היום (ב') תפרסם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) את נתוני מדד המחירים לצרכן של חודש יולי ואת מדד מחירי הדיור לחודשים מאי-יוני. ברקע, דריכות גבוהה נרשמת במשק לקראת הנתונים שצפויים גם להשפיע על המסחר בבורסה המקומית ובשוק המט"ח. בנוסף, גם ביום שלישי יפורסמו נתונים משמעותיים נוספים בנושא "החשבונות הלאומיים", שיבהירו עד כמה המשק הישראלי נכנס להאטה, אם בכלל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
רוב האנליסטים צופים שמדד חודש יולי עלה בשיעור של 0.6% עד 0.7%. אשתקד עלה מדד חודש יולי ב-0.4% והמשמעות היא שהאינפלציה השנתית בישראל תתקרב לשיעור של 5% וכנראה תעמוד על 4.6%-4.7%, לעומת 4.4% ב-12 החודשים האחרונים עד לחודש יוני 2022.
2 צפייה בגלריה
אנשים קונים בסופרמרקט
אנשים קונים בסופרמרקט
האינפלציה מזנקת. אנשים קונים בסופרמרקט
(צילום: דנה קופל)
כך למשל, האסטרטג הראשי של בית ההשקעות פסגות, אורי גרינפלד, סבור כי מדד יולי עלה ב-0.7%, "בעיקר על רקע עליית מחירי הדלק, נסיעות לחו"ל וסעיף הדיור (שכר דירה, לא מחירי דירות), שממשיך לדחוף את האינפלציה כלפי מעלה". בתוך כך, בפסגות סבורים כי האינפלציה תגיעה בהמשך השנה לשיעורים שנתיים גבוהים מ-5%, אולם תתמתן במהלך שנת 2025.
הכלכלן הראשי של BDO, חן הרצוג, חוזה גם הוא "מדד גבוה יחסית של 0.7%, אף שהמגמות בשווקים העולמיים מצביעים על התמתנות קצב עליית האינפלציה. זאת בין היתר בעקבות מדיניות הריבית בארה"ב ועצירת מגמת העלייה במחירי הנפט, החיטה והסחורות. בראיה כוללת נראה שרמת האינפלציה התייצבה ואף מתמתנת".
לדברי הרצוג, "צריך לזכור שהמדד משקף נתונים של חודש יולי הכולל השפעות עונתיות של תחילת עונת הקיץ ועליית מחירי בנזין שכבר ירדו מאז. מגמות אלו צפויות להתמתן במדד אוגוסט שיפורסם בחודש הבא וישקף את ירידת מחירי הדלק, הירידה בשער החליפין של הדולר וירידת מחירי הסחורות".
עפר קליין, מקבוצת הראל, צופה כי "מדד חודש יולי יהיה גבוה, בשל עלייה עונתית במחירי הנופש, עלייה משמעותית במחירי השכירות ועלייה חדה שחלה במחיר הדלק. מנגד, הירידה החדה במחיר הנפט והייסוף החד בשקל החודש הפחיתו את התחזית למדדים הבאים".
מנגד, באחדים מהבנקים ובתי ההשקעות, בהם לדוגמה בנק הפועלים, צופים שמדד חודש יולי עלה "רק" ב-0.6%, גם כן שיעור גבוה במיוחד בחודש קייצי.
בהקשר למחירי הדירות, האנליסטים ומומחי הנדל"ן מצפים שהמחירים התמתנו מעט בעקבות נתוני העסקאות שפחתו בשוק הנדל"ן והבלימה היחסית בנטילת משכנתאות. בחודש מאי עלו מחירי הדירות בשיעור שנתי של 15.9%, רק מעט מתחת לשיא שנרשם חודשיים קודם לכן, 16.5%.

האם ליברמן יקצר את ההנחה על הדלק?

בתוך כך, ההערכה כעת היא שמחירי הדלק בישראל ימשיכו לרדת גם ב-1 בספטמבר, בשל הירידה החדה בשער הדולר בישראל, מכ-3.5 שקלים לדולר לקרוב ל-3.24 שקלים לדולר במסחר הרציף ביום שישי. זאת, לצד הירידה המתמשכת במחירי חבית הנפט בעולם בשבועות האחרונים.
2 צפייה בגלריה
שר האוצר, אביגדור ליברמן, ודלק
שר האוצר, אביגדור ליברמן, ודלק
יקצץ את ההנחה במס? שר האוצר, אביגדור ליברמן, ודלק
(צילום: ניב קנטור, shutterstock)
עוד יצוין כי שר האוצר, אביגדור ליברמן, חתם בינתיים רק על צו להפחתת המס על הדלק בשקל שלם עד ל-31 באוגוסט, בעוד כשבועיים. שר האוצר החליט ערב פיזור הכנסת כי המס יופחת מה-1 באוגוסט ועד ל-15 בנובמבר, אולם בשיחה עם ynet הוא לא שלל מצב שבו ההפחתה תצומצם לחצי שקל ב-1 בספטמבר, אם תימשך הירידה החדה במחירי הנפט בעולם והירידה בשער הדולר תוזיל מאד את מחירו של ליטר דלק בישראל לחודש הבא.
במקביל, כלכלני לאומי סבורים כי אם תימשך מגמת התחזקות השקל גם השבוע, לאחר ששערי הדולר והאירו ירדו בכ-8% מאז ה-1 ביולי, "המגמה יכולה להחזיר את בנק ישראל להתערבות כזאת או אחרת במסחר".
באשר לנעשה ברחבי העולם, יונתן כץ מלידר שוקי הון צופה כי הבנק המרכזי של ארה"ב (הפדרל ריזרב, או "הפד"), יעלה את הריבית בהעלאה הבאה בחודש ספטמבר רק בשיעור של 0.5% ולא ב-0.75%, בשל העלייה המתונה יותר באינפלציה בארה"ב, שפחתה מ-9.1% ל-8.5%. יחד עם זאת, צופה כץ כי הריבית בארה"ב תהיה גבוהה מ-4% בראשית שנת 2023. לדעתו גם בנק ישראל יעלה את הריבית הבסיסית במשק הישראלי ביום שני בשבוע הבא בחצי אחוז ל-1.75%, מה שיביא את ריבית הפריים לשיעור של 3.25%.
פורסם לראשונה: 15:35, 14.08.22