אשדוד היא הרשות המקומית ה"ידידותיות" ביותר לעסקים קטנים ובינוניים זו השנה השלישית ברציפות. כך עולה ממדד עשיית עסקים ברשויות מקומיות שפרסמה היום (א') בפעם החמישית הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במסגרת המדד, דורגו 75 הרשויות בישראל בהן מספר העסקים הגדול ביותר ונבחנו מספר פרמטרים אשר ביחד מודדים את מידת ה"ידידותיות" של הרשות לעסקים הקטנים והבינוניים. המדד מחלק את הרשויות לשלוש קבוצות גודל לפי מספר תושבים: עד 50 אלף תושבים, 150-50 אלף תושבים ולמעלה מ-150 אלף תושבים.
1 צפייה בגלריה
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
המדד מתעדכן אחת לשנה ומשקלל ארבעה דירוגים שונים בכל רשות מקומית: שביעות הרצון של העסקים (55%), תשלומי ארנונה (15%), נגישות המידע של אתרי האינטרנט ושירותים דיגיטליים (10%), וידידותיות המכרזים (20%).
לעומת אשדוד, אשר קטפה כאמור בפעם השלישית את המקום הראשון במדד, רמת גן ירדה מהמקום השני למקום השמיני, בת ים ירדה מהמקום הרביעי למקום השתים עשרה ונתניה ירדה מהמקום החמישי למקום השלוש עשרה.
יחד עם זאת, במשרד הכלכלה מציינים כי ירידה בדירוג אינה אומרת שהשירות לעסקים של הרשות התדרדר ובמקרים רבים היא נובעת מכך שהשירות של רשויות אחרות לעסקים השתפר יותר והן עלו בדירוג, בשעה שהרשות שירדה בדירוג שיפרה פחות את השירותים שלה לעסקים.
בין העולים בדירוג ניתן למצוא את פתח תקווה, שעלתה מהמקום השישי למקום השני, רחובות עלתה מהמקום השנים עשר למקום השלישי. תל אביב שירדה ב-2019 מהמקום הרביעי למקום ה-11 שיפרה ב-2021 ועלתה למקום השישי, בעיקר הודות לעלייה משמעותית בציון שנתנו לה העסקים בסקר שביעות הרצון (בחלק זה עלתה תל אביב למקום הרביעי מהמקום ה-14).

איזו רשות פעלה לטובת העסקים במשבר הקורונה?

במקביל, הסוכנות ביצעה גם דירוג מיוחד על הפעילות של הרשויות המקומיות בזמן משבר הקורונה, במסגרתו נשאלו עסקים מספר שאלות בנוגע לפעולות שביצעה הרשות במטרה להקל עליהם את ההתמודדות עם הגבלות בעקבות המשבר.
המובילות במדד זה: רמת גן, תל אביב-יפו, אשדוד, פתח תקווה ובאר שבע (מעל 150 אלף תושבים); נוף הגליל, הרצליה, רעננה, אילת ומודיעין-מכבים-רעות (100-50 אלף תושבים); גזר, קריית ביאליק, דרום השרון, מטה אשר וקריית אונו (עד 50 אלף תושבים).
שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי: "העסקים מהווים מנוע צמיחה משמעותי למשק הישראלי והם אחראים לכ-50% מהתוצר העסקי ולכ-60% מהמועסקים במשק. פיתוח העסקים הקטנים הוא אינטרס ציבורי של כולנו, אולם לרשות המקומית יש השפעה ישירה על העסקים שנמצאים בה".
רן קויתי, מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה: "המדד נולד במטרה לשקף את המצב הקיים בכל רשות ולעודד את הרשויות לשפר את איכות השירותים שהן נותנות לעסקים. בשנתיים האחרונות בהן אנו מתמודדים עם משבר הקורונה, לרשויות משקל גדול יותר בסיוע לעסקים לשרוד בתחומן ולשרוד בכלל".