האם מפעל ייבוש החלב של תנובה הוא הגורם לזיהום הסלמונלה בשטראוס? משרד הבריאות בודק חשד לזיהום בקו הייצור של אבקת חלב במפעל תנובה, המשמשת חומר גלם למוצרים רבים בשוק, כולל מוצרי שטראוס. האבקה משמשת בין השאר לייצור גלידות וממתקים. יש לציין כי תנובה היא היחידה בישראל בעלת מפעל לייצור אבקת חלב מחלב גולמי, ולמעשה הינה ספקית אבקת החלב הבלעדית לכל התעשייה.
ממשרד הבריאות נמסר: "במסגרת חקירת הזיהום בשטראוס אנחנו דוגמים עוד מפעלים. במסגרת הבדיקות במפעל שטראוס, היה גם דיגום של אבקת חלב מתוצרת תנובה שהגיעה למפעל בשטראוס. בדיגום ראשוני משקיות שנדגמו במפעל המזוהם יצאה תוצאה חיובית שלא הייתה לה משמעות כי שהתה במפעל שהיה בו כבר זיהום. לכן דגמנו גם שקיות ישירות מהמפעל בתנובה ומצאנו אצווה אחת שיש בה חשד לזיהום.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
לכן אנחנו בודקים חשד שיש סלמונלה בפס הייצור של אבקת החלב. אין סכנה לבריאות הציבור כי בייצור של המוצרים נעשה טיפול תרמי מחממים את אבקת החלב והחימום הורג את החיידקים. עד כה לא מצאנו סלמונלה במוצרים סופיים שעושים שימוש באבקת החלב של תנובה".
יש לציין כי תנובה ידעה על החשד לזיהום בשקים מהתוצרת שלה שנמצאו בשטראוס כבר מספר ימים, והתוצאה החיובית מהתרבית במפעל שלה הגיעו היום. במשרד הבריאות הסבירו כי לא התבצע עד כה ריקול מכיוון שמדובר עדיין בחשד ולא בתוצאה ודאית, זאת בניגוד למה שקרה בשטראוס. במשרד הבריאות אמרו שאם יגלו בוודאות שיש זיהום בקו, יתכן שיידרשו להיבדק מוצרים גם של מחלבות אחרות ומפעלים נוספים, למרות שרוב המוצרים שעושים שימוש באבקת חלב מפסטרים אותה, ועל כן הסיכוי לזיהום חיידקי שם נמוך.
בנוגע לשאלה האם משרד הבריאות לא ערוך מספיק בדיקות אם בשני מפעלי ענק התגלה זיהום או חשד לזיהום לסלמונלה, אמרו במשרד: "גילינו זיהום בגלל ההנחיות והפיקוח שקיים בישראל. לא התגלו עדיין חולים, בניגוד למקרה קינדר בעולם שם אושפזו ילדים ואז כך התגלה הזיהום. כמו כן, הוצאנו דוח פיקוח לפני שיצא דוח על מקרה קינדר. התנהלות שירות המזון מצוינת ויתכן שאנחנו יכולים להתנהל יותר טוב, אנחנו בודקים את עצמנו".
2 צפייה בגלריה
שרון אלרועי פרייס
שרון אלרועי פרייס
שרון אלרועי פרייס. משרד הבריאות בודק
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במקביל, נוצר מחסור בקרטוני חלב 1 ליטר של החברה. תנובה עורכת ניקוי לאחד מקווי הייצור שלה ולכן נוצר המחסור. כתוצאה מכך הביקוש לחלב ברשתות עלה ב-15%. לפי קמעונאים, הצרכנים לא פוגשים במחסור בחלב, משום שהחברה מספקת חלופות בבקבוקי פלסטיק ובאריזות 1.5 ליטר. מתנובה נמסר: "אין מחסור בחלב תנובה. באופן נקודתי יש מחסור בחלב 1 ליטר קרטון על רקע גידול בביקושים למוצר, שמקבלים מענה באמצעות קרטוני 1.5 ליטר".

שטראוס תפסיד מיליוני שקלים בעקבות הזיהום במפעל

רק היום הודיעה חברת שטראוס לבורסה כי היא מעריכה שבעקבות אירוע הסלמונלה במפעלי השוקולד והממתקים של עלית בנוף הגליל, הרווח הנקי שלה ל-2022 ייחתך ב-230-170 מיליון שקל.
החברה ערכה איסוף יזום לכל מוצרי מפעל הממתקים, סגרה את מפעל הממתקים ומפעל השוקולד הגולמי עבור ניקוי אחרי שהתגלו שם עשרות דגימות של מוצרים נגועים בסלמונלה שלא יצאו ככל הנראה לציבור. הייצור מחדש יחל שם בעוד כשלושה חודשים או פחות עד תיקון הליקויים שנמצאו בו כך לפי החלטת שירות המזון הארצי במשרד הבריאות.