הממשלה בוחנת אפשרות לעשות שימוש בכ-5 מיליארד דולר מיתרות מטבע החוץ המוחזקים בבנק ישראל למימון המלחמה, כך נודע ל-ynet. במשרד האוצר לא הגיבו עד הערב, שעות לאחר פרסום הידיעה, ואז מסרו: "אין בטענה אמת". עם זאת, גורמים במשרד אישרו כי הדבר נבדק.
ההצעה ליטול כספים מהרזרבות אינה חדשה, אולם השאלה היא כיצד יתבצע המהלך. אם הממשלה תעביר שקלים לבנק ישראל תמורת הדולרים אין מדובר במהלך כלכלי נדיר בתקופות חירום. אם תבוצע למעשה העברה ללא תמורה מכספי יתרות מטבע החוץ לכספי תקציב המדינה זהו מהלך שלא ננקט כבר עשרות שנים ומשמעותו היא שהממשלה מדפיסה למעשה כסף חדש. למהלך כזה הייתה בעבר התנגדות מקיר אל קיר בקרב הגורמים הממשלתיים.
1 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים (צילום: Shutterstock)
דולרים ושקלים (צילום: Shutterstock)
דולרים ושקלים (צילום: Shutterstock)
((צילום: Shutterstock))
כיום היתרות מסתכמות בקרוב ל-200 מיליארד דולר ורק לפני יומיים הודיע נגיד בנק ישראל כי הבנק המרכזי ימכור 30 מיליארד דולר כדי למנוע פיחות משמעותי נוסף בשער השקל הישראלי לאחר שכבר חצה את רף ארבעה השקלים, שער גבוה בכ-25% משער הדולר בחודש אוגוסט אשתקד. ההחלטה הביאה לבלימה מסויימת בעליית שער הדולר והאירו.
למרות פנייה שנעשתה בבוקר לגורמים בכירים במשרדי ראש הממשלה והאוצר טרם הייתה התייחסות למעט התגובה: "לא עכשיו".

נזק חסר תקדים לרכוש

הבוקר פרסמנו כי הנזק המוערך לרכוש שנגרם ביממה הראשונה של המלחמה עומד על לפחות 3 מיליארד שקל, וכי גורם בכיר במשרד האוצר אמר על כך: "20 יישובים נהרסו, כשחלקם הגדול גם נשרפו כליל. הבתים, התשתיות, הכבישים, הרפתות והשטחים החקלאיים. בשום אירוע מלחמתי לא נגרם נזק בהיקף שאפילו התקרב לחמישית מהנזק הזה. גם לא במלחמות לבנון, במבצעים שארכו שבועות כמו עופרת יצוקה, ובירי טילי הסקאד מעיראק על ערי ישראל".
גורם בכיר אחר במשרד האוצר ציין כי מדובר בהערכות ראשוניות בלבד של הנזקים: "יישובים שלמים נהרסו והועלו באש. יצטרכו לבנות את חלקם לגמרי מחדש. יהיה צורך להרוס מבנים רבים. מאות תשתיות ומאות מכוניות נהרסו ונשרפו כליל. יש חלקות חקלאיות שלא ניתן יהיה לחדש בהן את הגידולים במשך תקופה ארוכה. מדובר גם בנזק עקיף בשל אובדן ההכנסות בחקלאות ובתיירות לתקופה ארוכה".
בתוך כך, ועדת הכספים של הכנסת צפויה להתכנס ולדון בשורת החלטות הדרושות בעיתות מלחמה רק במהלך השבוע הבא - יותר משבוע לאחר פרוץ המלחמה. מחר תתכנס הוועדה רק לצורך אישור ערבות המדינה לביטוח חברות התעופה להבאת ישראלים ארצה.