ארבעה פרקים בתחום המיסים שהייתה בתחילה כוונה לכלול בחוק ההסדרים יבוצעו בחקיקה נפרדת, שתחייב רק חתימה על צו של מנהל רשות המיסים ושר האוצר ואת אישור ועדת הכספים של הכנסת, ללא צורך בחקיקה ראשית של הכנסת. כך מתברר מפרסום צווים מיוחדים בתחום המיסים לידיעת הציבור אתמול באתר החקיקה הממשלתי.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המשמעות היא שחברי כנסת שהביעו התנגדות תקיפה לחלק מהמיסים החדשים שיוטלו ועלולים לפגוע בשכבות החלשות, כמו הטלת מס על משקאות ממותקים וכלים חד פעמיים, לא יוכלו למעשה למנוע באופן רשמי את כניסת החוקים לתוקף.
1 צפייה בגלריה
לאחר העברת תקציב המדינה בקריאה ראשונה
לאחר העברת תקציב המדינה בקריאה ראשונה
לאחר העברת תקציב המדינה בקריאה ראשונה
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
לאחרונה הביעו חברי כנסת התנגדות להטלת מיסים שיפגעו בעיקר במשפחות ברוכות ילדים ואף נעשו ניסיונות להשפיע על שר האוצר לבטל את הכוונה להטיל אותם.
הפרקים שיכנסו לתוקף כבר בקרוב, במועד סמוך לאישור תקציב המדינה בכנסת ב-10 בנובמבר, כאשר יהיה צורך לאשרם רק על ידי ועדת הכספים של הכנסת, הם חוק השימוש במזומן שיופחת עד 6,000 שקל בלבד, הטלת מס על משקאות ממותקים וכלים חד פעמיים וחוק שיחייב להתקין דלקן ברכב כדי להגיש את השימוש בדלק כהוצאה לצורך מס.
מנהל רשות המיסים, ערן יעקב, פרסם אתמול טיוטה של התקנות בנושאים הללו באתר הרשות. לאחר שבוע מפרסום הטיוטה יורשה שר האוצר אביגדור ליברמן לחתום על התקנות ולהעביר אותן לאישור ועדת הכספים של הכנסת.

כפי שמתברר, התקנות הללו הוגשו להחלטת ממשלה ביום אישור תקציב המדינה וחוק ההסדרים, אולם כבר אז הייתה כוונה לא לכלול אותן בחוק ההסדרים, שכן חתימת מנהל רשות המיסים ושר האוצר ואחר כך אישור של ועדת הכספים - ללא צורך בחקיקה ראשית בשלוש קריאות בכנסת - מספיקה להכנסתן לתוקף של התקנות.
התקנות הללו ייחתמו למעשה כתקנות של צווי מס קניה ולאחר חתימת מנהל רשות המיסים, הן יובאו לחתימת שר האוצר ליברמן ואחר כך לאישור ועדת הכספים, שם מכהן כיו"ר הוועדה חבר מפלגתו של השר, ח"כ אלכס קושניר, ויש בה רוב ברור לקואליציה. לכן אין ספק למעשה שהתקנות יאושרו.
מתברר שהתקנות הללו אושרו על ידי השרים כאשר נכללו ב"מחליטים" שהובאו לממשלה, אך לא היו כבר אז, ככל הנראה מבלי ששרים שמו לב לכך, בתוך חוק ההסדרים. למעשה התקנות האלה לא דורשות כלל את אישור הממשלה.
הצווים שעליהם חותם בנפרד מהחוק מנהל רשות המיסים הם אלה:
  • חיוב דלקנים: כדי למנוע הונאות בתחום הדלק כתנאי לניכוי הוצאות דלק יחויב מגיש הדוח להתקין ברכבו התקן תדלוק אוטומטי, לתדלק רק באמצעותו ולדווח בטופס מרוכז על מילוי הדלק מדי חודש.
  • תשלום במזומן בעת רכישת מוצר (כמו מקרר) או שירות (כמו הובלה) יהיה מותר רק בסכום של עד 6,000 שקל במקום 11,000 שקל כיום. בקניית מכונית בין אנשים פרטיים יהיה מותר לשלם עד 50 אלף שקל במזומן.
  • מס חדש על משקאות מתוקים: המס ישתנה בהתאם לכמות הסוכר. יוטל מס של 1.3 שקל לליטר משקה עם סוכר גבוה ו-0.7 שקל על משקאות עם סוכר נמוך או משקאות דייאט.
  • יוטל מס חדש על כלים חד פעמיים המכילים פלסטיק, בגובה של 11 שקל לק"ג, כאשר ההבחנה בין כלים חד פעמיים מפלסטיק לכלים רב פעמיים תיעשה על בסיס עובי הכלי. בהסבר לצו נאמר כי צריכת כלים חד פעמיים מהווה איום חמור על המערכות האקולוגיות וכן על בריאות הציבור, וצויין כי רמת הצריכה של כלים חד פעמיים בקרב משקי הבית בישראל חריגה ביחס למדינות עולם, והיא רווחת בכל המגזרים ובכל שכבות האוכלוסייה.
כאמור, כל הטיוטות פורסמו אתמול על ידי רשות המיסים להערות הציבור, שיכול להביע התנגדות לתקנות החדשות, אף שלא ברור עד כמה התנגדויות כאלה ישפיעו על הפעלת הצווים.
שני המיסים החדשים יכניסו בשנה הראשונה להפעלתם יותר ממיליארד שקל לקופת המדינה אם השימוש במשקאות ממותקים וכלים חד פעמיים לא יפחת במידה רבה מהצפוי. המיסים יהיו צמודים למדד המחירים לצרכן ולמחירי המוצרים.
מרשות המיסים נמסר היום כי למעט חוק השימוש במזומן - שייכנס לתוקף החל במחצית שנת 2022 - התקנות האחרות ייכנסו לתוקף בעת אישור תקציב המדינה וחוק ההסדרים לשנים 2021-22 בכנסת.