קבינט הקורונה המליץ למגזר הפרטי בשבוע שעבר לעבור לעבודה מהבית לנוכח הזינוק בנתוני התחלואה והחשש מסגר בחגי תשרי, אך בדיקת "כלכליסט" מעלה שמעסיקים גדולים - בהם בנקים, חברות התקשורת והתעשיות הביטחוניות - ימשיכו בתקופה הקרובה בעבודה כרגיל ויסתפקו בשינויים מינוריים. במערכת הבנקאית לא שינו לעת עתה באופן מהותי את ההתנהלות שלהם. הסיבה לכך היא שהבנקים נשענים על הנחיות בנק ישראל בעניין, בוודאי בכל הקשור לפעילות הסניפים ולקבלת קהל, ועד כה לא פרסם הפיקוח על הבנקים שום הנחיות בעניין.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
עמדת עבודה ריקה
עמדת עבודה ריקה
המשרדים יתרוקנו? בינתיים במגזר הפרטי לא ממהרים להחזיר את העובדים הביתה
(צילום: Shutterstock)

בלי אירועי הרמת כוסית

הבנקים: קפסולות וזום. אף שכאמור הנחיה מבנק ישראל טרם הגיעה, חלק מהנהלות הבנקים כבר נקטו פעולות מסוימות להפחתת הסיכון כעת. כך, למשל, בבנק לאומי יעבירו מהשבוע חלק מיחידות המוגדרות קריטיות (הקשורות בעיקר לנושאים תפעוליים) לפעילות בקפסולות. בבנק דיסקונט כבר חזרו לעבוד בקפסולות ביחידות החיוניות. בחלקן החלו לבצע בדיקות קורונה מהירות. הבנק גם מפחית אירועים ופגישות רבות-משתתפים.
בבנק הפועלים, בבנק מזרחי טפחות ובבנק הבינלאומי הוחלט לצמצם בישיבות הפיזיות, ולעבור יותר לישיבות בזום. במזרחי טפחות גם הוחלט כי ימי גיבוש ייעשו רק בשטח פתוח. כן נאסר להביא ילדים לעבודה. הבינלאומי מאפשר לעובדים בקבוצות סיכון לעבוד מהבית.
בתחילת המשבר עברו רוב עובדי הבנקים לעבודה מהבית. מאז חזרו הבנקים באופן מדורג לפעילות מלאה בסניפים ובמשרדי המטה. כעת ברוב הבנקים עובדים באופן מלא מהמשרד. אך בחלק מהבנקים מתכננים לעבור לפורמט של עבודה היברידית בטווח הארוך, מה שיצריך הסכמות על תנאי ההעסקה מול ועדי העובדים.
הייטק: גמישות מוחלטת. מרבית חברות ההייטק בישראל ביצעו מעבר למודל עבודה של 100% גמישות, כלומר כל עובד יכול לבחור מהיכן הוא רוצה לעבוד בכל יום - כמובן בתיאום עם הממונים עליו. לרבות מהחברות שבהן המודל ההיברידי רק בתחילתו לא גרמה התפרצות וריאנט הדלתא לשינוי משמעותי. אך החזרה המלאה למשרדים של מרבית חברות ההייטק בישראל רחוקה מאוד.

