"היעדר בקרה מספקת גרמה לתקלה במפעל השוקולד של שטראוס-עלית ואין ספק שהמשמעות צריכה להיות הגברת הפיקוח, גם בבית היצרנים וגם בהקשר של משרד הבריאות". כך אמרה היום (ג') שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי (יש עתיד), בריאיון לאולפן ynet, בהתייחסות למשבר הסלמונלה במוצרי שטראוס-עלית.
לדבריה, "לא יכול להיות מצב שמישהו יכול חלילה לסכן את חייו בגלל שהוא הולך לקנות שוקולד בסופרמרקט. גם בהתייחס לדיווח הקשה על החוסים בהוסטל שכנראה נפגעו בגלל הרעלת מזון, אנחנו רואים אילו השלכות יש לזיהום במזון ואין ספק שכל דבר שיעשו הוא לא יותר מדי כדי להבטיח את בריאות הציבור".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
אורנה ברביבאי בריאיון באולפן
אורנה ברביבאי בריאיון באולפן
שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי
(צילום: קובי קואנקס)
מי אחראי לכך? משרד הבריאות? החברה עצמה? על מי את מטילה את האחריות? "חברה שמוכרת מזון צריכה להבטיח שכל מוצר שיוצא ממנה הוא בריא ובטוח לציבור ואם יש ספק לגבי תהליך, תקינות וכו', צריך לטפל בו בזמן אמת ולמנוע כזה דבר. אבל בתהליכי הבקרה של משרד הבריאות צריכים להיות מנגנונים מספיק גדולים שמגיעים לכלל יצרני המזון".
את אומרת שמשרד הבריאות צריך לחייב את החברה לבדוק יותר ולהשקיע יותר? "ברור".
השאלה אם זה לא יתגלגל לכיס שלנו. ירצו להעסיק עוד בקרים ואנחנו נשלם. "אני לא מקבלת את זה. בריאות היא לא פריבילגיה, וחברות שמייצרות מזון היבטי הבטיחות, זה חלק מאוד משמעותי. אני יודעת שמשקיעים בזה רבות, במקרה הזה הייתה תקלה ואני מקווה מאוד שהיא תתוקן במהרה וגם שלא תחזור על עצמה, לא רק שם, אלא בכל מקום שמייצר ומשווק מזון לאזרחים".
יש לציין כי בהקשר לרפורמת המזון התמרוקים, שמטרתה להוריד רגולציה ובקרה על יבוא בשר, דגים ומוצרי חלב, וכן בייבוא תמרוקים כמו דאודורנטים, משחות שיניים, שמפו וקרמים, ברביבאי דווקא פנתה לשר הבריאות ניצן הורוביץ בבקשה להקדים: "המזון והתמרוקים קריטיים ליוקר המחייה כעת והיא מבקשת ממנו לא לחכות. משרד הכלכלה מוכן להציב את כל המשאבים שעומדים לרשותו כדי לסייע לזרז את הרפורמה לקיץ הקרוב", אמר ל-ynet גורם במשרד לפני כחודשיים.

"פועלים לבלימת העלאת המחירים"

בהתייחס לכוונות של חלק מהיבואניות והחברות הגדולות בענף המזון להעלות את המחירים לאחר פסח, אמרה ברביבאי כי היא מקווה שהמחירים לא יעלו. "אנחנו בדיאלוג מתמיד עם היצרנים והיבואנים, אני עוסקת בזה באופן אישי", אמרה. "יוקר המחיה בישראל גבוה ביחס למדינות אחרות ב-OECD ואין לי ספק שאנו צריכים להמשיך ולפעול למען הורדת יוקר המחיה. גם אני וגם שר האוצר עוסקים בזה. שרי השיכון והאוצר עוסקים בהגברת היצע הדירות על מנת להוריד את המחיר, אבל יש חשיבות לזה שיוקר המחיה גם במוצרי המזון יפחת. אני פותחת ביוני את רפורמת הייבוא שהתכלית שלה היא לאפשר יותר גיוון גם באיכות וגם בהיקף המוצרים, ואין לי ספק שזה יתגלגל גם להורדת המחירים, זה יעד משמעותי".
לדעתך לא תהיה עליית מחירים במשק? "אני מקווה שלא. אני חושבת שיש גם אפס סבלנות של הציבור היום לעליית מחירים, ובצדק, לנוכח מחירי המזון. לצד זה צריך להגיד שיש עליות מחירים בכל העולם, בגלל שרשראות אספקה וכו'. אבל עובדתית אנחנו צריכים לוודא שאנחנו מטפלים ביוקר המחיה ובולמים אותו והרפורמה שאני מובילה תשפיע לדעתי באופן ישיר גם על זה משום שיהיו יבואנים נוספים שיורידו את המחיר מעצם זה שיש אלטרנטיבה בהיקף המוצרים שיגיעו לארץ".
