שער הדולר היציג חצה היום (רביעי) את רף 3.30 השקלים - ונקבע על 3.32 שקל. גם האירו התחזק - ושערו נקבע על 3.52 שקל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הדולר עלה היום ב-0.8%, לאחר שעלה בימים האחרונים ברציפות בכ-3%. לעומת זאת, שער האירו עלה בכ-0.25%.
1 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
דולר שקל
(צילום: Shutterstock)
שערי הדולר הנקבעים השבוע חשובים במיוחד לקראת פרסום מחירי הדלק לסוגיו לחודש מאי, החל במוצאי שבת בחצות, שמשרד האנרגיה יודיע עליהם מחר (ה'). החישוב של מחיר הדלק מסתמך ב-50% על השינויים במחיר חבית נפט באגן הים התיכון וב-50% על התנודות של הדולר מאז פרסום המחירים לחודש אפריל. החישוב נעשה על פי ממוצע מחיר חבית הנפט ושער הדולר היציג בחמשת ימי העסקים האחרונים לפני ההודעה מחר, דהיינו מיום חמישי (ערב החג) האחרון ועד הערב. בכל מקרה, לא יהיה מדובר הפעם בעליות המחירים החדות של הדלק בחודשים האחרונים, שהגיעו במרץ ואפריל לעליות של 34 ו-39 אגורות לליטר אחד של דלק אוקטן 95 בשירות עצמי, והצפי הוא לעלייה של 10 אגורות.
יצוין ששר האוצר ליברמן הורה להפחית את מס הבלו על הדלק בחצי שקל באמצע החודש הנוכחי בשל ההתייקרויות הרבות והבטיח לבחון הפחתה נוספת אם ההתייקרות תימשך. ההוזלה תהיה בתוקף לפי שעה עד ל-31 ביולי השנה. ביום ראשון יוזל בשיעור דומה גם מחיר הסולר.
העלייה החדה בשער הדולר תשפיע כעת מחד על ייקור הנסיעות לחו"ל (כרטיסי טיסה, בתי מלון, שכירת מכונית, טיולים וקניות) לנוסעים לארצות הדולר ובהוזלה מסוימת לנוסעים לאירופה בשל הירידה בשער האירו.
התחזקות הדולר בעולם נובעת בין השאר על רקע הכרזת ראשי הבנק המרכזי של ארה"ב, הפדרל רזרב, כי צפויות בקרוב "העלאות ריבית אגרסיביות יותר משנצפה בעבר", בשל האינפלציה שזינקה כבר בארה"ב לשיא של 41 שנים - 8.5% ב-12 החודשים האחרונים.
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות מסביר כי "הנסיקה במדד הפחד לצד הקריסה בשערי המניות גוררים פעילות ערה של רוכשי דולרים ומזניקים את הדולר. הדולר עשוי לבחון את תחום ההיצע 3.34-3.365 שקלים, תחום בו נבלמה לאחרונה התחזקות המטבע האמריקני. להערכתנו, הדולר טרם מיצה את מגמת ההתחזקות. הצפי שלנו בטווח הקצר הוא לתנועה אף לעבר 3.4 שקלים ויותר, אולם במבט לטווח הארוך אין שינוי בהערכתנו כי השקל יתחזק חדות".
פורסם לראשונה: 11:10, 27.04.22