חברות התקשורת: מודל היברידי. בחברות התקשורת לא מתוכננים לעת עתה שינויים בנוהלי העבודה לנוכח ההמלצות החדשות של קבינט הקורונה. בקבוצת החברות אלפא של בזק (פלאפון, yes ובזק בינלאומי) עובדים כבר תקופה ארוכה במודל היברידי שבו כל המטות עובדים יומיים בשבוע מהבית, בזמן שהחטיבות השונות עובדות מחצית מהזמן מהבית ומחצית מהמשרד. בחברות לא שינו את ההנחיות עם הירידה הקודמת בתחלואה ולא צפוי שיבצעו שינויים משמעותיים בקרוב.
בחברה-האחות, בזק קווי, חזרו לשגרת עבודה מלאה. בבזק ציינו כי יעדכנו את ההנחיות בהתאם להן.
בקבוצת HOT עובדים כבר תקופה ארוכה במודל שמשלב יום עבודה אחד בשבוע מהבית. נכון להיום, לא צפוי שינוי בהנחיות בחברה. בחברת פרטנר טרם התקבלו הנחיות מיוחדות, אך יבצעו שינויים בהתאם להנחיות שגיבש קבינט הקורונה.
בסלקום ציינו כי החברה "מווסתת את העבודה מהבית לצד העובדה שחלק מהעובדים נמצאים בחופשים". בסלקום הדגישו כי לא יצאה הנחיה גורפת לעבודה מהבית וכי החברה מחדדת מדי יום את הנחיות הזהירות.
התעשיות הביטחוניות: חמגשית במקום חדר אוכל. גם בתעשיות הביטחוניות משנים את אופן העבודה בהתאם לעלייה בתחלואה. אלביט סגרה בימים האחרונים את חדרי האוכל במתקניה, ושבה לחלק לעובדים חמגשיות לאכילה. מחיצות הוצבו בחללי עבודה משותפים, ומספר המשתתפים בדיונים צומצם.
ברפאל הודיעו השבוע על ביטול אירועי הרמת הכוסית לראש השנה, ומעבר לאירועי זום. במקביל בוטלו אירועים ופעילויות שתוכננו לילדי העובדים במתקני החברה. לפי שעה, אין שינוי באופי העבודה בפסי הייצור ובמשרדים, שחלקם המשיכו בעבודה מרחוק במשך כל השנה האחרונה. בתעשייה האווירית ניתנה לראשי פרויקטים האפשרות להחליט אם לחזור לעבודה בקפסולות.
2 צפייה בגלריה
ביטוח לאומי
ביטוח לאומי
סניף ביטוח לאומי. בשירות הציבורי הוחלט על צמצום למינימום את המפגשים הפרונטליים עם קהל ואיסור מוחלט על הבאת ילדים למקומות העבודה
(צילום: נמרוד גליקמן)

בלי שעות נוספות מהבית

בשירות הציבורי שבים לעבודה במתכונת מצומצמת של 50% נוכחות פיזית בו-זמנית של עובדים, החל מהיום ועד סוף ספטמבר. בנוסף הוחלט על צמצום קבלת הקהל הפרונטלית והוטל איסור גורף על הגעת ילדים למשרדי ממשלה.
בשבוע שעבר החליטה הממשלה כי נציב שירות המדינה פרופ' דניאל הרשקוביץ והממונה על השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר קובי בר נתן יקבעו הנחיות למתכונת העבודה, תוך מתן אפשרות למנכ"לי המשרדים לאשר שהייה בו-זמנית של יותר מ-50% מהעובדים, תוך נימוק ויידוע נציבות שירות המדינה.
במכתב שהוציאו הרשקוביץ ובר נתן לעובדי המדינה ביום חמישי שעבר, שכותרתו: "הנחיות בדבר מתכונת עבודת עובדי המדינה לתקופת הצמצום הנוכחית" ושנחשף באתר "כלכליסט", נאמר כי מנכ"ל משרד או יחידת סמך או סמנכ"ל בכיר להון אנושי ומינהל באותו משרד יהיה האחראי לצמצום שיעור העובדים השוהים בו-זמנית במקום העבודה להיקף של 50% ממצבת העובדים. לשם כך, צוין, "ניתן יהיה להגדיל את מספר הימים של עבודה מרחוק".
אשר לעבודה מרחוק, צוין במכתב, כי בתקופת הצמצום הנוכחית אפשר יהיה להרחיב את היקף העבודה מרחוק מעבר לימי השגרה ולאשר היקף של עד שלושה ימים בשבוע לעובד. בר נתן והרשקוביץ ציינו כי "דיווח על שעות נוספות ביום העבודה מהבית או מרחוק לא יתאפשר בתקופה זו", למעט החרגות נדרשות שיש לאשר מראש מול נציבות שירות המדינה.
עוד כותבים בר נתן והרשקוביץ כי "במסגרת המאמצים לצמצום התחלואה, אנו ממליצים על צמצום קבלת הקהל הפרונטלית ככל שניתן במקומות בהם הדבר מתאפשר ומעבר לשירותי קבלת קהל באופן מקוון או טלפוני. חל בזאת איסור גורף על הגעת ילדים למשרדי הממשלה".