ברקע השבוע התנודתי בבורסה המקומית ובשווקים ברחבי העולם, חברת UserWay, שהחלה להיסחר בתחילת השבוע בבורסה בתל אביב, רשמה זינוק של 38% בשבוע הראשון שלה.
החברה עוסקת בתחום הנגשת אתרי אינטרנט לבעלי מוגבלויות, וביניהם עיוורים, חרשים וגם חולי פרקינסון, שעקב הרעידות מתקשים ללחוץ על לינק לקישור, והתוסף שפיתחה עבורם החברה מאפשר שדה רחב יותר להקלקה על הלינק ומנגיש להם אתרים קיימים, למשל. לחולי אפליפסיה, לדוגמא, פיתחה החברה תוסף שמונע ריצודים או הבזקים על המסך, שעלולים לגרום להתקפים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בנוסף, החברה מנגישה אתרים לאנשים עם מוגבלות הנתקלים במגוון פעולות כמו מילוי טפסים מקוונים, ביצוע רכישות וכו', שלעיתים באתרים המקוריים נמנע מהם לחלוטין השימוש בהם. בין לקוחותיה של UserWay אפשר למצוא את קוקה-קולה העולמית, eBay, דיסני וכו'.
למעשה, החברה מציעה מענה לתקנות שחלות בישראל וגם ברחבי העולם, בנוגע להנגשת אתרים לאנשים עם מוגבלות. בישראל קיים מאז 2017 חוק הנגישות שקובע כי כל אתר, במיוחד ספקי שירות לציבור בנושאי בריאות, רווחה, בנקאות וכו', עם מחזור מכירות מעל 300 אלף שקל, חייב להיות מונגש.
בארה"ב קיים כבר שנים חוק פדרלי דומה שיזם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, בתקופתו כסנטור, שלא נאכף שנים רבות - עד שלפני כשנתיים הסתיים משפט שארך שש שנים והגיע עד בית המשפט העליון האמריקני, ובו נתבעה דומינוס בטענה שהאתר שלה לא מונגש. דומינוס הפסידה בתביעה, מה שהיווה זרז לחברות אחרות להתחיל להנגיש את אתריהם.

"כל עניין ההנגשה של אתרים התעורר בקורונה"

החברת נוסדה בשנת 2016 על יד אלון מסון, (45), שמחזיק ב-59% מהשליטה ומשמש כמנכ"ל. שמו המקורי של מסון, יליד הוואי, הוא מוסיוף - משפחה ירושלמים בוכרית ידועה שעסקה בסחר עולמי באבני חן, שבעקבותיהן נדד אביב הירושלמי והשתקע בהוואי, שם נולד אלון. בשנת 2001 עלה לארץ, ובהמשך ייסד את החברה עם מתן אמיר וליונל וולברגר, סמנכ"ל התפעול בחברה - שהוא ומסון בוגרי אוניברסיטת Cornell שבארה"ב.
אלון מסוןאלון מסוןצילום: יח"צ
מסון סיפר ל-ynet כי הגיע לתחום הנגישות באתרים מצורך שעלה בחברה שניהל. "כשנכנס לתוקף חוק ההנגשה ב-2016, ניסינו להנגיש את הזירה האינטרנטית שלנו, אבל לרכוש טכנולוגיה להנגשה עלה הון, אז החלטנו לבנות בעזרת צוות הפיתוח שלנו תוסף נגישות שאחרים יוכלו להשתמש בו גם, בחינם. תוך כמה חודשים ראינו שיש צמיחה אדירה בהורדות התוסף שלנו, כולל מחברות כמו קוקה-קולה ופדקס, אז החלטנו לבנות מודל עסקי לתוסף המבוסס על דמי מינוי".
מסון טוען כי "השוק עוד לא התעורר עד הסוף לגבי נושא הנגישות, ואנחנו מחכים. כל עניין ההנגשה בלט במיוחד בזמן הקורונה, כי אנשים עם מוגבלות היו ממש 'אסירים' בבתיהם משום שלא יכלו לצרוך שירותים באתרים. גודל השוק להנגשת אתרים מוערך בסך של כ-27 מיליארד דולר, ואנחנו מעריכים שעד שנת 2025 אחוז האתרים המונגשים יעמוד על כ-24% בהשוואה לפחות מ-3% כיום".
השוק שלכם בעיקר בחו"ל, למה בחרתם להנפיק בתל אביב? "בחרנו את הבורסה המקומית כי היא מעודדת חברות קטנות, אנחנו רצים לטווח הארוך כשהיעד הוא להיות יוניקורן".
המודל העסקי של UserWay מבוסס על תשלום דמי מינוי חודשיים החל מ-49 דולר לפי גודל האתר וכמות המשתמשים עבור שימוש בתוסף המנגיש שלה. בנוסף, המוצר מתריע ומתקן בזמן אמת הפרות נגישות באתרים.
בשלב הזה החברה הפסדית, כאשר במחצית הראשונה של 2021 עמד ההפסד על 2.5 מיליון דולר לעומת 94 אלף שקל בלבד בתקופה המקבילה. ההכנסות במחצית הסתכמו ב-1.24 מיליון דולר לעומת 240 אלף דולר בתקופה המקבילה, וההכנסה השנתית הצפויה ב-2021 הייתה 4.8 מיליון דולר לעומת 700 אלף ב-2020.
הערה: שערי המניות המוצגים נמסרו ל-ynet באדיבות הבורסה לניירות ערך בתל אביב, אשר אינה מתחייבת לשלמותו, עדכניותו או נכונותו של המידע. התנודות מתייחסות רק למניות הנסחרות בסדרת מדדי הרימון, הכוללת את המדדים הבולטים בלבד, ולא לכל המניות בבורסה. אין לראות במידע או בחלק ממנו משום מצג, התחייבות, המלצה או עצמה לנהוג בדרך זו או אחרת.