בין אוגוסט 2021 ליוני 2022 כ-93 מיליון דולר נכנסו לארנקים שקושרו לג'יהאד האיסלאמי, ו-41 מיליון דולר הועברו באותו פרק זמן לחמאס. זאת לפי מחקר של חברות ניתוח נתוני קריפטו, BitOK ו-Elliptic עליו דווח בוול סטריט ג'ורנל.
לפי צווי תפיסה ודוחות של ממשלת ישראל, בשנה שקדמה למתקפת הטרור ביום שבת, חמאס והג'יהאד האיסלאמי בעזה, וחיזבאללה בלבנון, קיבלו מימון רב באמצעות ארנקים דיגיטליים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
2 צפייה בגלריה
רכב שרוף באיזור המסיבה ליד רעים, עוטף עזה
רכב שרוף באיזור המסיבה ליד רעים, עוטף עזה
רכב שרוף באיזור המסיבה ליד רעים, עוטף עזה
(צילום:EPA/ATEF SAFADI)
חמאס, הג'יהאד האיסלאמי וחיזבאללה מוגדרים כארגוני טרור זרים ע"י ממשלת ארצות הברית והוטלו עליהם סנקציות של משרד האוצר האמריקני, שמגבילות את הגישה שלהם למערכת הבנקאות הבינלאומית. כל מי שעושה עסקאות איתם מסתכן בהעמדה לדין פלילי ולסנקציות נגדו.

תופסים כספים, אך לא מספיק

בדיווח בוול סטריט ג'ורנל נכתב כי לא ניתן לקבוע אם הכספים שקיבלו ארגוני הטרור באמצעות ארנקים דיגיטליים שימשו ישירות למימון התקיפה, כמו כן לא ניתן לקבוע כמה כסף הצליחו הרשויות בישראל להחרים מאותם ארנקים. חוקרים אמרו שזה כנראה היה אחוז קטן מהסכום הכולל של הכספים שזרמו דרכם.
משטרת ישראל מסרה אתמול (שלישי) כי היא הקפיאה חשבונות קריפטו נוספים ששימשו את חמאס לגיוס תרומות ברשתות החברתיות, כחלק ממאמץ מתמשך לאתר את התשתית הפיננסית במטבעות דיגיטליים המשמשים גופי טרור למימון פעילותם.
כמו כן, בדיווח ברויטרס נטען כי משטרת ישראל הצליחה להקפיא חשבון בבנק הבריטי ברקליס, שקושר לגיוס כספים לטובת חמאס. צוות הסייבר של המשטרה עבד עם המשטרה הבריטית על מנת להקפיא את החשבון.
מטבעות דיגיטליים מאפשרים למשתמשים לעקוף את הבנקים על ידי העברת כספים דרך ארנקים דיגיטליים, שמוחזקים בדרך כלל בבורסות למטבעות קריפטוגרפיים. בדוח מהשנה שעברה, משרד האוצר האמריקני אמר כי קיימים פערים בפיקוח על פשיעה פיננסית בבורסות הקריפטו השונות, שיכולים לאפשר לארגוני טרור לעשות בהם שימוש לרעה, וציין כי דאעש ואל קאעידה קיבלו שניהם תרומות גם באמצעות קריפטו.
ביוני האחרון הצליחה מדינת ישראל לתפוס כספים כאלה של ארגון חיזבאללה, אז אמר שר הביטחון יואב גלנט כי השימוש במטבעות דיגיטליים הופך את מלאכת עצירת מימון הטרור למורכבת יותר.
2 צפייה בגלריה
מטבעות קריפטו
מטבעות קריפטו
מטבעות קריפטו
(צילום: רויטרס)
כדי להמשיך לעקוב אחרי הכספים של הג'יהאד האיסלאמי, ישראל דרשה לתפוס את כל הקריפטו שמחוזק על ידו ב-67 חשבונות שונים בבורסת הקריפטו הגדולה בעולם, Binance. צווים מוקדמים יותר השנה נגד חמאס וחיזבאללה ביקשו גם הם להחרים כספים דרך אותה בורסה. דובר Binance אמר שהבורסה משתפת פעולה באופן פעיל עם רשויות אכיפת החוק, כולל אלו בישראל, כדי להילחם במימון טרור.

ארגוני הטרור לא רק מגייסים אלא גם מעבירים כספים ביניהם

חוקרים שבודקים את המימון לחמאס אמרו שמטבעות דיגיטליים נותרו אחד ממספר כלים שבהם משתמש ארגון הטרור לגיוס כספים, כולל הכנסת מזומנים לעזה ממצרים. ארה"ב טוענת שאיראן הייתה המממנת המרכזית של אותם ארגוני טרור, והעמידה מימון קבוע של כ-100 מיליון דולר בשנה באמצעות מטבעות דיגיטליים.
חמאס לא הסתיר את ניסיונותיו לגייס כספים באמצעות המטבעות. כבר ב-2019 החל ארגון הטרור לגייס כספים דרך פנייה לתומכיו בטלגרם. "המציאות של הג'יהאד כרוכה במאמץ רב ובהוצאת אנרגיה, וכסף הוא עמוד השדרה של המלחמה", נכתב בפוסט של החמאס באחת מקבוצות הטלגרם, בו צירפה את הכתובת לארנק הדיגיטלי שלה, אליו נכנסו כ-30 אלף דולר באמצעות ביטקוין ב-2019.
חמאס הפסיק לפרסם את כתובות הארנקים שלו בפומבי כדי להגן על האנונימיות של התורמים, לאחר שחוקרים ישראלים ואמריקניים עקבו אחר העסקאות. מאז הוא פנה לגופים שמייצרים כתובות קריפטו ומסייעים לטשטש עקבות.
הניתוח שבוצע על ידי החברה הישראלית Elliptic, הראה שארגוני הטרור לא רק גייסו כספים באמצעות קריפטו, אלא גם השתמשו בארנקים כדי להעביר כספים ביניהם. לפי מחקר אחר, שביצעה חברה בלונדון, הג'יהאד האיסלאמי שלח מאז 2021 למעלה מ-12 מיליון דולר לחיזבאללה.