינק עד ל-3.7 שקלים במסחר הרציף - שיא של שלוש שנים, שלשום בצהריים השתנתה המגמה, וגורמים בשוק שטוענים שבנק ישראל היה בין האחראים לכך באמצעות מכירת דולרים. אולם, בבנק עצמו לא מתייחסים לעניין כמובן וייתכן בין היתר שגם גורמים פרטיים גדולים מוכרים כעת דולרים לקראת סוף החודש לצורך תשלום משכורות, וישנן הערכות שאחד מהבנקים מכר כמות גדולה משיקולי גידור.
במקביל לשינוי המגמה, הודיע ראש הממשלה נתניהו כי ביקש מחברי הליכוד לא להתבטא בעניין הנגיד ועצמאות הבנק, זאת לאחר התבטאויות בנושא של שר החוץ אלי כהן ויו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן שזכו להתייחסות גם בעולם, ול-ynet נודע כי קדמה לכך שיחה עם נגיד בנק ישראל אמיר ירון. כאמור, הבוקר המגמה השתנתה שוב והדולר חזר לטפס.
לצד השפעות על המשק כולו ועל שוק הייבוא הישראלי, היחלשות השקל עלולה להשפיע לרעה גם על הצרכנים. כך למשל, האינפלציה בישראל עלולה לעלות, מחירי הדלק - אשר נקבעים בין היתר על פי שער הדולר בחמשת הימים האחרונים של כל חודש ויפורסמו ביום שני או שלישי בשבוע הבא, עלולים גם הם לזנק וכך גם הוצאות הישראלים שטסים לחו"ל וייאלצו להוציא יותר שקלים עבור כל דולר או אירו. יחד עם זאת, יש גם מי שמרוויח מהעלייה בשער הדולר, בראשם היצואנים וענף ההייטק בפרט, אשר מחזיקים רזרבות גדולות של מט"ח.
על אף שגם בנושא זה, בדומה למרבית התנודות בשוק ההון, לא ניתן לספק הסבר חד-משמעי וברור להיחלשות השקל, נראה כי ההיחלשות המשמעותית של השקל בשבועות האחרונים מושפעת, לפחות בחלקה, מהחששות סביב המהפכה המשפטית ומחוסר הוודאות הגדולה ששוררת סביב הכלכלה הישראלית, הן בראי המשקיעים הישראלים והן בראי העולם כולו.
כך למשל, באופן חריג למדי, במשך שעות ארוכות ביום שלישי, הכתבה הראשית באתר בלומברג (בגרסתו המתמקדת במזרח התיכון) עסקה בהיחלשות המטבע המקומי. "השקל הישראלי צנח ברקע החששות סביב 'שינוי כולל' (overhaul) במערכת המשפט, אשר האפילו על העלאת הריבית החדה של הבנק המרכזי", כתבו בבלומברג, בהתייחס להחלטה של בנק ישראל ביום שני להעלות את הריבית ב-0.5% נוספים, אשר הייתה אמורה - לכאורה - דווקא לחזק את המטבע המקומי.
2 צפייה בגלריה
הכתבה הראשית בבלומברג (מזרח תיכון) סביב נפילת השקל
הכתבה הראשית בבלומברג (מזרח תיכון) סביב נפילת השקל
הכתבה הראשית בבלומברג (מזרח תיכון) סביב נפילת השקל
(צילום מסך)
בבלומברג ציטטו את אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, שהודה כי "אי-ודאות פוליטית" השפיעה על השוק הישראלי, והוסיפו כי ענקית ההשקעות העולמית סיטיגרופ מהמרת כעת נגד השקל ומעריכה כי הוא צפוי לרדת ב-8% אל מול הדולר, עד לשער של 3.95 שקלים.
כלכלני בנק אוף אמריקה, הבנק השני בגודלו בארה"ב, כתבו שלשום בסקירה מיוחדת על כלכלת ישראל כי "היחלשות נוספת של השקל עלולה להביא להתערבות בנק ישראל בשוק המט"ח. אי הוודאות הפוליטית והמחלוקת הציבורית סביב הכיוון אליו צועדת המדינה מעוררות דאגה בקרב הישראלים". לדברי הכלכלנים, "תסיסה פוליטית לא משפיעה בדרך כלל על הנכסים הישראליים וגם לא על המדיניות הכלכלית, אבל אנחנו סבורים שהפעם זה שונה. לסנטימנט המקומי יש פוטנציאל לגרום למשקיעים מקומיים להרחיק את התיקים שלהם מנכסים שקליים". גם בבנק האמריקני וולס פארגו העריכו כי בנק ישראל צפוי להתערב במסחר לטובת השקל וצופים כי בשל כך שער הדולר ירד ל-3.4 שקלים עד סוף הרבעון.
פורסם לראשונה: 12:36, 24.02.23