עד מתי להערכתכם המשבר הזה בעולם יימשך? "אנחנו לא יודעים להגיד מתי, אנחנו עוקבים אחרי המגמות. מגיעים לכאן שרי כלכלה מכל העולם שבאים להיפגש איתנו ולראות מה הפלא של חוזקת הכלכלה הישראלית בהיבטים של ייצוא, טכנולוגיות מתקדמות, חוזק השקל וכו'. הם אומרים לי שאת אותן בעיות שאנחנו רואים פה בהקשרים של יוקר מחיה הם רואים גם אצלם, בגלל הבעיות בשרשראות אספקה וכו'. אין ספק שככל שהמצב יתייצב נראה את ההשפעה של זה על יוקר המחיה, אני מקווה שנראה שינוי מגמה בקרוב, אף אחד לא יכול להצביע על תאריך".
את יכולה להרגיע את הציבור הישראלי שאין מחסור בקמחים? "אין מחסור. אנחנו מנטרים את המוצרים בייבוא, בודקים אפיקי ייבוא אחרים ממדינות אחרות, יש לי 44 נציגים של סחר חוץ בכל העולם שעוסקים בזה כדי לוודא שלא יהיה מחסור. אני אומרת בוודאות, למרות המשבר באוקראינה אין מחסור בישראל של מוצרים, ההשפעה יכולה להיות על המחיר וגם בזה אנו מטפלים, לפקח על המחירים ולוודא שיש אלטרנטיבות למוצרים שנמצאים ביחידות של יבואן אחד או יצרן אחד".
האם אתם תשרדו את המושב הזה כממשלה, כקואליציה? "ביום ראשון הייתה ישיבת ממשלה, ישבנו השרים והצגנו את משמעויות תחומי העיסוק שלנו ותכננו תוכניות לעתיד. הממשלה הזו טובה, לא לעצמה אלא לחברה בישראל ויש לה בשורה, אנחנו עובדים – תכף 11 חודשים – כדי לצמצם פערים, כדי לממש תוכניות עבודה שנקבעו בתקציב".
עדיין אתם צריכים לשרוד פוליטית גם – להעביר חקיקה, להצביע. "נכון, אני לא מתעלמת מהעובדה שהמושב הקרוב יהיה מאתגר ובכל זאת אני חושבת שנוכל לזה. גם בנושאים שנביא לחקיקה וגם ברתימה וציפוף השורות של חברי הכנסת כדי להבטיח שיהיה לנו רוב בהצבעות. לא כל הצבעה צריכה 61, ברוב ההצבעות מדובר ברוב רגיל, ואנו נערכים למושב שיהיה מאתגר. אני חושבת שנוכל לו כי אנחנו מביאים הצעות חוק. הדבר הראשון שיגיע בתחילת המושב זה מימוש תוכנית הטבות לעצמאים כתוצאה מפגיעה בקורונה. אני רוצה לראות חברי אופוזיציה שיצביעו נגד העצמאים. בסוף יש גבול לציניות ולפוליטיקה".
או שלא, כי אופוזיציה תפקידה לא להציל אתכם. "הייתי חברת אופוזיציה והיו הצבעות ולא עם הכל הסכמנו והצבענו. יש את מה שמשרת את הציבור, בוא נעמיד את זה למבחן. אני חושבת שח"כים יעבדו למען הציבור ששלח אותם, ועצמאים הם מכל קשת הפוליטיקה, אני לא מציעה לפגוע בהם בגלל שיקולי אופוזיציה".
כרגע יש לכם תוכנית מגירה? יאיר לפיד אמון על המגעים החשאיים כדי להבטיח רשתות תמיכה, כמי שתמכה בעבר בשת"פ עם ח"כ עודה וחבריו את יכולה לספר לנו איפה זה עומד? "אני מדייקת, אמרתי שכפי שהיו בעבר שיתופי פעולה שהתכלית שלהם הייתה טובת לאזרחי המדינה, צריך להסתכל על זה. מעולם לא אמרתי שהמשותפת צריכה להיות חלק מהקואליציה, אני לא מאמינה בזה. אני כן חושבת שצריך לייצר שת"פ בהצבעות בכנסת לטובת אזרחי המדינה".